افزایش وزن را جدی بگیرید

سمینار دو روزه تازه های چاقی و دیابت، صبح روز 21 مردادماه سال جاری، در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

دکتر احمدرضا سروش دبیر علمی سمینار و رئیس مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه در آیین افتتاحیه این سمینار که با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان بهداشت جهانی و اعضای شبکه تحقیقات دیابت کشور برگزار شد، به معضل جدی اضافه‌وزن در کودکان و نوجوانان اشاره داشت.

دکتر سروش تأکید کرد: با توجه به شیوع افزایش وزن میان کودکان و نوجوانان لازم است تا برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر علمی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهند که 500 هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند. گرچه عمل جراحی چاقی آخرین راهکار درزمینه کاهش وزن بوده و لازم است افراد در ابتدا روش‌هایی همچون تغییر شیوه زندگی، افزایش فعالیت بدنی و دارودرمانی را انجام دهند.

ایشان ضمن تأکید بر بی‌خطر نبودن عمل جراحی، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر تمایل روزافزونی به انجام عمل جراحی جهت کاهش وزن ایجادشده است و آخرین آمارها خبر از افزایش 7 هزار موردی انجام عمل جراحی چاقی سالانه در کشور است. 

در بخش بعدی مراسم افتتاحیه، دکتر شریعتی معاون بهداشتی دانشگاه نیز به ایراد سخن پرداخت.

ایشان با تأکید بر مطالعات انجام‌شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص چاقی، اظهار کرد: امروزه چاقی و افزایش وزن به معضل بزرگی تبدیل‌شده و میلیون‌ها انسان را در جهان رنج می‌دهد. چاقی غیرازاینکه ظاهر انسان را نامتناسب و زشت جلوه می‌دهد، بیماری‌های خاصی را نیز به دنبال دارد.

در ادامه، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه و رئیس سمینار تازه‌های چاقی و دیابت نیز اظهار داشت: چاقی و دیابت در بروز برخی بیماری‌ها ازجمله قلبی و ریوی، فشارخون، برخی سرطان‌ها و افسردگی نقش مؤثر دارد.

دکتر لاریجانی بابیان اینکه برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور باید اجرا شود تأکید کرد: اگر فکر اساسی در این زمینه صورت نگیرد با عواقب خیلی بدی دچار خواهیم شد.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش بی سابقه بار بیماری چاقی و دیابت در جهان، منطقه و کشور در همه سنین جمعیت مردان و زنان، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی اقدام به تهیه یک سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر نموده است.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده‌اند که در سال 2015 چاقی و افزایش بی‌رویه وزن موجب از دست رفتن 120 میلیون سال عمر ازدست‌رفته درنتیجه‌ی مرگ زودرس شده است. بطوریکه 70درصد مرگ‌ومیر منتسب به بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از چاقی است.

ایشان با اشاره به اینکه شاخص توده بدنی (BMI) بالا عامل خطر بزرگی برای انواع بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه، دیابت، سرطان اختلالات اسکلتی عضلانی محسوب می‌شود افزود: چاقی، دیابت و سایر بیماری های غیر واگیر، عامل اصلی مرگ در خاورمیانه و در کشور ایران هستند.

رئیس سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در پایان سخنانش تأکید کرد: باهدف سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت یک پروژه ملی برای ارزیابی بار، شیوع و عوامل مؤثر بر چاقی را در ایران در سطح ملی و استانی انجام داده است و بر همین اساس سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس عوامل خطر خاص در هر منطقه و عوامل اجتماعی- اقتصادی خاص آن منطقه طراحی و اجرا شوند.

ایشان با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی خود درزمینه مدیریت چاقی اظهار داشت: مجله بین‌المللی پزشکی The Lancet با همکاری فدراسیون جهانی چاقی، دانشگاه اوکلند و دانشگاه جورج واشنگتن درصدد است تا سیاست‌ها و رویکردهای نوآورانه‌ای را در سطح جهانی درزمینهٔ مبارزه با چاقی ارائه کند.

گفتنی است در این سمینار دوروزه، تازه‌ترین دستاوردها در خصوص اپیدمیولوژی چاقی و دیابت، فیزیوپاتولوژی چاقی و دیابسیتی، بررسی بالینی بیماران چاق، فارماکوتراپی چاقی، اختلالات هورمونی در چاقی، رژیم­های غذایی درمانی رایج چاقی و دیابت، جراحی باریاتریک در کنترل چاقی و دیابت، تغذیه در جراحی باریاتریک، فعالیت بدنی در کنترل چاقی و دیابت، تناسب‌اندام و دستگاه­های لاغری موضعی، عوارض چاقی، مشکلات قلبی و لیپید در چاقی و دیابت، درمان­های نوین دارویی و غیر دارویی دیابت، گایدلاین­های جدید دیابت، جایگاه مکمل­ها در چاقی و دیابت، چاقی بارداری، تثبیت وزن در درمان چاقی، حمایت­های روان‌شناختی در چاقی و دیابت ارائه می‌شود.

سمینار دارای امتیاز بازآموزی بوده و برای اولین بار در کشور گواهینامه تخصصی آموزش حرفه‌ای چاقی SCOPE از سوی فدراسیون بین‌المللی چاقی و انجمن چاقی اروپا به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.