به گزارش ايسنا، كتاب Handbook of Solubility Data for Pharmaceuticals كه حاصل بيش از ۱۲ سال تلاش مستمر دکتر جويبان در بررسي محلوليت مواد دارويي بوده و توسط انتشارات CRC به عنوان يكي از معتبرترين ناشران كتب علمي درسي و مرجع منتشر شده اخيرا در فهرست كتابهاي پرفروش اين موسسه انتشاراتي قرار گرفته است.



این کتاب حاوی توضیحات کامل و مجمل درباره خصوصیت فیزیکوشیمیایی محلولیت و طرق پیش‌بینی آن در حلال های منفرد و مخلوط، داده‌های محلولیت مواد دارویی در حلال‌های غیرآبی در دماهای مختلف، داده‌های محلولیت مواد دارویی در مخلوطهای حلال‌های آبی و غیرآبی، امکان محاسبه مقادیر محلولیت مواد دارویی در مخلوط حلال ها علاوه بر نقاط اندازه‌گیری شده به روش تجربی، گزارش ثوابت معادله جویبان - آکری برای داده‌های منتشر شده و ارائه نرم‌افزار جهت پیش‌بینی محلولیت مواد دارویی در حلال‌های منفرد و مخلوط حلال‌هاست.

نرم افزار Solvomix که توسط دکتر ابوالقاسمی فخری و زیر نظر دکتر جویبان طراحی شده است می‌تواند محلولیت مواد را در حلال‌های منفرد و مخلوط حلالها با خطای قابل قبولی پیش‌بینی کند.

همچنین با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان شرایط مطلوب را برای فراهم کردن یک مقدار محلولیت مورد نظر به دست آورد. این نرم افزار و راهنمای استفاده از آن از طریق وبگاه انتشارات CRC در دسترس است.

استفاده از این کتاب مرجع به همراه نرم‌افزار Solvomix می‌تواند برای محققان دارویی از لحاظ زمانی و اقتصادی به طور قابل توجهی مقرون به صرفه باشد، چرا که داده‌های جامعی از مقادیر محلولیت مواد دارویی در شرایط مختلف و امکان محاسبه مقادیر محلولیت را فراهم کرده‌اند.

گفتنی است، دکتر ابوالقاسم جویبان که مدرک دکتری داروسازی عمومی خود را در سال ۱۳۶۸ از دانشکده داروسازی تبریز اخذ کرده از سال ۱۳۶۹ به عنوان مربی فارماکولوژی فعالیت دانشگاهی خود را در گروه علوم پایه دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه آغاز و نخستین کتاب خود را تحت عنوان «فارماکولوژی» منتشر کرد.

وی در سال ۱۳۷۲ به عنوان عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی به دانشکده داروسازی منتقل شد و دومین کتاب خود را تحت عنوان «کروماتوگرافی مایع با کارآئی بالا» را با مشارکت دکتر جوزن، دکتر حنائی و دکتر دستمالچی به فارسی ترجمه کرد.

جویبان در سال ۱۳۷۷ با بورس اعطایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ادامه تحصیل به خارج عزیمت و دو مدرک دکتری تخصصی(PhD) خود را یکی در زمینه کنترل دارو در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه برادفورد انگلستان و دیگری را در زمینه فارماسیوتیکس در سال ۱۳۸۳ از دانشگاه سیدنی استرالیا دریافت کرد.

وی که در سال ۱۳۸۶ نخستین کتاب فارسی در خصوص «الکتروفورز موئین با کارآئی بالا» را به چاپ رسانده در حال حاضر استاد آنالیز داروئی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استاد وابسته گروه مهندسی داروسازی دانشگاه تهران است.

از فعالیت‌های علمی دکتر جویبان می‌توان به انتشار بیش از ۱۴۰ مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و ارائه چندین سخنرانی و خلاصه مقاله در همایش‌های علمی بین‌المللی و راهنمایی پایان‌نامه‌های دوره‌های عمومی و تخصصی دانشجویان داروسازی و شیمی اشاره کرد.

اين استاد همچنين موفق به کسب رتبه در جشنواره علوم پزشکي رازي در سال هاي ۱۳۷۹ و ۱۳۸۵، كسب عنوان پژوهشگر جوان استان آذربايجان شرقي در سال ۱۳۸۲ و كسب ديپلم افتخار فرهنگستان علوم پزشکي جمهوري اسلامي ايران و جايزه دکتر هادوي در سال ۱۳۸۷ شده است.