اولین مراقبین بینایی را بشناسیم

عبدالله فرزانه در نشست خبری که در ارتباط با بیستمین کنگره اپتومتری ایران برگزار شد، اظهار داشت: کم بینایی و نابینایی در کشورهای مختلف علل متفاوت اقتصادی، فرهنگی و بیماری‌های زمینه‌ای دارد. به طور مثال آب مروارید، آب سیاه، عفونت‌ها و ROP می‌تواند باعث کم‌بینایی و نابینایی شود.

وی با بیان اینکه اپتومتریست‌ها مراقبین اولیه بینایی محسوب می‌شوند، گفت: این قشر از جامعه پتانسیل بالایی در تشخیص به موقع بیماری‌های چشمی دارند، ولی با این وجود سمت و سوی فعالیت آنها به درستی تعریف نشده است.

عضو هیأت مدیره انجمن اپتومتری ایران تصریح کرد: به ویژه در ماه‌های اخیر عده‌ای تصمیم گرفتند تا شرح وظایف اپتومتری را محدود کنند که جامعه چشم‌پزشکان و بخش‌هایی از وزارت بهداشت در میان آنها وجود دارند.

فرزانه گفت: به طور مثال برای تشخیص به موقع آب سیاه اپتومتریست‌ها به وسیله اندازه‌گیری فشار چشم نیاز دارند، ولی برخی می‌خواهند این امکان و وسیله را از ما بگیرند و برعکس کل جهان، وزارت بهداشت به نقش اپتومتریست‌ها توجه زیادی ندارد.

وی با بیان اینکه در ایران مراکز کم‌بینایی پیشرفته و کامل نداریم یا بسیار محدود است، افزود: برای بازتوانی و توانبخشی این بیماران باید یک اپتومتریست، یک چشم‌پزشک و یک درمانگر به صورت تیمی بیماران را درمان کنند تا فرد بتواند به زندگی عادی بازگردد.