درمان جدید برای پارکینسون در فضا

دانشمندان به منظور کشف راهکارهای درمانی جدید برای بیماری پارکینسون روز گذشته موثر در این بیماری موسوم به LRRK2 را به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال کردند.

وضعیت میکروگرانشی موجود در فضا، محیط آزمایش مطلوبی را برای بررسی پروتئین LRRK2 در اختیار محققان قرار می‌دهد. محققان مواد و تجهیزات مورد نیاز برای این آزمایش را از طریق کپسول «دراگون» اسپیس‌ایکس به عنوان بخشی از ماموریت به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال کردند.

این پروژه تحقیقاتی با همکاری بنیاد مطالعات پارکینسون و مرکز توسعه علوم فضایی انجام گرفته است. پروتئین LRRK2 باعث ایجاد تغییر در سایر پروتئین‌ها می‌شود. محققان بر این باورند جهش‌های ایجاد شده در ژن‌هایی که این پروتئین را کدگذاری می‌کنند عامل بروز بیمار پارکینسون در برخی افراد محسوب می‌شود.

دانشمندان معتقدند تولید داروهایی که از ایجاد پروتئین LRRK2 جلوگیری می‌کند یا مانع از فعالیت آن می‌شود، می‌تواند از بروز بیماری پارکینسون جلوگیری یا از پیشرفت بیشتر بیماری ممانعت کنند.

اما پژوهشگران پیش از تولید دارو برای جلوگیری از فعالیت این پروتئین، باید ابتدا ساختار آن را به درستی بشناسند. یکی از راه‌ها برای به دست آوردن تصویری جزئی از این ساختار پروتئین، رشد دادن کریستال‌های LRRK2 در شرایط آزمایشگاهی است. اما انجام چنین آزمایشی روی زمین به دلیل وجود نیروی جاذبه دشوار است زیرا با رشد این کریستال‌ها تداخل می‌کند و باعث کوچک ماندن و رشد نکردن آنها می‌شود.

به گفته محققان دانشگاه آکسفورد که در این پروژه همکاری کرده‌اند، کریستال‌هایی که روی زمین و در شرایط آزمایشگاهی رشد داده می‌شوند، کیفیت مطلوبی ندارند. آنها امیدوارند که کریستال‌ها در ایستگاه بین‌المللی فضایی و با وجود فضای میکروگرانشی و وجود کم‌ترین جاذبه ممکن، رشد کنند و بزرگ شوند تا بتوانند تصویر واضح‌تری از ساختار این پروتئین مشاهده کنند.

دانشمندان حدود یک ماه این کریستال‌ها را در فضا رشد می‌دهند. سپس کریستال‌های رشد یافته به زمین منتقل می‌شوند تا با اشعه ایکس دارای انرژی بالا مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرند.

بیماری پارکینسون نوعی بیماری عصبی پیشرونده است که توانایی‌های حرکتی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد لرزش‌هایی در اندام‌ها، کند شدن حرکات و سخت شدن عضلات می‌شود. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد.