راهی جز تجمیع بیمه‌ها نداریم

پزشکیان با اشاره به تصور اشتباهی که می‌گویند خریدار و فروشنده باید جدا باشد،گفت:این موضوع در ارائه خدمت است،ولی وزارت بهداشت سیاستگذار است،ارائه کننده خدمت نیست و تنظیم کننده بازار است و این چیزی است که گاهی در دولت هم هنگام تصمیم گیری اشتباه می‌شود.

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه «نظام ارجاع و سطح بندی، راهنماهای بالینی و پزشک خانواده در قانون آمده است»، تاکید کرد: خود دکتر هاشمی هم راهی جز اجرای قانون ندارد و شاید کم توجهی به این مسائل موجب ایجاد مشکلاتی شد؛ بنابراین راهی جز طی مسیر قانون وجود ندارد و هر حرکتی خلاف جهت قانون، سیستم بهداشت و درمان کشور را به قهقرا خواهد برد و دستاوردها را نابود می‌کند.

نائب رئیس مجلس با اشاره به اینکه «حضور دکتر هاشمی می تواند اجرای قانون و حرکت در مسیر قانون را هموارتر کند»، گفت: ما با حضور وی و کارشناسان قانون را مصوب کردیم و اگر به قانون عمل شود، هر چند چالش‌هایی برای دکتر هاشمی به وجود خواهد آمد، اما مشکلات موجود را از سر راه او بر می‌دارد و غیر از وی هر کسی بیاید، از عهده اجرای طرح بر نخواهد آمد.

پزشکیان گفت: دلیل آن هم این است که خود دکتر هاشمی در جریان همه نقاط ضعف و قوت طرح تحول سلامت است و آن را تا اینجا رسانده و اگر هر کسی جز خودش بخواهد آن را ادامه دهد، ممکن است کل طرح را با شکست مواجه کند و نارضایتی‌های شدید مردم را در پی خواهد داشت و مشکلات را بیشتر می‌کند.

نائب رئیس مجلس تاکید کرد: اگر اجرای قانون برنامه ششم مبنای حرکت دکتر هاشمی باشد، قطعاً موفق خواهد شد، هر چند در عمل با چالش‌هایی مواجه است، اما چون خود

وی حضور داشته و در جریان برنامه‌ها و طرح‌ها است و نقاط قوت و ضعف را می‌شناسد، بهتر می‌تواند مدیریت کند.

نائب رئیس مجلس با اشاره به این‌که «دکتر هاشمی وزیری است که شاید بتوانم بگویم بیشتر از وزرای دیگر برای کار وقت گذاشت و بیشتر وقت خود را در شهرستان‌ها و سرکشی به وضعیت بهداشت و درمان مردم گذراند»، افزود: جایی که مشکل به وجود آمد، همان جاهایی است که قانون اجرا نشده است. طبق قانون سیاستگذار وزارت بهداشت است، اگر در چارچوب قانون حرکت شود، هیچ سازمان بیمه گر و هیچ ارائه کننده خدمتی چه در بخش خصوصی و دولتی وچه خیریه نمی تواند خارج از سیاستگذاری وزارت بهداشت حرکت کند.

وی با تاکید مجدد بر اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها اظهار داشت: راه دیگری برای ارائه خدمت مطلوب جز تجمیع منابع وجود ندارد. ما باید منابع را جمع کنیم و بر اساس منابع سرویس خدمت تعریف کنیم . هر انسانی که هزینه درست کند اما از پول جیبش خبر نداشته باشد و نداند چقدر باید خرج کند، طرف مقابل را که پرداخت کننده است، به ورشکستگی می‌کشاند. در نتیجه کسی که می‌خواهد هزینه تعریف کند، اول باید بداند چه مقدار پول دارد و چه خدماتی را می تواند بخرد.

نائب رئیس مجلس با اشاره به تصور اشتباهی که برخی می‌گویند خریدار و فروشنده باید جدا باشند، تصریح کرد: این موضوع در ارائه خدمت است، ولی وزارت بهداشت و درمان سیاستگذاراست، ارائه کننده خدمت نیست. تنظیم کننده بازار است و این چیزی است که گاهی در دولت هم هنگام تصمیم گیری آن را اشتباه می‌گیرند و به خاطر همین مشکلاتی پیش آمده است. نمی شود پول دست کسی دیگر باشد و وزارت بهداشت پاسخگو باشد، ضمن اینکه اگر می‌خواهیم منابع هم مدیریت شود، باید نظام ارجاع و سطح بندی و پزشک خانواده و ... بر اساس قانون بدرستی اجرا شود.