سرطانی که با غذای نیمه شب به وجود می آید

براساس آمار‌ها بیش از ۹۵ درصد علت ابتلای افراد به سرطان پوست اشعه یو وی خورشید است و از جمله مرگبارترین سرطان‌های ناشی از این اشعه خطرناک می‌توان ملانوما را نام برد.

سرطان ملانوما قابلیت سرایت به سایر اعضای بدن را دارد و درمان آن معمولا با جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام می شود. در صورت تشخیص دیرهنگام بیماری، فرد مبتلا به ملانوما امید به زندگی طولانی ندارد.

کارشناسان با تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی و زمان غذاخوردن آن‌ها دریافتند، مصرف تنقلات در ساعت های غیر معمول و دیرهنگام سبب آسیب دیدن بیش از ۱۰ درصد ژن‌های پوستی موش‌ها و نیز تغییر سطح آنزیم‌های مراقبتی از پوست می شود.

کارشناسان هنوز به درستی از یکسان بودن نتیجه این تحقیق بر روی انسان ها مطمئن نیستند و اعلام کرده اند که نیاز به مطالعات بیشتری است.

 بر این اساس کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای محافظت از پوست خود در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید و پیشگیری از ابتلا به سرطان، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و در ساعت‌های اولیه شب شام خود را صرف و پس از آن از مصرف تنقلات خودداری کنند.

آنزیم XPA نقش بسیار موثری در ترمیم سلول‌های پوستی دارد و خوردن موادغذایی در ساعت های غیر معمول باعث کاهش ترشح این آنزیم در بدن می‌شود.

این نخستین بار است که رابطه میان ساعت غذاخوردن و سطح ایمنی پوست مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

در کنار مصرف صحیح مواد غذایی، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در فصل های گرم سال حتما از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنند.