راهکار خلاقانه برای ایجاد عادت‌های خوب

آیا خوب نیست که همه کارها را به صورت اتوماتیک انجام دهیم؟ چقدر خوب است اگر ما، کارهای روزمره، ورزش کردن، خوردن غذای سالم و دیگر کارهای مفید روزمره را بدون هیچ گونه زحمتی به صورت خودکار انجام دهیم. شاید انجام دادن یکسری کارها به صورت منظم از ربات‌ها بر بیاید. اما به یاد داشته باشید، تمام کارهای که یک عمر انجام می‌دهید در یک شب ناپدید نمی‌شوند. شما می‌توانید با برنامه ریزی دقیق و عادت دادن خود به انجام یکسری از کارها، بعد از مدتی به این کارها عادت کنید. این عادت در پیشرفت اهدافتان به کارتان می‌آید. با کمی نظم در انجام کارها می‌توانید برای خود یک عادت ایجاد کنید و آن را در طول زندگی حفظ کنید. در ادامه شما را با چند روش جدید برای ایجاد عادت در کارها آشنا می‌کنیم.

۱. تعهد ۳۰ روزه

شما برای عادت کردن به هر کاری نیاز به سه الی چهار هفته کار مستمر دارید. اگر شما خود را در گام‌های اولیه هر هدفی قرار دهید بهتر می‌توانید به آن کار عادت کنید. یک تقویم ۳۰ روزه را برای خود در نظر بگیرید، این زمان می‌تواند به شما کمک کند تا هر کاری را که دوست دارید در دراز مدت، به صورت خودکار و بدون زحمت انجام دهید.

۲. انجام کار به صورت روزانه
سعی کنید کاری را که می‌خواهید به آن عادت کنید، روزانه انجام دهید. توجه داشته باشید انجام کار به صورت روزانه و یکپارچه موفقیت شما را برای کسب این هدف تضمین می‌کند. اگر برنامه روزانه برای ورزش کردن دارید، سعی کنید ۳۰ روز اول برنامه ریزی را به باشگاه مراجعه کنید. اگر می‌خواهید به ورزش کردن عادت کنید، لازم است که این کار را روزانه انجام دهید. اگر قرار باشد هفته‌ای ۲ الی ۳ بار ورزش کنید. عادت به چنین کاری در طول ۳۰ روز شما را دچار مشکل می‌کند. به هیچ وجه در این بازه زمانی کم، کار مورد نظر را ترک نکنید. زیرا بازگشت دوباره به حالت قبل ممکن است، خیلی سخت‌تر باشد. روی هدف خود قفل کنید و بی خیال آن نشوید.
۳. شروع ساده‌ای داشته باشید

ساده شروع کنید، سعی نکنید، تمام برنامه خود را در یک روز خلاصه کنید. این کار می‌تواند شما را از هدفی که در ذهن دارید دور کند. انگیزه خوب است اما نباید بیش از حد باشد. به طور مثال اگر قصد دارید روزی ۲ ساعت مطالع۰ داشته باشید، سعی کنید برای شروع کار روزی نیم ساعات مطالعه داشته باشید تا به مرور زمان به آن سقفی که برای خود پیش بینی کرده‌اید، برسید.

۴. برای خودتان  یادآوری کنید
شما ممکن است در دو هفته اول برنامه‌ریزی کاری را که از قبل برنامه ریزی کرده‌اید از یاد ببرید. زمان می‌برد تا شما کار برنامه‌ریزی شده در ذهنتان بماند. برای اینکه هدفی را که در پیش گرفته‌اید از یاد نبرید، کافی است برای خود هشدار و یا هر چیز دیگری را در نظر بگیرید که باعث می‌شود، هدفتان را در زمان خاص به یادتان بیاورید. به یاد داشته باشید که اگر زمان انجام هدفتان متفاوت شود، امکان رها کردن هدف قوت می‌گیرد و ممکن است قبل از آنکه به کار مورد نظر خود عادت کنید، در به ثمر رسیدن هدف شکست بخورید.
۵. سازگار باشید

هر چقدر شما با کار خود سازگار باشید. عادت کردن و پایدار ماندن روی هدفتان آسانتر خواهد بود. اگر می‌خواهید ورزش منظم داشته باشید، سعی کنید در یک مکان و زمان خاص به مدت سی روز ورزش کنید. انجام کار در یک زمان و مکان خاص می‌تواند برای شما آسانتر باشد تا در زمان و مکان‌های متفاوت.

۶. داشتن یک دوست
پیدا کردن کسی که در انجام کار با شما همراه باشد، می‌تواند برای شما انگیزه ایجاد کند تا راحت‌تر به هدفتان برسید و در دراز مدت به آن کار زودتر و راحتر عادت کنید.
۷. شبیه به ماشه تفنگ باشید

سعی کنید برای پیش برد هدف خود مثل یک ماشه تفنگ عمل کنید، این کار برای عادت کردن به یک هدف لازم و ضروری است. اینچنین کاری برای بیدار شدن صبح زود و ترک کردن سیگار به کارتان می‌آید.

۸. برنامه‌های عقب افتاده را جبران و جایگزین کنید

سعی کنید برای عادت‌های بد خود جایگزین مناسبی خوب پیدا کنید، به طور مثال شاید شما در طول شب در زمان استراحت ساعتی را برای تلویزیون اختصاص دهید. شما می‌توانید این ساعت  را به مطالعه کتاب اختصاص دهید، در زندگی روزمره ما کارهایی هستند که می‌توان آنها را با یک کار دیگر جایگزین کرد، بدون آنکه ضرری ما را تهدید کند.

۹. انتظارات را کم کنید 

انتظار نداشته باشید، تمام تلاشتان برای تغییر عادت‌ها به سرعت عملی شود. ممکن است به دفعات تلاش کنید تا به یک برنامه درست برسید. اما این کار میسر نشود. به طور مثال؛ اگر اهدافی برای ورزش کردن داشته‌اید اما محقق نشد. در این صورت شما نباید ناامید شوید ممارست در کار می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند. در چنین مواردی به دنبال مشکلی که باعث به عقب افتادن اهداف شما می‌شود باشید. تا با برطرف کردن آن بتوانید اهداف خود را به خوبی مدیریت کنید.

۱۰. استفاده از کلمه «اما»

در پاره‌ای از مواقع برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باید تغییر الگو دهید. در مواقعی که شما با افکار منفی محاصره می‌شوید از کلمه اما برای رفع این ناامیدی استفاده کنید. اگر بعد از جمله منفی «من در این کار خوب نیستم» کلمه اما بیاید. می‌تواند به شما کمک کند تا برای این جمله منفی جواب مثبتی داشته باشید. به طور مثال؛ اما اگر من آن کار را انجام بدهم، شاید در آینده برای من بهتر و مهمتر باشد.

۱۱. وسوسه‌ها را حذف کنید

محیط اطراف خود را بازسازی کنید تا در سی روز اول اجرای برنامه خود دچار وسوسه نشوید. شاید شما قبل از اجرای برنامه یکسری عادت‌های بدی را تجربه کرده باشید. بهتر است برای رسیدن به اهداف هر آن چیزی که شما را وسوسه می‌کند و ممکن است از اهدافتان فاصله بگیرید را حذف کنید. از جمله این وسوسه‌های بد می‌تواند به غذاهای نامناسب، مصرف سیگار و نوشیدنی‌های قندی اشاره کرد. در این بین فاصله گرفتن از موبایل و کامپیوتر نیز می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه خود را بدون هیچ گونه نقصی پیش ببرید.

۱۲. برای خود مدل و یا نقش موثری داشته باشید

زمان بیشتری را برای عادت کردن به یک مدل خاص قرار دهید. شما می‌تواند از نزدیکان خود برای خود الگو قائل شوید. مطالعات جدید نشان داده است که کسانی که دوستان چاقی دارند، احتمال چاق شدنشان بیشتر می‌شود. این یعنی ارتباط با هرشخصی می‌تواند خلق و خوی شما را نیز تغییر دهد.

۱۳. کار را به صورت آزمایشی انجام دهید
سعی کنید برای چند روز هدف خود را به صورت آزمایشی انجام دهید. این کار باعث می‌شود، اگر به هدف خود هم نرسیدید، متضرر نشوید. زیرا آزمایشات شکست نمی‌خورند. این گونه آزمایش‌ها فقط نتایج متفاوتی دارند، شما با توجه به این آزمایش‌ها می‌توانید به یک جمع بندی درست برای اهداف اصلی خود برسید.
۱۴. قبل از انجام هر کاری درباره آن تجسم کنید

اگر قرار است از یک کار بد فاصله بگیرید، تجسم معایب آن کار را در نظر داشته باشید. که اگر چنین کاری را ترک کرده و جایگزین خوبی برای آن پیدا کنید، برای زندگی شما چه فرقی خواهد داشت. تصور یک فرد سیگاری پیش افراد غیر سیگاری چگونه است و آیا اجتماع نسبت به افراد سیگاری و غیر سیگاری فرقی قائل می‌شود یا نه. این خود می‌تواند یک گزینه موثر برای ترک سیگار و یا هر کاری که انجام آن برای شما مضر است، موثر واقع شود.

۱۵. نوشتن وظایف روزانه
تکه کاغذ را برای نوشتن اهداف پیش روی خود انتخاب کنید، اصلا مهم نیست این تکه کاغذ صاف و یک دست باشد. هر کاغذی که بتوان روی آن نوشت به کارتان می‌آید. نوشتن اهداف روی کاغذ، اهداف پیش روی شما را روشن‌تر می‌کند و شما را برای رسیدن به هدفتان متمرکز می‌کند.
۱۶. درباره مزایای کاری که می‌خواهید انجام دهید، مطالعه داشته باشید

اگر شما قصد تغییر در برنامه زندگی خود دارید، درباره مزایای آن تحقیق کنید. در چنین مواردی خواندن کتاب مربوط به هدفتان به کار‌تان می‌آید. به طور مثال خواندن کتابی درباره مزایای ورزش کردن منظم، شاید به کار کسی که قصد دارد ورزش کردن منظم را شروع کند، بیاید. اگر کسی قصد دارد رژیم غذایی خاصی را در پیش بگیرد، بهتر است درباره مزایا و معایب این رژیم مطالعه کافی داشته باشد. به یاد داشته باشید مطالعه در پیش برد هر چه بهتر اهدافتان بسیار موثر است.

۱۷. از مشکلات پیش رو باخبر باشید

شما باید کاملا از عواقب اهدافی که در نظر گرفته‌اید باخبر باشید، که آیا واقعا می‌توانید هدفتان را پیش ببرید. داشتن اطلاعات در مورد کاری که قرار است در پیش بگیرید به شما انگیزه کافی برای پیش برد اهدافتان را می‌دهد. اگر بنا به هر دلیلی قادر به انجام هدف پیش رو نیستید، خود را به نابودی نکشانید. گنجایش و ساختار جسمی و روحی خود را در نظر داشته باشید.

۱۸. سعی کنید هدفتان برای خودتان باشد
سعی کنید هدفی را که انتخاب می‌کنید، برای خودتان باشد، چون قرار است به آن عادت کنید. اگر هدف شما برای رضایت شخص و یا گروه خاصی باشد، می‌تواند در آینده نه چندان دور برای شما دلخوری و بی میلی ایجاد کند. اگر هدف برای رضایت خودتان باشد، دیگر نگران به ثمر رسیدن و یا نرسیدن آن نیستید.