انتقاد قالیباف از دولت/ تراکم فروشی حرفی گزاف است

قالیباف گفت: اگر به نظام حکومتی کشورهای دیگر نگاه کنیم می‌بینیم که در سطح اجرایی شهرها یک مدیریت یکپارچه در مدیریت شهری خود دارند.

قالیباف ادامه داد: در کشورهای دیگر مدیریت شهر دارای اختیاراتی هستند و افراد واقعاً شهردار هستند و متأسفانه در کشور ما این گونه نیست، به‌عنوان مثال هیچ کدام از مواردی مانند آب و برق و مدارس در اختیار شهرداری نیست.

وی گفت: حتماً موضوع محیط زیست و آلودگی هوا مهم است اما موضوع مدیریت شهر از این موارد مهم‌تر است.

دولت دست از تمرکزگرایی بردارد

شهردار تهران بیان داشت: در حقیقت شهرداری‌ها یک دولت محلی هستند اما سیستم اداری کشور ما به‌شدت مرکزی است و شهرداری متولی مواردی مانند آب و برق و گاز نیست، در نتیجه مهم‌ترین مشکل شهرداری‌ها نظام اجرایی کشور ما است و ما نمی‌توانیم با آیین‌نامه‌ها شهر را مدیریت کنیم و دولت باید بپذیرد دست از مدیریت مرکزی بردارد و شوراهای شهر واقعاً شورای شهر باشد و امور تصدی‌گری را به شهرداری واگذار کرده و اجازه دهد که شهرداری‌ها بتوانند به‌عنوان یک نظام غیردولتی کار کنند.

اندازه تمام تاریخ در این 12 سال ساخت‌وساز داشتیم

وی در رابطه با عملکرد خود در شهرداری تهران گفت: اگر به آمارها نگاه کنیم می‌بینیم که اهالی فرهنگ و متولیان و مدیران دست به دست هم دادند و اتفاق‌های خوبی افتاد و در حوزه توسعه زیرساخت‌ها می‌توان توسعه شهر را با تاریخ کل شهرداری‌ها مقایسه کرد، به‌عنوان مثال تا قبل از سال 84 به‌غیر از تونل رسالت در شهر تهران تونلی دیگر وجود نداشت.

قالیباف گفت: طی این سال‌ها 57 پل احداث شد و امروز 24کیلومتر تونل در شهر تهران احداث شده و این عدد جدا از تونل‌های تأسیساتی و مترو است.

وی ادامه داد: امروز تونل توحید، غزه و رسالت وجود دارد و در حالی که در سال 84 حدود  1200 پارک داشتیم، امروز به 2 هزار و 200 پارک رسیده است.

شهردار تهران گفت: یعنی سرانه فضای سبز در تهران از 9 متر به 16 متر رسیده است. البته باید تأکید کرد که مناطقی مانند منطقه 9 و 10 شرایط خوبی از نظر فضای سبز ندارند. ما با توجه به طرح جامع شهر تهران شرایط خوبی داریم. امروز در هیچ کدام از بزرگراه‌ها زمین خالی رهاشده وجود ندارد.

قالیباف با اشاره به اینکه مهم‌ترین کار انجام‌شده در طول 12 سال مدیریت خود در شهر تهران در حوزه زیرساخت بود، بیان داشت: زیرساخت‌ها و تونل‌ها و بزرگراه و فضای سبز نشان می‌دهد که در طول این 12 سال کارهای زیادی انجام شده و ما تمام این موارد را به‌زودی منتشر می‌کنیم.

دولت طرح کاهش آلودگی هوای شهرداری را اجرا نکرد

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش شهر تهران آلودگی هواست، گفت: در ارتباط با آلودگی هوا و رفع این مشکل در این دوره مدیریت اعتقاد داشتم که در مدت 6 سال می‌توان مشکل را حل کرد اما این کار وظیفه شهرداری‌ها نیست و وظیفه دولت است. البته ما طرحی در این خصوص در سال 94 به دولت ارایه دادیم.

شهرداری گفت: دولت به‌دلیل اینکه با چالش‌های مهم‌تری در ارتباط است اعتقاد داریم که رفع مشکل آلودگی هوا باید به شهرداری‌ها واگذار شود اما دولت نپذیرفت.

وی افزود: ما می‌توانستیم از سرمایه‌گذاران خارجی در رفع مشکل آلودگی هوا کمک بگیریم.

چرا خودروساز اقدامی به نوسازی خودروها نمی‌کند؟

قالیباف بیان داشت: از سال 84 تعداد خودروها در شهر تهران از 2 میلیون به 4 میلیون رسیده است که تعدادی از آنها فرسوده هستند و تعداد موتورسیلکت‌ها هم از خودروها پیشی گرفته است و ما مشاهده می‌کنیم که یک موتورسیکلت 5 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

شهردار تهران گفت: امروز جمعیت شهر تهران رو به افزایش نیست و زاد و ولد در 640کیلومتر مساحت شهر تهران حتی کمتر از میانگین کشوری است و مشکل اصلی حاشیه‌نشینی است و این موضوع یک مسئله ملی است و حدود 23 درصد جمعیت کشور در این مناطق حاشیه‌ای تهران زندگی می‌کنند.

قالیباف بیان داشت: به‌دلیل اینکه سیاست‌ها درست اجرا نمی‌شود مشکلات ایجاد می‌شود، بنده در یک جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح کردم که ما در شهرداری این آمادگی را داریم که دیگر هیچ پروانه ساخت‌وسازی صادر نکند اما آیا دولت هم این آمادگی را دارد؟

تراکم‌فروشی حرفی گزاف است

وی با ابراز اینکه گفته می‌شود شهر با تراکم‌فروشی مدیریت می‌شود یک حرف گزاف و اشتباه است، گفت: براساس طرح جامع یک تراکم مجاز در شهر وجود دارد و تمام تراکم‌ها در آن آورده شده و تمام موارد دارای ضوابط است و تمام موارد طرح جامع در شورای شهرسازی تصویب می‌شود که شهرداری حتی عضو آن نیست.

شهرداری تهران گفت: در گذشته می‌گفتند "هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری" یعنی هرچقدر مردم پول می‌دادند می‌توانستند پروانه ساخت و تعداد طبقات بیشتری بگیرند اما این موارد در این دوره مدیریت وجود نداشت.

قالیباف در رابطه با اینکه چرا قوانین اصلاح نمی‌شود، گفت: ما باید در رابطه با ساخت‌وساز و تولید خودرو محدودیت ایجاد کنیم. امروز خانه‌هایی وجود دارند که به‌تعداد افراد خانواده خودرو دارند و ما نمی‌توانیم به‌اندازه این تعداد خودرو پارکینگ بسازیم. چرا خودروساز نباید مسئولیت تولید تعداد خودروها را بپذیرد؟

وی گفت: ما می‌توانیم دو کار انجام دهیم، به‌عنوان مثال در حوزه مرکزی شهر ورود موتورهای کاربراتوری را ممنوع کنیم و فقط اجازه ورود موتور برقی را بدهیم. امروز سرمایه‌گذار می‌پرسد که اگر موتور برقی وارد کند، تسهیلاتی دریافت می‌کند؟

وی افزود: در تمام دنیا خوردوسازها خودروی خود را نوسازی می‌کنند.

متروی تهران با 8 خط تکمیل شده است

شهردار تهران در پاسخ به سؤال مجری که پرسید "در طول 12 سال مدیریت اولویت شما توسعه مترو نبود و ساخت تونل و پل بود"، گفت: این حرف درست نیست ما هم تونل ساختیم و هم مترو را توسعه دادیم در ابتدای سال 84 مترو توسعه زیادی پیدا کرده و خط 8 مترو 24ساعته شده است.

وی گفت: در طول این سالها خط یک مترو کامل شده و خط 4 از شرقی‌ترین نقطه تهران به غرب تهران می‌رسد و خط 7 مترو با 37کیلومتر احداث شده است و خط 6 مترو هم تا 2 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در مجموع خطوط مترو از 75کیلومتر به 300 کیلومتر رسیده و پرونده متروی تهران بسته شده است. البته طرحی داریم که متروی تهران به شهرهای اطراف متصل شود.

وی گفت: کار احداث مترو از سال 65 شروع شده که از سال 65 تا 84 فقط 75کیلومتر احداث شده بود و از سال 84 تا 96 حدود 300کیلومتر مترو احداث شده پس در این 12 سال هم تونل و هم مترو احداث شده است.

پل و تونل صدر یک نیاز بود

وی در خصوص انتقاداتی که در رابطه با احداث پل صدر مطرح شده است و گفته می‌شود "با پول احداث پل صدر می‌توانستیم 100 کیلومتر مترو احداث کنیم"، گفت: هر کیلومتر مترو 240 میلیون تومان هزینه دارد پس با پول احداث 100 کیلومتر مترو می‌توانستیم پایه‌های پل صدر را با پول بسازیم.

قالیباف بیان داشت: بر اساس قانون دولت باید پول خرید 86 درصد اتوبوس را بدهد که در طول 6 سال گذشته هیچ پولی پرداخت نشده است. امروز براساس قانون باید درصدی از جرایم رانندگی به شهرداری‌ها پرداخت شود که این کار هم انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم که در هر 2.5 دقیقه یک قطار در ایستگاه‌های مترو توقف کند اما مشاهده می‌کنیم که در برخی از خطوط عبور هر قطار 30 دقیقه زمان می‌برد. اگر 1200 واگن مترو به خطوط اضافه شود به زمان 2 دقیقه می‌رسیم. امروز زیرساخت‌های مترو آماده است و فقط نیاز به واگن داریم.

هیچ سند مالی شفافی قبل از 84 وجود ندارد

شهردار تهران در رابطه با شفافیت مالی در شهرداری تهران گفت: شفافیت مالی در شهرداری تهران یکی از موفقیت‌های ما بود، زمانی که ما در سال 84 به شهرداری آمدیم هیچ پایه حسابرسی وجود نداشت و حسابرس اعلام غیر قابل اظهار نظر در مورد حساب‌ها کرده بود. امروز تمام تهاترها ابتدا به تصویب شورا می‌رسد و بودجه شهرداری در دو قالب نقدی و غیرنقدی می‌شود و تمام حساب‌های شهرداری دوبار حسابرسی می‌شود؛ یک بار در شهرداری و یک بار توسط شورای شهر.

قالیباف گفت: امروز شهرداری از دولت 19 هزار میلیارد تومان طلبکار است که شامل عوارضی می‌شود که دولت باید بپردازد و پرداخت نمی‌کند.

وی گفت: امروز شهرداری تهران در بافت‌های فرسوده تخفیف‌های زیادی می‌دهد و بیشترین میزان ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود. امروز صدور پروانه ساخت در جنوب شهر بیشتر از شمال شهر است و دولت براساس قانون مجلس باید عوارض نوساری بافت‌های فرسوده را بپردازد.

شهردار تهران درمورد تهاتر و فروش املاک شهرداری تهران گفت: در شهر دو نوع املاک وجود دارد؛ یکی پارک‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هستند که غیر قابل فروش هستند و املاک دوم، مواردی هستند که خریداری شده، تملک و سرمایه‌گذاری می‌شود و بعد به فروش می‌رسند و امروز تمام تهاترها در شورا ثبت می‌شود و جزو بودجه نقد هستند که به حساب شهرداری واریز می‌شود. گاهی نیز به پیمانکاران گفته می‌شود که بخشی از پول آنها از طریق بودجه غیرنقد پرداخت می‌شود که همان واگذاری املاک به‌جای پول به پیمانکاران است. امروز در شهرداری تهران در مدت 12 سال یک جرم سازمان‌یافته مشاهده نشده است.

وی گفت: دادستان تهران چند روز پیش گفت که فقط 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در 27 هزار املاک واگذارشده تخلف صورت گرفته است در شرایطی که گفته می‌شد 22 هزار میلیارد تخلف صورت گرفته شده است.

شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که "چه طرحی را دوست داشتید در تهران انجام دهید اما وقت نشد؟"، گفت: در طول 12 سال رویکرد کاهش فاصله شمال و جنوب شهر را داشتیم و بیشتر ساخت‌وسازها در جنوب شهر انجام شده است، به‌عنوان مثال امروز بزرگترین سینمای تهران در خاوران وجود دارد و تراکم امکانات در جنوب شهر بیشتر است و شتاب ساخت‌وساز در جنوب شهر 5 برابر بیشتر از شمال شهر است.

قالیباف بیان داشت: بنده دو پروژه در ذهن داشتم که روی آنها مطالعه زیادی انجام دادیم.

وی افزود: در شهرهای بزرگ دنیا به یک عامل طبیعی تکیه می‌کنند به‌عنوان مثال هر شهری به دریا، کوه و یا رودخانه وابسته است که ما در تهران به آن پرداختیم. در تهران کوه البرز وجود دارد، در بخش جنوبی البرز و در منطقه اوین و درکه کانال آبی وجود داشت که می‌توانستیم آب آن را به بوستان ولایت ببریم که اگر انجام می‌شد نتایج زیادی داشت.

شهردار تهران ابراز کرد: موضوع دوم این بود که آیا تهران ساحل دارد یا نه که با مطالعات انجام‌شده گفته شد وقتی که می‌توان در عرض 30دقیقه از تهران به دریا برسیم پس تهران ساحل دارد. مطالعات اتصال مترو به شمال و ساحل دریا انجام شده بود که اجرایی نشد.