تام فورد طراح لباس و کارگردان آمریکایی است که از سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ طراح خلاق کمپانی گوچی بود. او در سال ۲۰۰۴ کمپانی گوچی را ترک کرد و یک سال بعد برند خود را پدید آورد. تام فورد در سال ۱۹۶۱ در شهر آستین ایالت تگزاس بدنیا آمد. او که برای تحصیل در رشته معماری به دانشگاه طراحی پارسونز رفته بود، تصمیم گرفت که به رشته مد و طراحی لباس تغییر گرایش دهد.

تام فورد در زمان کودکی علاقه خاصی به نقاشی داشت که به گفته خود او در شکل گیری هوش بصری او نقشی اساسی داشت. او از مادر و مادربزرگش به عنوان اولین مدل های خود یاد می کند. مادر او پوششی کلاسیک و شیک را می پسندید و مادربزرگش لباس های پرزرق و برق و مجلل بود. او بعدها تلفیق این دوسبک متفاوت را در خلق چهره نمادین کمپانی گوچی در دهه ۱۹۹۰ بکار بست. فورد در سن ۱۷ سالکی به دانشگاه نیویورک رفت و در رشته تاریخ هنر مشغول به تدریش شد. یکسال بعد او دانشگاه را رها کرد و به شهر لوس آنجلس رفت.

چند سال بعد او به نیویورک بازگشت و در دانشگاه طراحی پارسونز در رشته معماری مشغول به تحصیل شد. فورد زمانی که تنها یکسال به اتمام تحصیلش باقی مانده بود به سمت مد وطراحی لباس تغییر گرایش داد. او بعدها دلیل این تصمیم خود را وجود تعادل میان هنر و تجارت در رشته طراحی لباس عنوان کرد.

ورود به دنیای مد

در سال ۱۹۸۵ و پس از فارغ التحصیلی از پارسونز فورد توانست به عنوان دستیارطراح لباس های ورزشی، کتی هاردویک مشغول به فعالیت شود. دو سال بعد او به استخدام کمپانی پری الیس درآمد و به طراحی شلوارهای جین پرداخت. در سال ۱۹۹۰ فورد برای ملحق شدن به مجموعه گوچی به شهر میلان رفت. کمپانی گوچی در زمان ورود فورد با مشکلات اساسی روبرو شده بود و بسیاری از مشتریان خود را از دست داده بود. فورد به محض ورود جانی تازه به کالبد این برند شناخته شده دمید. او توانست تنها ظرف چند سال موقعیتی بی بدیل در این کمپانی پیدا کند. فورد در سال ۱۹۹۲ به عنوان طراح لباس های زنانه و در سال ۱۹۹۴ به سمت طراح خلاق گوچی ارتقاء یافت.  او سبک مینیمالیستی گوچی در دهه ۱۹۹۰ را به سبکی پرزرق وبرق و زنانه تر تغییر داد. او همچنین بخش هایی را شامل لباس های ورزشی زنانه و مردانه، لباس شب و مبلمان را به این کمپانی افزود. تحت رهبری هوشمندانه فورد، کمپانی گوچی توانست برند معروف فرانسوی، ایو سن لورن را تحت اختیار خود در آورد، اتفاقی  که افزایش فروش این کمپانی را در بر داشت. تام فورد با افزایش فروش سالانه این کمپانی از مبلغ ۲۳۰ میلیون دلار به ۳ بیلیون دلار نیروی محرکه اصلی گوچی بشمار می آمد.

 

شکل گیری برند تام فورد

پس از اینکه در سال ۲۰۰۴ شرکت چندملیتی فرانسوی Pinault Printemps Redoute کنترل کمپانی گوچی را در دست گرفت، فورد از سمت خود کناره گیری کرد. در سال ۲۰۰۵ او کمپانی خود با برند تام فورد را پایه گذاری کرد که شامل محصولاتی از جمله لباس های مردانه، عینک و محصولات زیبایی می شد. اولین فروشگاه بزرگ تام فورد در سال ۲۰۰۷ و در شهر نیویورک افتتاح شد. در سال های بعد برند تام فورد اقدام به افتتاح فروشگاه های دیگری در شهرهای توکیو، لندن، لوس آنجلس و میلان کرد.

فورد در کنار فعالیت هایش در دنیای مد، قدم به دنیای سینما و کارگردانی گذاشت. در اولین فیلم او “یک مرد مجرد” (A Single Man ) که بر اساس رمانی از کریستوفر آیشروود  نوشته شده بود، کالین فرث و جولین مور ایفای نقش کردند. این فیلم مورد توجه منتقدان واقع شد و نامزدی بهترین بازیگر مرد در جشنواره اسکار را برای فرث و نامزدی جایزه روح فیلم مستقل در بخش بهترین فیلمنامه اول را برای تام فورد به ارمغان آورد. در سال ۲۰۱۶ فورد فیلم دیگری تحت عنوان “حیوانات شبانه”(Nocturnal Animals) با بازی  امی آدامز و جیک جیلنهال را کارگردانی کرد. این فیلم تریلری روانشناسانه براساس رمانی از آستین رایت  بود که نامزدی بهترین کارگردانی در جشنواره  گلدن گلوب را در پی داشت.

 

تام فورد به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره های دنیای مد توانسته جوایز بسیاری را چه در زمان حضورش در گوچی و چه تحت برند خود کسب کند. او کسب جایزه انجمن طراحان مد آمریکا و جایزه مد ووگ را در کارنامه پر بار خود به ثبت رسانده است. نام تام فورد که خود یکی از خوش لباس ترین سلبریتی های فرش قرمز محسوب می شود،  در سال ۲۰۱۳ در لیست  “خوش لباس ترین مردان بالای پنجاه سال” مجله ووگ جای گرفت. تام فورد یکی از پرطرفدارترین برندهای فرش قرمز است که بواسطه طراحی لباس های شیک به خصوص لباس های مردانه بارها و بارها نامش شنیده می شود.