امروز در این کشور افاضل را دور می‌کنند و اراذل را به کار می‌گیرند

 محمدباقر قالیباف شهردار تهران در تور بازدید خبرنگاران از فاز دوم باغ پرندگان که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه شهر تهران مدیریت صحیح می خواهد، اظهار داشت: مشکل این کشور نه پول است و نه امکانات، بلکه چالش مهم آن مدیریت است.

وی افزود: امروز در این کشور افاضل را دور می‌کنند و اراذل را به کار می‌گیرند.

شهردار تهران با بیان اینکه زمان، دقت، قول و قرار در شهرداری تهران ارزش بسیاری دارد،گفت: اگرچه بعد از چند سال تلاش قرار بود این پروژه در ۱۸ مردادماه افتتاح شود، اما یک ماه تاخیر خواهد داشت و این جای خوشحالی دارد که مسئولان بابت این یک ماه تاخیری، ناراحت هستند.

قالیباف با بیان اینکه فرصت و زمان، رمز موفقیت بشریت در هر کشور و جامعه‌ای است، افزود: از همه مشاوران، مهندسان و پیمانکارانی که برای احداث باغ پرندگان زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: بدون شک غیرت ایرانی، تعصب ملی و اعتماد به دانش باعث ساخت این پروژه شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه پیمانکاران، مهندسان و مشاوران ایرانی سازندگان واقعی کشور هستند، تصریح کرد: بدون تردید در هر جامعه ای قشر خوب و بد داریم، اما بدون شک مادیات آخرین خواسته انسان‌های خوب است.

قالیباف با تاکید بر اینکه بنده انسان فنی‌ای نیستم، اما وقتی غیرت و سیرت پیمانکاران را می‌بینم، برای انجام پروژه‌های بزرگ مقیاس بیشتر ترغیب می شوم، تصریح کرد: شاهد هستیم که فاز دوم باغ پرندگان با استفاده از تجربه دانشگاه‌های ایرانی به سرانجام رسید.

وی اضافه کرد: در این پروژه شاهد هیچ حادثه تلخی نبودیم، اگرچه در کشورهای دیگر درصدی را برای تلفات و حوادث در پروژه‌های مشابه در نظر می‌گیرند.

شهردار تهران با بیان اینکه جوانان ایرانی تکیه بر کار فنی خود دارند، گفت: بدون شک تجربه مشابهی درخصوص این پروژه وجود نداشت، چراکه انجام آن را از خارجی‌ها گرفتیم و به محیط دانشگاهی و علمی خود سپردیم.

قالیباف ادامه داد: در شرایط سخت این پروژه را با بالاترین ایمنی و بدون حادثه به این مرحله اجرایی رساندیم و امیدواریم در ادامه نیز این روند به همین صورت محقق شود.

وی با بیان اینکه روز گذشته جلسه ای را با همکاران و مدیران شهرداری در رابطه با موضوع استقبال از آغاز سال تحصیلی جدید داشتیم، تصریح کرد: ما خود را آماده آغاز به کار مدارس برای سال تحصیلی جدید کردیم، به همین منظور قصد داریم همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید فاز دوم باغ پرندگان را برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و نوجوانان شهرمان رونمایی و افتتاح کنیم.

قالیباف اضافه کرد: در حقیقت روز افتتاح این پارک برای دانش‌آموزان و نوجوانان شهر و روز دوم هم باغ پرندگان برای عموم شهروندان تهرانی، شهرستانی ها و همچنین مهمانان خارجی باز خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه باغ پرندگان به قطب گردشگری تبدیل خواهد شد، گفت: در 12 سال گذشته همیشه سعی ما بر این بود که بر اساس تفکری راهبردی همه اهداف و روش‌های خود را تنظیم کنیم.

قالیباف ادامه داد: یکی از موضوعات مهم و جدی برای ما این است که تهران به شهری جهانی تبدیل شود و مهمترین آن هم موضوع گردشگری است که در مسیر تحقق این مهم باید کارهای سختی را انجام می‌دادیم.

وی با بیان اینکه کاری که نیازمند فرهنگسازی و تغییر در نگرش و عادت‌های غلط شهروندان باشد را سخت می‌دانیم، تاکید کرد: بدون تردید تغییر رویکرد امکان‌پذیر است، در حالی که تغییر نگرش سخت تحقق می یابد.

شهردار تهران گفت: اگر می‌گویم که باید شهر تهران را به جای خودرومحور، پیاده‌محور کنیم، خود یک تغییر نگرش است اگرچه کار بسیار دشواری است.

قالیباف با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه 12 افزود: اقداماتی را که در این منطقه انجام دادیم، همه شهروندان و مسئولان پذیرفتند که با ماشین به آنجا نروند، اگرچه کار بسیار سختی بود و زمانی که این تصمیم گرفته شد همه از جمله شورای عالی امنیت ملی، وزیر کشور، استانداری، کسبه بازار، مردم همه در مقابل آن ایستادند، اما به دلیل اینکه این تصمیم را مهم می‌دانستیم آن را اجرایی کردیم و پس از اجرای 15 روزه همه فهمیدند که کار ما درست بوده است.

وی اضافه کرد: با اقداماتی که در منطقه 12 انجام دادیم، شاهدیم که شرایط زندگی مخصوصا در حوزه مسکن تغییر جدی یافته، به گونه‌ای که امروز در حوزه مسکن شاهد رشد منفی هستیم، اما در منطقه 12 رشد 2 رقمی مثبت داریم و این به منظور حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و تبدیل این منطقه به یک قطب فرهنگی بوده است.

شهرداری تهران با بیان اینکه ما موضوع گردشگری را یکی از مهمترین اهداف خود می‌دانیم، گفت: در شرایط تحریم‌های بین‌المللی با سختی‌های زیادی همراه بودیم، اما توانستیم زیرساخت‌های اصلی گردشگری که همان حمل و نقل است را تحقق ببخشیم و امروز شاهد توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران باشیم.

قالیباف با بیان اینکه ما برای ارتقای گردشگری در شهر تهران نیازمند احیای هویت تاریخی و ملی حصار ناصری بودیم، تصریح کرد: این محدود حدود 60 سال فرسوده‌تر و همچنین به انبارهای متعدد و محلی برای جمع شدن آسیب های اجتماعی تبدیل شده است که توانستیم با یک برنامه ریزی درست برخی مشکلات آن را برطرف کنیم.

وی در ادامه خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: نمی‌دانیم چرا خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی هیچ گاه از من سوال نکردند که چرا در شهری که قریب به 12 میلیون نفر جمعیت دارد، یک شهربازی در مقیاس شهری مانند تهران که می‌خواهد جهانی باشد ساخته نشده و وجود ندارد؟.

شهردار تهران ادامه داد: از 6 سال گذشته تاکنون استارت این کار با برنامه‌ریزی‌هایی زده شد تا پروژه هزار و یک شب با بهترین مشاوران داخلی و خارجی در بهترین نقطه تهران اجرایی شود.

قالیباف با بیان اینکه این شهربازی جزء 10 شهربازی بزرگ دنیا محسوب می‌شود، گفت: این شهربازی منطبق با معیارهای ایرانی و اسلامی احداث شده و بخشی از آن نیز هم اکنون در حال اجرا است، اگرچه در مسیر اجرای آن به دلیل نگاه دولتی با مسائل و مشکلات زیادی مواجه بودیم، اما آن را اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه معتقدم این کشور جرات تصمیم‌گیری برای کارهای بزرگ را ندارد، افزود: به قول پورفسور حسابی، جهان سوم جایی است که اگر بخواهی شهر و کشورت را بسازی، خانه‌ات را بدتر از آوار می‌کنند.

قالیباف اضافه کرد: در سال‌های گذشته برای گردشگری تلاش‌های زیادی کردیم و در همین مسیر هم به دلیل نداشتن شهربازی آن را در غربی ترین منطقه پیش بینی و اجرای آن را آغاز کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تمام شهرهای دنیا باید به یک عامل طبیعی تکیه داشته باشند، یادآور شد: شهری که بر طبیعت تکیه ندهد قابل رشد نیست، به همین منظور معتقدم وجود یک رودخانه، دریا و یا کوه می‌تواند تکیه‌گاهی برای شهر باشد و آن را زنده نگه دارد.

وی ادامه داد: در سال 86 در ذهن ما موضوعی مطرح شد که تهران به کجا تکیه داده شده است، به همین منظور مطالعاتی را شروع کردیم که در آن مشخص شد شهر تهران ساحل دارد و می‌تواند مترویی  داشته باشد که تا فرودگاه امام خمینی(ره) برود و حتی ما را در حدود 30 دقیقه به ساحل دریای مازندران برساند.

قالیباف اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال 87 و 88 به این نتیجه رسیدیم که با طراحی مترو به حدود 80 کیلومتر می‌توانیم در عرض 30 دقیقه به مازندران برسیم.

شهردار تهران افزود: مطالعات این طرح همین امسال انجام شد، در حالی که طراحی بزرگراه تهران-شمال 20 سال است که طول کشیده و 20 سال دیگر هم طول خواهد کشید و موجب تخریب طبیعت می‌شود.

وی با بیان اینکه تهران در سایه کوه دماوند در حال زندگی است، تصریح کرد: مطالعات دقیقی در این زمینه انجام شد و قنات‌های تهران شناسایی شدند، به گونه‌ای که هم اکنون بسیاری از این یک هزار و 500 قنات در حال احیا هستند.

قالیباف با اشاره به اینکه طی مطالعات انجام شده مقرر شد تا همه آب کن و فرحزاد را در کانال گل گلی انتهای بزرگراه یادگار امام(ره) جمع‌آوری کنیم، افزود: با این امر یک رودخانه برای شهر تهران به سمت چشمه علی همیشه در جریان است و این پروژه جزء پروژه‌هایی است که می‌تواند در آینده مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه زمانی جنگل‌های لویزان در دو بخش شرقی و غربی وجود داشتند، گفت: در بخش‌ غربی مردم تنها می‌توانستند در بخش‌هایی از جنگل حضور پیدا کنند، چرا که در این جنگل ناامنی های زیادی وجود داشت.

وی ادامه داد: در بخش غربی این جنگل، اگرچه کسی جرأت ورود به جنگل را نداشت، اما امروز با تبدیل این جنگل به پروژه باغ پرندگان این مجموعه به یک قطب گردشگری تبدیل شده است.

قالیباف با بیان اینکه شهر تهران ظرفیت‌های بسیاری حتی در بخش اقتصادی دارد، تصریح کرد: 3 سال گذشته در یک جلسه‌ای اعلام کردم که اگر وزیر راه و شهرسازی بخواهد، ما دیگر هیچ پروانه‌ای را در شهر تهران صادر نمی‌کنیم، به دلیل مسائل اقتصادی جرأت نکردند یک کاغذ را امضا کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه چالش اصلی، کشور چالش مدیریتی است، گفت: زمانی که افاضل را از خود دور کنیم، اراذل را به کار بگیریم با مشکلات بسیار روبرو خواهیم شد که این موضوع خود می‌تواند چالشی برای کشور باشد.