چاره‌ای جز مردمی کردن فرآیند حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشورمان نداریم

زهرا احمدی پور در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:در حوزه میراث فرهنگی کوشیدم قانونی جامع و شفاف برای حراست از میراث تجدیدناپذیر نیاکانمان تهیه شود. کاری که حدود 40 درصد آن به یاری دلسوزان میراثبانمان تا اکنون انجام شده و امیدوارم به بهترین وجهی تکمیل شود و یک بار برای همیشه خلأهای قانونی را در این حوزه مهم برطرف کند.

وی افزود: بحث حفاظت و حراست از میراث فرهنگی که از مأموریت‌های اصلی سازمان است نیاز به یک زیرساخت منسجم قانونی و فراگیر دارد که هم شفافیت را حداکثری کند و هم تضامین لازم و مسئولیت‌های دیگر بخش‌ها را در این راستا روشن کند.

احمدی پور گفت: کوشیدم قراردادهای مرمتی و پژوهشی و باستان‌شناسی را نظام‌مند کنم و آن را با ایجاد سامانه‌ای متحد در معرض دید همگان قرار دهم.فرصت من کوتاه بود ولی امیدوارم این موضوع به سرانجام برسد. پژوهشگاه به‌عنوان بازوی فکری این سازمان باید نقش پررنگ‌تری در سیاست‌گذاری و سیاست‌سازی و فراهم کردن چشم‌اندازی خردمندانه هم در حوزه باستان‌شناسی و حفاظت و حراست از میراث و هم نقشی کلیدی در توسعه علمی گردشگری کشور ایفا کند. اصلاح وضعیت موجود می‌تواند پژوهشگاه را به جایگاه درست و اصولی آن برساند و امیدوارم این موضوع که مقدماتش آغاز شد، تداوم یابد.

وی افزود: آیین‌نامه حفاظت، بازنگری و احیا شد. استحضار دارید که در زمینه فهرست‌برداری اموال فرهنگی و همچنین اصالت‌سنجی‌ها و بازرسی‌های نوبه‌ای از مواریث و اشیا‌ء فرهنگی در اختیار سازمان و همچنین مخازن نگهداری این اموال دچار مشکلات عدیده هستیم.

احمدی پور ادامه داد: بهبود وضعیت مخازنی که در وضعیت بحرانی بودند آغاز شد ولی موضوع فهرست‌برداری اموال فرهنگی و اصالت‌سنجی با احیای عملیاتی آیین‌نامه حفاظت کمک شایانی به نگاهبانی و نگاه‌داری بهتر از این مواریث خواهد کرد. طرح حفاظت متمرکز الکترونیک و ایجاد مرکز مانیتورینگ الکترونیک محوطه‌ها و ابنیه تاریخی در سراسر کشور آغاز شده است. با تامین اعتبار در بودجه سنواتی می‌توان این طرح را با سرعت نهایی کرد تا حفاظت از محوطه‌ها و ابنیه به شکل اصولی انجام شود.

وی درباره نقش انجمن های میراث فرهنگی گفت: مقدمات احیای انجمن‌های میراث فرهنگی صورت پذیرفت. انجمن‌های میراث فرهنگی ظرفیتی است مغفول مانده که قانون‌گذار در اختیارمان قرار داده تا به مدد فداکاری اعضای این انجمن‌ها پروسه حفاظت و حراست از ابنیه تاریخی به شکلی مردمی و داوطلبانه انجام شود. انجمن‌های میراث فرهنگی می‌توانند حفاظت از میراث فرهنگی را مردمی کنند.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، درباره حفاظت آثار تاریخی گفت: ما هیچ چاره‌ای جز مردمی کردن فرآیند حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشورمان نداریم. هرچقدر هم به‌درستی نیروهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاریمان را در این حوزه توسعه دهیم بدون یاری و حساسیت مردم نمی‌توانیم موفقیتمان را در این حوزه به درجه‌ای مطلوب برسانیم.

وی ادامه داد: در مدتی که در پست معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خدمت کشور و دولت یازدهم بودم، خود را بی‌نیاز از نقد و نظر متخصصان نپنداشتم و مشکلات ساختاری، نهادی و قانونی را یکی‌یکی و به مدد شور و مشورت متخصصان و منتقدان و کارشناسان شناختم و به حد توانم کوشیدم تا گره‌های کور را بگشایم و مسیر سازمان را در تحقق مأموریت‌ها و وظایف تخصصی و عمومی‌اش هموار سازم.