مطالبات محیط‌بانان از عیسی کلانتری چیست؟

به منظور شفاف‌سازی خواسته‌ها، پیشنهادها و انتقادات محیط‌بانان که باید سپر دفاعی قدرتمندی در برابر تخلفات گسترده محیط زیستی تشکیل دهند خبرنگار طی فراخوانی در فضای مجازی از محیط‌بانان دعوت کرد مطالبات خود را با این خبرگزاری در میان بگذارند.

تحولاتی که از نخستین روز آغاز به کار عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم، در سازمان حفاظت محیط زیست رخ داده، بسیاری از پرسنل این سازمان از جمله محیط‌بانان را نسبت به بهبود اوضاع و احوال رخوت‌انگیز این سازمان امیدوار کرده است. محیط‌بانانی که به دلیل محقق نشدن وعده تجهیز یگان حفاظت محیط زیست، عدم پرداخت حق شیفت، عدم ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست، عدم ابلاغ رتبه بندی درجات یگان  و تاخیر در تدوین لایحه حمایت از محیط‌بانان از کلیه وعده‌های سازمان حفاظت محیط زیست قطع امید کرده بودند اکنون امیدوارند با روی کار‌ آمدن کلانتری، نقطه‌ضعف‌های موجود در یگان حفاظت محیط زیست رفع شده و اجحافی که سال‌هاست بر آنان روا داشته می‌شود جبران شود.

به منظور شفاف‌سازی خواسته‌ها، پیشنهادات و انتقادات محیط‌بانان که می‌بایست سپر دفاعی قدرتمندی در برابر تخلفات گسترده محیط زیستی تشکیل دهند، طی فراخوانی در فضای مجازی از محیط‌بانان دعوت کرد مطالبات خود را از عیسی کلانتری با تسنیم در میان بگذارند.

فهرستی از مطالبات محیط‌بانان از عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم را در ادامه می‌خوانید:

1- کاهش ساعت کار مطابق با قانون خدمات کشوری
(در حال حاضر، محیط‌بانان ماهانه 18 شبانه‌روز معادل 432 ساعت، کار و  12 روز استرحت دارند در حالی که طبق قانون کار، ساعات کار می‌بایست 176 ساعت در ماه و در صورت تامین بودجه اضافه کار تا سقف 60 ساعت در ماه باشد. در واقع در حال حاضر محیط‌بانان ماهانه 196 ساعت فعالیت بدون حقوق دارند.)
2- اصلاح بخشنامه رتبه‌بندی مشاغل
(براساس دستورالعمل فعلی محیط‌بانان با در نظر گرفتن سابقه وتحصیلات حداکثر تا رتبه  احکام ارشد ارتقا می‌یابند و رتبه‌های خبره وعالی شامل احالشان نمی‌شود.
همچنین مدارک فوق لیسانس ودکترا برای محیط‌بانان مزیتی به همراه ندارد در حالی که این دو عامل می‌توانند سبب ایجاد تفاوتی چشمگیر در حقوق و سوابق شوند.)
3-کاهش سنوات خدمتی با در نظر گرفتن سختی کار به 25 سال
4-پرداخت بیمه مسئولیت توسط سازمان
5- تعیین میزان مناسب هزینه برای جیره غذای ماموران شیفتی و مامورانی که روزانه که به ماموریت‌های بیش از سی کیلومتر اعزام می‌شوند
6- پرداخت حق حمل سلاح
7- پرداخت حق تفاوت درجات
8- ابلاغ دستورالعمل خدمتی یگان
9- حمایت از خانواده محیطبانان در هنگام وقوع حوادث شامل مصدومیت
10- تامین هزینه درمان محیطبانان مصدوم شده در حین کار و یا تامین هزینه مصدومانی که در هنگام اجرای وظایف صدماتی به انها وارد می‌شود
11- تفکیک فرماندهان یگان از روسای ادارات و بخش کارشناسی
(متاسفانه درجازدن محیط‌بانان  وعدم ارتقا شغلی باعث تضعیف روحیه خدمتی می‌شود. همچنین به‌کارگیری  افرادی خارج از بدنه یگان به عنوان مسئولان یگان سبب شده افراد غیر متخصص و ناآشنا با وظایف  یگان تصمیم گیرنده می شوند.
12- یگان به سمت تخصصی شدن هدایت شده و تقسیم و ظایف بر اساس تخصص اعمال شود
13- تامین تجهیزات قید شده در دستور العمل خدمتی و تحویل کامل  انها به محیط‌بانان و تامین بودجه  برای  بازیابی آنها
14- به روز رسانی تجهیزات متناسب با تهدیدها
15- تمدید مجوزهای سلاح با مدت قابل اطمینان
(مدت کوتاه اعتبار مجوز حمل سلاح و مراحل طولانی تمدید آن سبب می‌شود محیط‌بانان همواره مدتی فاقد مجوز معتبر حمل سلاح باشند.)
16- تجهیز لجستیک و ترابری متناسب با ماموریتها وشرایط منطقه‌ای
17- تشکیل و تجهیز یگان حفاظت محیط زیست دریایی
18- پرداخت حق‌الکشف سالانه بر اساس دستورالعمل خدمتی به منظور تشویق ماموران یگان
19- تعیین ردیف بودجه یگان حفاظت محیط زیست به صورت استانی به منظور تامین نیازها و پیشبرد اهداف

لازم به ذکر است حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، فروردین سال جاری با اشاره به قرارداد 120 میلیارد تومانی میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و وزارت دفاع، خبر از تحویل تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان تا خرداد داده و اعلام کرده بود: "طبق قرارداد 120 میلیارد تومانی که بین سازمان محیط زیست، سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و وزارت دفاع سه ماه پیش منعقد شد، قرار است تجهیزات محیط‌بانان از جمله خودرو، موتور سیکلت، تجهیزات انفرادی، سلاح، مهمات، شوکر، افشانه، جلیقه ضد گلوله، دوربینهای مداربسته، دوربینهای هوشمند، پوتین، کیسه خواب و دوربین چشمی تا خرداد امسال تحویل سازمان حفاظت محیط زیست شود که در این تجهیزات یک هزار دستگاه موتورسیکلت 250 با قدرت بالا که در تعقیب متخلفان کاربرد دارد همچنین 400 دستگاه خودروی سواری و عملیاتی برای مناطق صعب‌العبور در نظر گرفته شده و تا سه ماه آینده از سوی وزارت دفاع تحویل محیط‌بانان خواهد شد." وعده‌ای که عدم تحقق آن، دلسردی محیط‌بانان را به همراه داشت.

با گذشت بیش از یک سال از شهادت سه محیط‌بان طی 48 ساعت و پس از انتقادات گسترده بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تاخیر دولت در ارائه لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان به مجلس،  سرانجام ماه گذشته خبر اعلام وصول این لایحه از مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسید. اکنون باید منتظر ماند و دید لایحه‌ای که تدوینش بیش از یک سال به طول انجامیده از یک سو و تغییرات عمده در سازمان حفاظت محیط زیست پس از روی کار آمدن کلانتری از سوی دیگر چقدر در تامین حقوق مادی، معنوی و قضایی محیط‌بانان موثر واقع خواهد شد.