حضور 500 ساعته هر ایرانی در تلگرام

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی از حضور 500 ساعته  هر ایرانی در تلگرام در طول سال خبر می دهد، بر این اساس هر ایرانی دست کم عضو 18 کانال تلگرامی است و  روزانه به طور متوسط حدود 30 هزار مطلب مطالعه می کند که به طور میانگین برای هر مطلب حدود یک دقیقه زمان اختصاص می دهد. وقتی که افراد بدون تردید  می توانند صرف گفتگو و شنیدن حرف های یکدیگر کنند و با این کار از تبدیل مشکلات کوچک خود به معضلات بزرگ جلوگیری کنند به کانال گردی و رد و بدل کردن پیام های مختلف می پردازند.

یک جامعه شناس در این باره می گوید: فضای مجازی و حضور در شبکه های اجتماعی بلای جان پیوندهای خانوادگی شده و اساس روابط زوجین را مورد تهدید قرار داده است، در بسیاری از مواقع اعضای یک خانواده به ویژه همسران، بیشتر وقت خود را به جای در کنار هم بودن، به گشت و گذار در فضای مجازی و چت کردن و گفتگوهای مجازی در شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام اختصاص می دهند.


امان الله قرائی مقدم جامعه شناس عوامل موثر در وقوع طلاق در میانسالی زوجین را اینگونه تشریح می کند: طلاق پدیده ای چند علیتی است و وقتی در سنین بالا رخ می دهد، بیانگر درمان نشدن دردهای سطحی و مشکلات کوچک و بزرگی است که زوجین در جوانی و شروع زندگی مشترک خود، یا اهمیتی به آن نداده اند و یا معمولا دنبال فرصتی مناسب برای عملی کردن هدف خود یعنی جدایی بوده اند.

وی افزود: در سال های گذشته، به دلیل اینکه هنوز قبح عمل منفور و نهی شده طلاق، در میان زوجین ریخته نشده بود، خیلی از افراد به دلیل همین تبعات اجتماعی طلاق که نگاه سایرین را به مطلقه ها بد جلوه می داد از این اقدام سرباز می زدند.

این جامعه شناس تصریح کرد: عمق فاجعه بروز طلاق در سنین بالا و دهه سوم زندگی، ریشه در حضور بی قید و بند افراد در شبکه های مجازی دارد و زوجین وقتی را که باید برای گفتگو با یکدیگر و شنیدن حرف های همسر خود اختصاص دهند، به چرخیدن در کانال ها و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای می گذرانند.

 قرائی مقدم ادامه داد:درک نادرست از ازدواج، عدم مسئولیت پذیری، افزایش توقعات زوجین از یکدیگر و همچنین عدم تلاش برای رفع مشکلات ساده و سطحی، کار زن و شوهرهای میانسال را  به دادگاه و طرح دادخواست طلاق کشانده است.

وی اظهار داشت: امروزه متاسفانه خودکنترلی در میان زوجین ضعیف شده است و همسران با کوچک‌ترین بحث و مشاجره ای راه جدایی در پیش گرفته و راهی دادگاه می شوند و بهترین راهکار را طلاق می دانند که بدون شک چنین تصمیمانی بیشتر از روی عصبانیت است.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: صوری شدن روابط، کمرنگ شدن معنویات و الگو برداری از رسانه های بیگانه از دیگر عوامل دخیل در وقوع طلاق در میانسالی زوجین به شمار می روند.

قرائی مقدم با اشاره به تاثیر مشاوره و جایگاه نادیده گرفته شده آن پیش از آغاز زندگی مشترک گفت: جامعه شناسان در بررسی معضلات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که مثل معروف "پیشگیری بهتر از درمان است" چاره بسیاری از آسیب های اجتماعی است،بهترین کار در امر پیشگیری از وقوع طلاق و گرفتار شدن زوجین در بن بست های زندگی، استفاده از جلسات مشاوره پیش از ازدواج است.