انجیر تازه بخوریم یا انجیر خشک؟

انجیر تازه و انجیر خشک هر دو ارزش های غذایی بالایی دارند؛ انجیر خشک برای مصرف روزانه و منظم راحت تر بوده، اما می توان گفت انجیر تازه حاوی موادمغذی بیشتری نسبت به انجیر خشک است.

کالری، فیبر و ویتامین K

نصف فنجان انجیر خشک حاوی ۱۸۶ کالری بوده و همین میزان از انجیر تازه (تقریبا برابر با ۶ عدد انجیر تازه کوچک) حاوی ۱۷۸ کالری است. هر دو نوع انجیر مقدار فراوانی فیبر دارند، به طوریکه هر وعده ی مصرفی حاوی تقریبا ۷ گرم فیبر معادل ۱۸ درصد از نیاز روزانه فیبر در مردان و ۲۸ درصد در بانوان است. همچنین این میزان از انجیر تازه و خشک محتوی ۱۱.۵ میکروگرم ویتامین K برابر با ۱۳ درصد از نیاز روزانه بانوان به این ویتامین و ۹ درصد از نیاز روزانه مردان می باشد. هر دو ماده مغذی فیبر و ویتامین K به حفظ سلامتی کمک می کنند، به طوریکه فیبر مانع از یبوست شده و ویتامین K نیز در انعقاد خون موثر است.

ویتامین A

ویتامین A موجود در انجیر تازه بیشتر از انجیر خشک است. نصف فنجان انجیر تازه کوچک،۳۴۱ واحد بین الملل ویتامین A دارد که ۱۵ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را در بانوان و ۱۱ درصد از نیاز روزانه در مردان را تامین می کند. در حالیکه همین میزان انجیر خشک تنها حاوی ۷ واحد بین الملل ویتامین A است. دریافت کافی ویتامین A از طریق رژیم غذایی به دید بهتر در شب کمک کرده و حافظ سلامت سیستم ایمنی است. همچنین در سلامت رشد سلول های قرمز خون و نمو بافت های جدید تاثیر دارد.

ویتامین های گروه B

انجیر خشک ویتامین های گروه B کمتری نسبت به انجیر تازه دارد، زیرا مقداری از ویتامین های گروه B موجود در این میوه در پروسه خشک شدن از بین می رود. بدن از این گروه ویتامینی برای تولید انرژی و حفظ سلامت سلول های قرمز خون و رشته های عصبی استفاده می کند. یک فنجان انجیر تازه کوچک حاوی ۷۲۰ میکروگرم از ویتامین B5 بوده که معادل ۱۴ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین است. درحالیکه نصف فنجان انجیر خشک ۳۲۳ میکروگرم از این ویتامین B را دارد. همچنین نصف فنجان انجیر تازه کوچک حاوی ۱۴۴ میکروگرم ویتامین B1 بوده، در صورتیکه همین میزان از انجیر خشک دارای ۶۳ میکروگرم ویتامین B1 است.