کاهش چشم گیر سطح تراز دریاچه ارومیه

حجت جباری معاون فنی حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: در حال حاضر سطح تراز دریاچه43.1270 است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 27 سانتی متر پایین تر است، چراکه امسال میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش داشت و همچنین این میزان نسبت به 40 سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میزان کم بارندگی نشان می‌دهد که آب کمی در حوضه جاری است و در نتیجه مقدار آب کمتری به دریاچه ارومیه وارد می‌شود و این موضوع باعث آبگیری کمتر دریاچه می‌شود و همچنین به علت شدت تبخیر آب در فصل تابستان، سطح تراز نسبت به گذشته پایین می‌آید.

جباری با اشاره به میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه گفت: میزان ورودی آب به دریاچه در سال 96، 70.1 میلیاردمترمکعب بود، این در حالی است که در سال گذشته بیش از 5.2 میلیارد مترمکعب آب وارد این دریاچه شده است، به همین دلیل امسال کاهش سطح تراز آب ورودی به دریاچه ارومیه بسیار چشمگیر است.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم سطح تراز آب دریاچه ارومیه را در سال 96 نسبت به سال 93 که وضعیت بحرانی داشت، مقایسه کنیم، طبق آمارهای به دست آمده سطح تراز آب دریاچه در سال 96 حدود 21 سانتی متر از سطح تراز آب در سال 93  که معادل 22.1270 بود،  بالاتر است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه با بیان اینکه تبخیر آب دریاچه ارومیه تا یک ماه دیگر ادامه دارد، گفت: عمق دریاچه ارومیه تا یک ماه دیگر شاید حدود 15 سانتی متر کاهش یابد، البته این موضوع باعث نمی‌شود که کل دریاچه خشک شود، اما سطح عرصه و حجم آبی آن کمتر خواهد شد.

وی در رابطه با وسعت بخش آبی دریاچه تصریح کرد: وسعت بخش آبی دریاچه ارومیه حدود یک هزار و 900 کیلومتر و حجم آب دریاچه نیز حدود 34.1 میلیارد مترمکعب است که اگر آب آن تبخیر شود، حجم آب دریاچه شاید فقط حدود 200 تا 300 میلیون مترمکعب باشد.

جباری با اشاره به اینکه میزان سطح آب دریاچه بستگی به بارندگی خوب دارد، گفت: اقدامات ما برای تثبیت آب دریاچه ارومیه در صورتی اثربخش خواهد بود که در سال، بارندگی خوبی داشته باشیم و ورود آب و تولید آن به تسهیل جریان آب در بستر دریاچه بستگی دارد.