زائران بدون ویزا به مرزها نروند

فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان این‌که مرز شلمچه از مرزهای اصلی برای تردد زوار حسینی است، گفت: با توجه به تردد اتباع غیر ایرانی از این مرز در ایام اربعین باید زیرساخت‌های لازم در مرز شلمچه فراهم شود.

سردار حسین اشتری امروز (سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه) در یادمان شهدای شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به خوزستان تودیع و معارفه فرمانده انتظامی استان بود و همچنین بازدید از مرز شلمچه و آمادگی‌ که باید برای مراسم اربعین حسینی وجود داشته باشد، هدف بعدی این سفر بوده است. در بازدید امروز از مرز شلمچه نیز نیازمندی‌ها را بررسی می‌کنیم تا در صورت نیاز به انجام اقداماتی، از الآن برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: تامین امنیت زائران حسینی و تسهیل تردد آن‌ها در ایام اربعین از اقدامات خوبی است که طی سال‌های اخیر انجام شده است. امسال هم مثل سال‌های گذشته این آمادگی در نیروی انتظامی وجود دارد و از هم اکنون با برگزاری جلسات اولیه، بازدیدهایی از مرزهای زمینی شلمچه، چذابه و مهران داشتیم.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان این‌که مرز شلمچه از مرزهای اصلی تردد زائران حسینی است، عنوان کرد: اتباع غیر ایرانی نیز از طریق همین مرز در ایام اربعین تردد خواهند کرد و بنابراین باید زیرساخت های لازم را در این مرز فراهم کنیم.

اشتری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی توسط فرماندار، استانداری، مسئولان مربوطه و نیروی انتظامی برای تامین زیرساخت‌های مذکور صورت گرفته است اما باید بیشتر از این از آمادگی برای استقبال از زائران حسینی برخوردار باشیم.

وی بیان کرد: امید است با یاری خدا، استعانت از امام حسین (ع) و شهدایی که در این منطقه به شهادت رسیدند و همت همکاران ما در نیروی انتظامی بتوانیم امسال نیز بهترین خدمات‌رسانی به زائران را در ایام اربعین داشته باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مرز خسروی گفت: در این راستا زیرساخت‌های خوبی نیز فراهم شده است. البته در این زمینه اعلام آمادگی کشور عراق و تضمین امنیت و تسهیل تردد زائران از سوی عراق ملاک است.

اشتری توصیه کرد: زائران از اکنون مدارک لازم از جمله گذرنامه معتبر را تهیه و از مراجعه به مرزها بدون ویزا خودداری کنند. همچنین در جریان سفر نیز با مسئولان مختلف نظیر مدیران کاروان‌ها و به ویژه نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سفارت عراق در ایران باید زمان آغاز صدور ویزا را اعلام کند، تصریح کرد: زائران برای اخذ ویزا به محل‌های فاقد مجوز مراجعه نکنند و فقط به دفاتر اعلامی از سوی نیروی انتظامی و سفارت عراق در ایران مراجعه کنند.

سردار حسین اشتری همچنین ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) و اهدای درود به روح شهدا، اظهار کرد: استان خوزستان، مردمی شهیدپرور، ولایتمدار و مقاوم دارد که در هشت سال دفاع مقدس میزبان رزمندگان اسلام بودند.

وی تصریح کرد: حوادثی که پس از جنگ تحمیلی و حمله عراق به جمهوری اسلامی در منطقه خوزستان رخ داد، موجب زجر، مصیبت و اتفاقات ناگواری برای مردم استان در شهرهای مختلف شد. این پایمردی و استقامت زنان، مردان، جوانان و همه اقشار این استان، مایه افتخار تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دفاع مقدس را ذخیره بسیار ارزشمندی برای کشور اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: در زمان جنگ، دشمن بعثی با تمام توان و کمک‌های کل دنیا به ایران که نظامی نوپا و تازه تأسیس داشت، حمله کرد.

اشتری ادامه داد: رزمندگان ما در این جنگ، کمترین تجهیزات و امکانات را داشتند. بیشترین امکانات را دشمن بعثی در اختیار داشت اما به حول و قوه الهی با همت مردم عزیز خوزستان و رزمندگان سراسر کشور و همچنین حضور مردم در قالب بسیج، پس از هشت سال دفاع مقدس، پیروزی از آن مردم ما شد.

وی افزود: این امر حاکی از آن است که اگر ایمان به خدا، توسل به اهل بیت(ع) و روحیه جهادی وجود داشته باشد، ملت ما پیروز خواهد شد. امروز همکاران ما در نیروی انتظامی در سراسر کشور، در حال مبارزه و مقابله با افرادی هستند که هدف بر هم زدن امنیت و تجاوز به حقوق دیگران را دارند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: دریچه شهادت به علت مأموریت‌های متعدد و گسترده در اقصی نقاط کشور همچنان در نیروی انتظامی باز است. امروز هم فرزندان این ملت با همان روحیه جهادی در نیروی انتظامی در حال جهاد در راه خدا هستند و برای امنیت و آسایش مردم فعالیت می‌کنند.

اشتری با اشاره به هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرزهای خشکی و دریایی در کشور ایران، بیان کرد: مرزداران ما در تمام نقاط مرزی حضور دارند و حراست، حفاظت و پاسداری از مرزها را بر عهده دارند. این مرزداران در همه جا در جاده‌ها، شهرها و روستاها حاضر هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت امنیتی در سراسر کشور بسیار خوب است، این امنیت را مرهون شهدا، رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و همت همه نیروهای نظامی و انتظامی دانست و افزود: همچنین این امنیت را مرهون هوشیاری مردم عزیز ایران هستیم. مسئولیت مستقیم تأمین امنیت، با فرماندهی مقام معظم رهبری بر عهده نیروی انتظامی قرار دارد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در سنوات گذشته، اقدامات خوبی در کشور و همچنین استان خوزستان نظیر برگزاری انتخابات صورت گرفت. واقعاً انتخاباتی بزرگ، ویژه و با اهمیتی را داشتیم. به علت تجمیع دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان در برخی استان‌ها، این انتخابات حساسیت ویژه‌ای داشت.

اشتری ادامه داد: به ویژه با توجه به موقعیت ایران در منطقه و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر در اولویت بودن امنیت انتخابات، با کمک نیروهای مسلح، انتخاباتی خوب و با امنیت خوبی برگزار شد. در استان خوزستان نیز وضعیت برگزاری انتخابات مناسب بود. البته باید از این امنیت پاسداری، حفاظت و حراست کرد که این امر جز با هماهنگی و همدلی قابل تحقق نیست.

وی با تشکر از زحمات بی‌شائبه، هوشیارانه و شبانه‌روزی سردار اسحاقی فرمانده پیشین انتظامی خوزستان، افزود: انصافاً سردار اسحاقی در این مدت بیش از هفت ساله سکان‌داری فرمانداری انتظامی خوزستان، تلاش‌های بسیاری داشت و تمام این مدت به صورت تمام وقت و با برنامه تلاش کرد که نتایج آن را دیدیم.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استان خوزستان ویژگی‌های خاص خود را دارد، گفت: وضعیت ناشی از هشت سال دفاع مقدس، همسایگی با کشور عراق، گروه‌های تجزیه‌طلب و مطالبی که خاص خوزستان بود، می‌طلبید که یک وقت مناسب، اراده محکم، فرماندهی قوی و همکاری همه جانبه را در استان داشته باشیم.

اشتری بیان کرد: بیشترین سفرهای من به استان خوزستان بوده است. در حالی که در مدتی که در این مسئولیت هستم شاید به برخی استان‌ها یک مرتبه یا نهایتاً دو مرتبه بیشتر سفر نکردم. دو سال قبل صحبت جابجایی سردار اسحاقی مطرح بود و ما گفتیم که باید فعلاً سردار اسحاقی در استان بماند. سال گذشته هم تأکید کردیم که انتخابات باید به سلامتی به اتمام برسد و در نهایت امسال جابجایی سردار اسحاقی انجام شد.

وی افزود: برای سردار اسحاقی سمت فرماندهی انتظامی استان گیلان پیش‌بینی شده است که انشاءالله در هفته آینده، معارفه سردار اسحاقی برگزار خواهد شد. سردار عباس‌زاده نیز از فرماندان خوب و لایق نیروی انتظامی هستند و تاکنون فرماندهی انتظامی استان‌های مختلف را عهده‌دار بودند که آخرین مسئولیت سردار عباس‌زاده، فرماندهی انتظامی استان بوشهر بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سردار عباس‌زاده بیش از چهار سال سابقه خدمت در خوزستان دارد و آشنایی خوبی نیز نسبت به مسئولان و مردم و رده‌های مختلف خوزستان دارد. امیدواریم با همکاری همه به ویژه شورای تأمین، استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه و مردم ولایتمدار استان، سردار عباس‌زاده موفقیت‌های خوبی را داشته باشد.

اشتری گفت: این جابجایی‌ها موجب رشد و شتاب بیشتر در اجرای مأموریت‌های نیروی انتظامی می‌شود. نیروی انتظامی بر اساس یک برنامه پیش می‌رود و هیچ فرماندهی سیاست‌ها و اهداف نیروی انتظامی را تغییر نمی‌دهد. سیاست‌ها، مبانی و اهداف نیروی انتظامی هم در اجرای مأموریت‌ها مشخص است. هدف نیروی انتظامی، استقرار نظم و امنیت است. راه‌های دستیابی به این هدف نیز در شرح وظایف ابلاغی قید و برای هر استانی، شاخص‌ها تعیین شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌های پنج ساله توسعه، برنامه‌های نیروی انتظامی را نیز مشخص کرده‌ایم. این روزها برای تودیع و معارفه به استان‌های زیادی می‌روم و همچنان تودیع و معارفه‌ها ادامه دارد. همه استان‌ها درخواست ابقای فرماندهان انتظامی خود را دارند و همه از عملکرد فرمانده انتظامی استان خود، رضایت دارند. جایی نیست که با ما تماس بگیرند و درخواست تغییر فرمانده انتظامی را داشته باشند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: نیروی انتظامی نهادی است که مستقیماً تحت نظر فرماندهی کل قوا قرار دارد و مأموریت‌های نیروی انتظامی،‌ بزرگترین نعمت یعنی امنیت را برای مردم به دنبال دارد. مکتبی بودن، ولایی بودن، اجتماعی بودن، مشارکت مردم و تعامل با مسئولان، موجب می‌شود که همدلی و علاقه به نیروی انتظامی روزافزون افزایش یابد.

اشتری بیان کرد: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری، امنیت است که برای استقرار امنیت، باید مشارکت مردم و خیران امنیت‌ساز را داشته باشیم. ما پیشگیری را مقدم بر عملیات انتظامی می‌دانیم. این امر موجب ارتقاء بیشتر ما خواهد شد و آثار مثبتی برای جامعه خواهد داشت.