درمان قطعی «اُتیسم و لکنت» و پای لنگ نظارت

هوشنگ دادگر اظهار داشت: چندی پیش در یک مصاحبه خبری، درباره تبلیغات کذایی و دروغ پیرامون درمان اُتیسم هشدار داده بودم. اما سوء استفاده از خانواده‌های کودکان دارای اُتیسم پایانی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بارها و در مصاحبه‌های مختلف نسبت به لزوم نظارت دقیق تر در حوزه‌های توانبخشی بخصوص درمان اتیسم مواردی را مطرح کرده‌ام.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران افزود: بروز و ظهور پدیده‌های همچون درمان قطعی بیماری خاص مانند اُتیسم یا لکنت نه محدود به زمان حال بوده و نه محدود به اتیسم، احتمالا موارد مشابه مثل انرژی درمانی و ... را همچنان به خاطر دارید.

دادگر اظهار داشت: آحاد جامعه با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌توانند  از روند ثبت ابداع روش جدید و نوآوری آگاهی شوند و برای محققان و کارشناسان نیز این مقوله کاملاً شناخته شده است، بنابراین تا زمانی که روش نوینی مورد پژوهش قرار نگرفته و نتایج آن منتشر و ثبت نشده باشد فقط درحد ادعاست!

دبیر انجمن علمی گفتار درمانی ایران با تحلیل علل این گونه سوءاستفاده‌ها تاکید کرد: علت اول، به دلیل سیستم معیوب نظارتی در حوزه درمان و سلامت است. وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وظیفه دارند ضمن شناسایی متخلفان با آنان برخورد جدی داشته باشند. البته آنچه تا به حال شاهد آن بودیم عملکرد نظارتی سازمان‌های مذکور  قابل دفاع نیست و آبی از آن گرم نمی‌شود!

وی ادامه داد: از طرفی به نظر می‌رسد از آنجایی که ادعاهای این چنینی بیشتر با هدف سوء استفاده مالی و کیسه دوختن برای کسب درآمد بیشتر از خانواده‌‌هاست، شاید در اولویت‌های نظارتی و تعزیری این سازمان‌ها قرار ندارند!

این پژوهشگر اختلال اتیسم درباره علت دوم سوء استفاده گفت: بخش دوم علت ظهور این ادعاها ناشی از آگاهی کم و نادرست خانواده‌ها و جامعه از ماهیت بیماری یا اختلالی هست که مدعیان متوهم و سوءاستفاده گر هدف قرار دادند.

دادگر تصریح کرد: طبیعتاً افزایش شیوع اتیسم و نگرانی‌های زیاد والدین در کنار نبود سیستم‌های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و حتی نبود مراکز توانبخشی تخصصی، باعث شده تا مدعیان با تحریک عاطفی و احساسی خانواده ها به اهداف سوء خودشان برسند.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران تاکید کرد: برخورد اساسی و اصولی با افرادی که ادعاهای توهمی و غلط دارند، افزایش آگاهی عمومی از اختلالات و بیماری‌ها و کذب بودن تبلیغات است. هر چند برخورد سختگیرانه سیستم‌های نظارتی نیز بسیار اثر بخش خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اُتیسم بیماری نیست و با چندین جلسه محدود و دارای زمان مشخص قابل درمان  نخواهد بود. از خانواده‌ها تقاضا داریم در دام چنین تبلیغاتی قرار نگیرند چرا که امید آنها را برای بهبود وضعیت کودک‌شان تضعیف خواهد کرد.