مشاهدات روزها و ماه‌های اخیر از کوه‌های شمال غرب تهران (محدوده شهرداری منطقه 5)، بیانگر آن است که در چندین نقطه دل کوه را بی هدف و یا با هدف خاصی که بی ثمر مانده کنده اند و بعد به حال خود رها کرده اند.
 
در طول مسیر و هرچه قدر که جلوتر می رویم با افزایش ارتفاع نیز مواجه می شویم، 2 استخر بزرگ احداث شده، که حجم بسیار بالایی از آب را در خود ذخیره کرده است. این درحالی است که آب های جاری ارتفاعات شمال غربی تهران یکی از هفت آبریز مهم شهر تهران است که بخشی از آب شرب شهر را تامین می کند.
 
محیط زیست کوه های دوچناران در حال نابودی است
 
در بحث ساخت و ساز سدها و استخرهای آب یکی از عوامل محیطی بسیار مهم میزان تبخیر آب در آنجاست. میزان تبخیر به سه عامل عمده بستگی دارد: رطوبت هوا، دمای آب که ناشی از دمای هوا، تابش آفتاب و سرعت تبخیر است و میزان وزش باد. واضح است که هرچه رطوبت هوا کمتر باشد میزان تبخیر بیشتر است، هرچه دمای آب بیشتر باشد میزان تبخیر بیشتر است و هرچه وزش باد بیشتر باشد مقدار تبخیر بیشتر خواهد بود.

درخصوص ساخت این استخرها به دو سوال مهم و اساسی می رسیم:

براساس "قانون توزیع عادلانه آب"، بهره برداری و استفاده از آب های جاری که از قضا اینجا آب شرب کلان شهر تهران را نیز تامین می کند با اخذ پروانه و مجوز از ارگان و یا نهاد مسئول بوده است؟

با توجه به موقعیت استخرها و تهدید اراضی و باغات و ساخت و سازهای پایین دست آن در صورت بروز حادثه احتمالی، کارهای ایمنی و مهندسی ساخت این استخرها درست و علمی پیش رفته است؟

این ساخت و  سازها درحالی صورت گرفته که براساس ماده 100 قانون شهرداری مالکیت اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن را ملزم به اخذ پروانه قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع به ساختمان از شهرداری کرده است و ضمانت اجرای عدم چنین امری جلوگیری از عملیات ساختمانی توسط شهرداری و ارجاع امر به کمسیون ماده 100 می باشد.

مشاهدات خبرنگار ما از ارتفاعات بالادست پارک کوهسار واقع در حریم شهرداری منطقه 5 تهران حکایت از این دارد که لودر و بیل مکانیکی به جان کوه های ارتفاعات بالای منطقه شهران افتاده و به بهانه احداث استخر در حال تخریب محیط زیست هستند بیل های مکانیکی پس از اینکه محدوده وسیعی از یکی از کوه ها را زخمی کردند به دلیل برخورد با سنگ های غول پیکر هم اکنون سراغ یکی دیگر از کوه ها رفته اند جالب توجه اینکه شهرداری تهران همواره اعلام نموده است که برای ارتفاعات بالای 1800 متر از سطح دریا هیچگونه مجوز عمرانی صادر نمی کند اما بیل مکانیکی و لودر در ارتفاعات 2600 متری منطقه دوچناران مشغول احداث استخر هستند و تقریباً محیط زیست منطقه را به نابودی کشانده اند از دیگر موارد قابل توجه نیز اینکه علی رغم کمبود آب در تهران که مورد تاکید مداوم مسئولین ذیربط قرار دارد احداث استخرهای عظیم و شبیه دریاچه در این منطقه که حسب اظهار اهالی منطقه از آب جویبار فصلی و چشمه های منطقه استفاده کرده و به دلیل سطح وسیع استخر ، مقدار اعظم آن در تابستان بخار می شود، علی رغم اعتراض اهالی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

در پایان امیدوار خواهیم بود که اقدامات انجام شده علمی و با کسب مجوزهای لازم از دستگاه های مربوطه صورت گرفته باشد و اگر هم این چنین نبوده در انتظار اقدام مسئولین باشیم...