آیا شیر گرم خواب راحت می‌آورد؟

داشتن خواب راحت در ساعات پایانی شب، موضوعی است که به دغدغه خیلی از انسانها تبدیل شده، عده ای بدون نیاز به هیچ دارو از این نعمت برخوردارند که به محض رفتن به رختخواب در عرض چند لحظه به یک خواب عمیق و آرام فرو روند اما این خواب راحت بدون قرص های خواب آور برای برخی دیگر، ممکن است یک آرزوی دور و دست نیافتنی باشد.

از قرص های خواب آور که بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود اگر بگذریم ، یکی از راه هایی که معمولا افراد بد خواب به یکدیگر پیشنهاد می دهند، مصرف شیر گرم در شب است.

نوشیدن شیر داغ قبل از خواب ممکن است باعث آرامش شما شود اما هیچ دلیلی علمی وجود ندارد که ثابت کند، شیر گرم خواب آور هم است.

این باور مدتهای مدیدی است که بین مردم رواج پیدا کرده در حالی که به تازگی پزشکان دریافته اند آنچه پس از نوشیدن شیر گرم موجب خواب آلودگی می گردد، پر شدن معده و داغی شیر بوده، نه به دلیل ماده ای خاص در شیر ، اما چرا تا این حد این باور غلط مورد قبول گرفته، علات آن وجود ماده تریپتوفان در شیر است، که موجب ساخته شدن ملاتونین و سرتونین در مغز و متعاقبا رسیدن به حس آرامش می شود.

با این حال میزان تریپتوفان موجود در یک استکان یا یک لیوان شیر آنقدر زیاد نیست که موجب خواب آلودگی ما شود، اگر در خوابیدن مشکل دارید، قطعا چاره اصلی مراجعه به پزشک است نه خود درمانی یا تجویز های خود سرانه.