مصالح آموزش و پرورش اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد

 سید محمد بطحایی در پنجمین کنگره بزرگ فرهنگیان سراسر کشور اظهار کرد: آموزش و پرورش امروز ما با وجود تمام تلاش هایی که در گذشته صورت گرفته است همچنان از برخی مشکلات رنج می برد که در متن و محتوای برنامه است و مقام معظم رهبری در جلسات با مسولان آموزش و پرورش اشاراتی به آن داشتند.

وی افزود: مدیران ارشد کشور از جمله رییس جمهور نسبت به برنامه‌های آموزشی و پرورشی در مدارس انتقاداتی دارند به عنوان مثال می‌گویند برنامه‌های آموزش و پرورش بیش از اندازه بر محفوظات تکیه دارد که پس از فارغ‌التحصیلی فراموش می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بچه‌ها وقتی از مدرسه بیرون می‌آیند ممکن است شاگرد اول باشند اما از حل بدیهی‌ترین مسائل زندگی ناتوان هستند و تهدیدات را نمی‌شناسند. معتقدم بخشی از مشکلات آموزش و پرورش ناشی از محتوای متن و برنامه و بخشی به دلیل مدیریت آموزش و پرورش است که در دوران آقای علی احمدی اقداماتی برای آن انجام شد.

بطحایی بیان کرد: بنده 35 سال فعالیتم را در آموزش و پرورش گذرانده‌ام و امروز می‌گویم این وزارتخانه از مسیری که تا به امروز آن را مدیریت کردیم به منزل مقصود نمی‌رسد, در 9 ماهی که در سازمان مدیریت بودم اسناد مختلفی از سازمان‌ها را مشاهده کردم اما سند تحول کلی‌گویی نکرده و راهکارهای عملیاتی پیش‌بینی کرده است. این سند امروز پیش روی ماست و بنده به عنوان یکی از متهمان باید بگویم سند تحول قابلیت اجرا دارد و با همراهی کارکنان آموزش و پرورش می‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: تحولات را باید در این دو جنبه با شتاب بیشتری پیگیری کرد. آموزش و پرورش بسیار متمرکز و درجه پیچیدگی و رسمیت آن بسیار بالاست و تا زمانی که شاخص‌ها اینگونه باشند بهره‌وری در همین حد خواهد بود. امروز بیش از هر زمان دیگری آموزش و پرورش نیاز به گفتمان ملی دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: درست است که بنده منتصب به رویکرد اصلاح‌طلبی با گرایش اعتدال هستم اما امروز مصالح آموزش و پرورش اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد و پرفروغ بودن کشور به کیفیت آموزش و پرورش بستگی دارد و آموزش و پرورش فراوانترین موضوعی است که رهبر انقلاب به آن تاکید دارند.

بطحایی بیان کرد: در حال طراحی سازوکارهایی هستیم که تشکل های فرهنگیان برای برون رفت از مسائل و مشکلات همفکری کنند و امیدواریم کاری که آغاز کردیم منجر به تهیه یک پیش‌نویس شود و آن را با تشکل ها در میان بگذاریم تا از پتانسیل عظیم فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش استفاده کنیم.