بچه‎ها دایم درحال گریه و غان و غون هستند اما فهمیدنِ معنای این صداها به‎ویژه در هفته‌ها و ماه‎های اول، خیلی راحت نیست. گریه کردن تنها راه ارتباطی والدین با بچه‎ها و فراوان‎ترین فعالیت در سه ماه اول زندگی است که البته به‎تدریج کاهش پیدا می‎کند. شما هم اگر به‎تازگی پدر یا مادر شده‎اید و نمی‎دانید با گریه‎های همیشگی کوچولوی تازه واردتان چه کار کنید، با ما همراه باشید. در ادامه الگوهای گریه در اولین سال زندگی و معنا و پیامِ انواع گریه‎های کودکانه را با هم می‎خوانیم:

 الگوهای گریه

 ماه‎های ابتدایی/ بچه‎ها به‎طورمعمول در هفته اول با یک تُن یکسان و منظم گریه می‎کنند. به‏ تدریج گریه‎هایشان متنوع‎تر می‎شود و شما متوجه خواهیدشد که گریه‎‎ها بیشتر نشان‎دهنده میل فرزندتان برای رسیدن و رفتن به مرحله بعدی اتفاقاتِ یک روز است؛ یعنی گریه‎ها را بیشتر موقع غذاخوردن، زمان استراحت و نوازش و زمان چرت نیمروزی می‎شنوید. کودکان به‎طورمعمول همیشه در معرض انواع ناراحتی هستند؛ گرسنگی، تشنگی، خستگی، کثیف شدن لباس و ...

 شش ماهگی/ اوقاتی وجود دارد که کودکتان در اوج خوشحالی است؛ اما ناگهان اشک‎هایش جاری می‎شود. این حالت به‎طورمعمول وقتی اتفاق می‎افتد که دیگران حضور دارند. کودک شما در این سن، تفاوت بین چهره‌های غریبه و آَشنا را تشخیص و در برابر غریبه‎ها واکنش نشان می‎دهد.

 نه ماهگی/ نوزادان در این سن، کم‎تحمل هستند و آماده‎اند تا در یک لحظه خُلق خود را تغییر دهند؛ برای مثال ممکن است کودک شروع به گریه کند چون نمی‎تواند کاری را که دوست دارد، انجام بدهد. او می‎فهمد بچه‎های دیگر می‎توانند بیشتر از او و آزادانه حرکت کنند و دلش می‎خواهد این تحرک و آزادی را تجربه کند. در این سن کافی است اسباب‎بازی محبوبش در دسترس نباشد تا اشک‎های ناکامی سرازیر شود.

 دوازده ماهگی/ تعجب نکنید اگر کودکِ یک ساله‎تان در مهدکودک یا جایی دیگر در حضور بچه‎های هم سن‎وسالش خشمناک و آتشین گریه می‎کند. کودک در این سن دوست دارد کنار بچه‎های دیگر باشد؛ اما وقتی دیگران به او نزدیک می‎شوند، می‎ترسد و گریه می‎کند.

*گریه گرسنگی

گریه‎ای با یک توالی تکراری، لحظه‌ای توقف برای نفس گرفتن، سپس یک بار دیگر گریه، دوباره توقف برای نفس گرفتن و همین‎طور تا آخر.

  *گریه خراب‎کاری

گریه‎ای که نشان می‎دهد بچه پوشکش را کثیف کرده، به آرامی شروع و به ‎تدریج بلند می‎شود. همچنین در این حالت بچه را در حال وول خوردن می‎بینید.

 *گریه ناراحتی

وقتی کودک گریه‎ای تند و تیز و شبیه جیغ دارد؛ بعد بریده بریده نفس می‎کشد و باز به جیغ زدن ادامه می‎دهد یعنی یک چیزی آزارش می‎دهد. محیط اطراف کودک را چک کنید و عامل ناراحتی را از بین ببرید.

  *گریه بی‌حوصلگی

کودکان به تحریک نیاز دارند و اگر محرک کافی دراختیارشان نباشد، احساس ملال و کسالت می‎کنند. این نوع گریه که هدفش جلب توجه است، بیشتر شبیه فریاد است تا گریه و تا زمانی که احساس بی‎حوصلگی کودک برطرف نشود، فریادها ادامه خواهد داشت. شما در این مواقع می‎توانید با فرزندتان بازی کنید، حرف بزنید یا برایش آواز بخوانید.

  *گریه خواب‎آلودگی

بچه‎ها موقع خستگی بدخلق و بدقلق می‎شوند، حتی اگر در برابر خوابیدن مقاومت کنند. کودک در چنین مواقعی با حالتی بی‎قرار ناله می‎کند و همچنین ممکن است چند ثانیه سرش را تکان دهد و دستانش را با فشار به چشمانش بمالد.

 *گریه بیماری

گریه ناشی از بیماری خیلی آرام و بی‎حال و همراه با حرکات کندِ بدن است. این نوع گریه به‎علاوه نشانه‎های جسمانی دیگر به شما پیام می‎دهد که خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.