شرط اصلی برای فعالیت پیش‌دبستانی‌ها

مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرار بود در قانون قبلی در خصوص وضعیت حقوقی و بیمه مستخدمین مدارس غیردولتی آیین‌نامه‌ای تنظیم شود، اظهار داشت: این مسأله تحقق نیافت و در قانون جدید ملاک و معیار حداقل دستمزد قانون کار است، البته این مسأله به این معنا نیست که مؤسس نتواند حق‌التدریس بیشتری به معلمان پرداخت کند.

وی افزود: بیمه و شرایط مورد نظر در آیین‌نامه اجرایی آموزش و پرورش درحال طی کردن مراحل تصویب است و بر این اساس، اطلاعات از طریق مؤسسان به مراجع ذی‌صلاح می‌رسد و در فرم‌های قرارداد معلمان قطعاً باید قید شود اما این به منزله ورود فردی غیر آموزش و پرورشی به مدرسه نیست.

گُرد اضافه کرد: یعنی آموزش و پرورش همچنان نظارت خواهد داشت و مؤسسان  هم باید با شورای نظارت، هماهنگی لازم را داشته باشند اما مرجع اصلی ورود به این مسأله آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه چنانچه تخلفی رخ دهد، آموزش و پرورش معلم یا مؤسس را هدایت می‌کند، گفت: این فرآیند نظم خوبی به مدارسی که در استان‌های کوچک قرار دارند و با این مشکل مواجه هستند، می‌دهد.

وی ادامه داد: از این به بعد نمایندگانی از سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برای تعیین دقیق شرایط بیمه معلمان با وزرات کار جلساتی خواهند داشت تا به طور شفاف، کار اجرایی شود و هیچ ارگانی بدون هماهنگی با آموزش و پرورش اجازه ورود به این مدارس را نخواهد داشت.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه اکنون وضعیت بیمه، متناسب با حضور و شرایط معلمان طبق قانون کار دستورالعمل‌هایی دارد، عنوان کرد: کادر آموزشی بیمه 12 ماهه دارند اما برای معلمان این مسأله مقدور نیست و افزایش میزان بیمه برای معلمان به 12 ماه هزینه و فشار مالی برای خانواده‌ها به دنبال دارد.

*180 هزار دانش‌آموز از طریق طرح خرید خدمات تحصیل می‌کنند 

گُرد خاطر نشان کرد: خرید خدمات با هدف ارتقای کیفیت آموزشی از نیروهای بومی استفاده می‌شود که در ارتقای کیفیت آموزشی سهم بسیاری داشتند، همچنین در این طرح از مؤسسانی که در تأمین لباس و هزینه‌های اولیه نیز به دانش‌آموزان کمک می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مشکلی برای وضعیت پرداخت حقوق داشتیم که آموزش و پرورش به طور جدی پیگیر آن است و برای اجرایی شدن این طرح در سال بعد با توجه به نیازسنجی انجام شده با سازمان مدیریت همکاری می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی بیان داشت: در حال حاضر حدود 180 هزار دانش‌آموز از طریق طرح خرید خدمات تحصیل می‌کنند و قریب به 12 هزار معلم از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بومی منطقه شناسایی شدند که تحت پوشش این طرح به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

گُرد تصریح کرد: همواره به طرح‌های مشارکتی عمومی و خصوصی نیازمند هستیم و اگر بتوانیم در ایجاد اردوگاه‌های فرهنگی و تربیتی مورد تأیید و در مدارس از نیروی تحصیل‌کرده استفاده کنیم، در امور آموزشی با کیفیت موفق خواهیم بود.

*صندوق مدارس غیردولتی

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه تأسیس صندوق مدارس غیردولتی در آخرین مرحله است، عنوان داشت: بعد از تأیید حوزه حقوقی، ادامه کار انجام می‌شود و رئیس کمیسیون اجتماعی دولت هم برای تسهیل روند تصویب اعلام امادگی داشته است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اظهار داشت: با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون، مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم تا برای سال 97 این کار اجرایی خواهد شد.

*کسب مجوز از آموزش و پرورش، شرط اصلی برای فعالیت پیش‌دبستانی‌ها

گُرد ادامه داد: با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون و استقبال آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مشارکت برای افراد صاحب صلاحیت زمینه‌ای فراهم شده تا نهادهای علاقه‌مند و انجمن‌های مردم‌نهاد وارد عمل شوند اما شرط اصلی برای فعالیت کسب مجوز از آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: با توجه به تفویض اختیار، اگر نهادهای علاقه‌مند بخواهند وارد عمل شوند، مجوز از طریق شورای نظارت منطقه یا شهرستان اخذ می‌شود و چنانچه در سال تحصیلی 97ـ96 پیش دبستانی مجوز نداشته باشد آموزش و پرورش از ادامه فعالیت جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: سال گذشته تعدادی پیش دبستانی برای اخذ مجوز مراجعه نکردند و امسال با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده امیدواریم اطلاعات تا قبل از مهلت قانونی بازگشایی مدارس ارئه شود تا اخذ مجوز انجام شود.

گُرد با بیان اینکه تعیین شهریه طبق ضوابط، پیشنهاد و با هماهنگی و توافق شورای نظارت مشخص می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی تمامی موارد پیش دبستانی طبق قانون بر عهده آموزش و پرورش است، بنابراین مانند مدارس غیردولتی اخذ مجوز از آموزش و پرورش بوده و هر فرد حقیقی و حقوقی شرایط قانونی را احراز کند، برای این امر پذیرفته می‌شود

وی عنوان کرد: به منظور رعایت عدالت آموزشی در مناطق محروم به ویژه مناطق 2 زبانه تمهید مقدمات برای تحصیل رایگان نوآموزان پیش‌دبستانی از طریق خرید خدمات و استفاد از مؤسسان غیردولتی فراهم شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خاطر نشان کرد: از سال گذشته سامانه‌ای درنظر گرفته شده است و انتظار داریم همه پیش دبستانی‌هایی که از آموزش و پرورش مجوز ندارند اقدام جدی داشته باشند و در غیر این صورت با مراکز خارج از این مجوز برخورد قانونی می‌شود.

گُرد ادامه داد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اختیاری است و برای تمامی مراکز برقرار است.