به گزارش ایرنا، روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این خبر را روز یکشنبه به نقل از محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا اعلام کرد.
آخوندی با اعلام این که این پژوهش را محققان پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا و دانشگاه آمستردام هلند University of Amsterdam به صورت مشترک اجرا کرده اند، گفت: این روش هم اکنون در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در حال اجرا است.
وی توضیح داد: این موفقیت از آن جهت حایز اهمیت است که امروزه با توجه به پیشرفت های قابل توجه در سه دهه اخیر در روش های تشخیصی و درمانی بیماران سرطانی، بویژه مبتلایان به سرطان در دوران کودکی، امید به زندگی در این بیماران همچون افراد غیر مبتلا به سرطان است، با این حال برخی عوارض طولانی مدت روش های شیمی درمانی، کیفیت زندگی این بیماران درمان شده را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.
آخوندی افزود: یکی از مهم ترین این عوارض، ناباروری است که تبعات فردی و اجتماعی وسیعی دارد.
وی توضیح داد: اگر چه امکان برداشتن بخشی از بافت تخمدان، فریز آن و پیوند مجدد آن پس از اتمام درمان سرطان در دختران و زنان مبتلا به سرطان وجود دارد و یا در مردان بالغ فریز اسپرم ها و استفاده آتی آنها جهت باروری از سال ها قبل میسر شده است، اما در پسران مبتلا به سرطان این امکان وجود ندارد. چون اسپرم سازی پس از سن بلوغ آغاز می شود.
رییس مرکز فوق تخصصی ابن سینا گفت: در سال های اخیر پژوهشگران بسیاری در کشورهای مختلف از جمله ایران در جهت یافتن راه حلی مناسب برای این بیماران در تلاش بوده و هستند. ایده اصلی این پژوهش، برداشتن بخشی از بافت بیضه قبل از شیمی درمانی، فریز آن، تکثیر سلول های بنیادی اسپرم ساز در آزمایشگاه و پیوند مجدد آنها به خود فرد است. اگرچه امکان فریز بافت بیضه انسانی از سالیان قبل فراهم شده بود، اما امکان تکثیر سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی وجود نداشت.
براساس این گزارش، دکتر هومن صدری اردکانی عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا و مجری این طرح پژوهشی، ضمن تشریح طرح، به موفقیت این پژوهش در تکثیر سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی به میزان بیش از ۱۸ هزار برابر اشاره کرد و استفاده از نتایج این تحقیق در سطح بالینی را در دو مرحله میسر دانست.
این پژوهشگر بالینی و متخصص آندرولوژی گفت: در مرحله اول و هم اکنون با توجه به فراهم بودن امکان ذخیره سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی، والدین پسر بچه های مبتلا به سرطان به محض تشخیص باید در این مورد آگاه شوند.
دکتر صدری اردکانی افزود: همزمان با فعالیت مراکز ذخیره سازی سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی در کشورهایی همچون هلند، بلژیک، سوئد، فنلاند و آمریکا، این مهم در ایران و در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینای جهاددانشگاهی نیز میسر شده است.
وی ادامه داد: در مرحله بعدی، زمانی که سرطان بطور کامل درمان شد و ناباروری ناشی از عارضه درمان تایید شد، سلول های بنیادی تکثیر شده باید پیوند زده شود. هم اکنون اگرچه ایمنی استفاده درمانی از این سلول ها در مدل های حیوانی تایید شده است، اما پژوهشگران بالینی مشغول اجرای پروژه هایی در تایید ایمنی کامل پیوند این سلول ها به انسان هستند.