سلامت نیوز: قرار نیست فقط در كمد لباسها طیف وسیعی از انواع و اقسام رنگها را ببینیم. بشقاب غذای خود را با رنگین كمانی از غذاها پركنید تا روح و ذهن و جسمتان در اوج باشد. تقریبا همه میدانند كه باید در طول روز تا جایی كه میتوانند از میوه، سبزی و محصولات طبیعی استفاده كنند.

تقریبا همه می‌دانند که باید در طول روز تا جایی که می‌توانند از میوه، سبزی و محصولات طبیعی استفاده کنند؛ دست کم ۵ بار در روز اما در عین حال به‌نظر می‌رسد بشقاب سبزی و سالاد ما می‌تواند به اندازه برنامه‌ریزی برای یک سفر، جالب و هیجان انگیز باشد. بنابر نتایج تحقیقی که اخیرا در کشور آمریکا انجام شده مردم این کشور آنطور که لازم است در طول روز از رنگ‌های مختلف میوه و سبزی استفاده نمی‌کنند. ۶۹ درصد مردم این کشور به حد کافی رنگ سبز نمی‌خورند، ۷۸ درصد قرمز، ۸۶ درصد سفید، ۸۸ درصد آبی / ارغوانی و ۷۹ درصد زرد / نارنجی. در واقع نباید فقط یک رنگ خاص میوه یا سبزی را به‌طور مداوم خورد.

نتایج این قبیل تحقیقات نشان داده، مردم با رعایت نکردن اصل خوردن میوه‌هایی از رنگ‌های متفاوت فقط خود را از خوردن مزه‌های متفاوت محروم نمی‌کنند بلکه خود را از مواد شیمیایی منحصر‌به‌فردی که فقط در یک رنگ خاص میوه یا سبزی یافت می‌شوند هم محروم می‌کنند. این ترکیبات مختلف و متفاوت در بهبود سلامت ما تاثیرات خاص خود را دارند. مثلا اگر شما فقط فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید بهره‌مندی شما از مواد مغذی محدود می‌شود چرا که رنگ‌های دیگر را به بدن نمی‌رسانید.

رمزشکنی رنگ‌ها

خواص هر رنگ میوه را بشناسید

وقتی صحبت از ارزش غذایی رنگ‌ها می‌شود باید گفت هیچ رنگی بر رنگ‌های دیگر برتری ندارد؛ برای این کار به طیف کاملی از رنگ‌ها احتیاج داریم تا ببینیم هر رنگ چه فوایدی دارد.

سبز: غذاهای سبز رنگ حاوی مواد شیمیایی ضد‌سرطان هستند مثل انواع ایزوتیوسیانیت‌ها. در عین حال آن‌ها حاوی لوتئین و زیزانتین هستند. این ۲ آنتی‌اکسیدان خطر از بین رفتن شبکیه که یکی از علل اصلی نابینایی است را کاهش می‌دهند.

زرد: غذاهای زرد مملو از ویتامین C هستند و در عین حال برخی از صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد روی پوست را کاهش می‌دهند.

نارنجی: این میوه‌ها حاوی بتا کاروتن هستند که باعثتقویت سیستم ایمنی شده و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که باعثپیری زودرس می‌شوند پیشگیری می‌کنند. مواد مغذی میوه‌های خانواده سیتروس(مرکبات) باعثبهبود سلامت دهان می‌شوند.

قرمز: مواد‌غذایی قرمز رنگ لیکوپن دارند. این ماده یک ضد‌سرطان شناخته شده است. در ضمن اسید الاجیک موجود در این محصولات هم خطر آسیب‌دیدن DNA را کاهش می‌دهد. فلاوینوئیدها که عمدتا در گیلاس، آلبالو و خانواده توت(تمشک و شاتوت و بلوبری) یافت می‌شوند قدرت تدافعی آنتی‌اکسیدآن‌ها را افزایش داده و از سلول‌ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. در عین حال به حفظ عملکرد قوای استدلال و منطق در مغز کمک کرده و جلوی پیری را می‌گیرند.

آبی / ارغوانی: انگور و کلم بنفش حاوی آنتوسیانین هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداسیون محافظت می‌کنند. در نتیجه علائم پیری به تاخیر می‌افتند. این مواد مغذی که مسئول رنگ تیره میوه‌ها هستند به فرآیند درک و استدلال کمک کرده و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌ها نیز ضد‌سرطان هستند.

سفید: پیاز، سیر، پیازچه و موسیر حاوی آلیسین و کوئرستین هستند که هر دوی آن‌ها خطر حمله قلبی را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند. گل کلم هم حاوی سولفورافان است که یک ماده ضد‌سرطان محسوب می‌شود.