شهادت جهادگران در خط مقدم عشق

اردوهای جها‌دی چند اثر عمده و خاص دارند که اولین اثر آن تقویت خود سازی  در جهاد‌گران جوان است که زمینه  رشد  مادی و معنوی انسان و رسیدن به کمال را برای او فراهم می کند.

 یک رزمنده مبارز در جهاد اکبر هم این شرط را بلاشک در خود ایجاد کرده است. به قول شهید عزیز حاج علی چیت‌ سا‌زیان"اگر می‌خواهید از سیم خاردارهای‌ دشمن عبور کنید، اول باید از سیم خارد‌ار نفس خود عبور کنید"

 خودسازی و تقویت روحیه انقلابی و معنوی اولین اثر شرکت در اردوهای جها‌دی  در خود جهاد‌گر به خصوص برای دانشجویان و جوانان را دارد.

دومین اثر ویژه اردوی جهاد‌ی محرومیت زدایی است،محرومیت ز‌دایی از مسائلی است که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و اساسا با توجه به شاخص‌های اجتماعی پیشرفت و توسعه ،‌از ابزارهای اساسی این حوزه به شمار می‌رود،در واقع سازندگی و رفع مشکلات مستضعفین‌ و مردمی که به دلیل شرایط زندگی در سختی و تنگنا قرار دارند علاوه بر ارزش‌های الهی و انسانی برای رشد و پیشرفت و سلامت جامعه یک اصل جدایی ناپذیر است. البته این نگاه در همه تفکرات از جمله نظام سرمایه‌داری مورد توجه نیست اما در نگاه توحیدی اسلام و تفکر انقلاب اسلامی از اساسی‌ترین اصول محسوب می‌شود.

 سومین اثر اردوهای جهادی را می‌توان ترویج فرهنگ‌هایی نظیر محرومیت‌زدایی، کمک به همنوع و احساس مسئولیت نسبت به دیگران به خصوص محرو‌مان جامعه دانست، به عبارتی دیگر، حرکت جهادگران را می‌توان نوعی فر‌هنگسازی موثر دانست، موثر از این نظر است که این فرهنگ‌سازی صرفا لفظی یا دستوری نیست بلکه کاملا مصداق اقدام و عمل است که موثر واقع می‌شود، همانطور که می‌دانید موثرترین روش امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ عملی است که رمز موفقیت پیامبر گرامی اسلام و ائمه‌اطهار برای هدایت جامعه نیز بوده است.

 البته لازم به ذکر است که اثر‌اتی که بر شمردیم فقط به صورت اجمالی بود چرا که زبان از وصف این حرکت‌ها قاصر و قلم از شرح آن ناتوان است.

  آثار و برکات اردوهای جهادی برای جهادگر بی شمار است که  از جمله آن بهره‌گیری از فضای خاص معنوی در این اردوها در جهت خودسازی، تقویت روحیه کار تیمی و اجرایی در کنار رشد در فضای آکادمیک و تئوریک، انجام فعالیت‌های فوق برنامه در راستای خدمت به مردم ، آشنایی با فرهنگ و روحیه مردم منطقه و به دست آوردن اطلاعات و تجربیات جدید اشاره کرد.

اما هدف اصلی اردوهای جهادی برای مردم و منطقه محروم است که از مهمترین آثار آن عمران و آبادانی و رفع فقر از چهره منطقه،ترویج روحیه نشاط و امید و کار برای مردم منطقه به خصوص نوجوانان و جوانان، تقویت امید به زندگی روستایی و تشویق عدم مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی است.

 اردوهای جهادی  منفعت تک بعدی ندارد بلکه مثلث 3 ضلعی است که جهادگر و مردم و مسئولان هرکدام به نوعی از منافع آن بهره مند می شوند و آثار آن برای مسئولان را می توان به شناخت بهتر مشکلات منطقه توسط مسئولین و تلاش برای رفع آنها ،ایجاد انگیزه و تحریک و تشویق مدیران برای خدمت به مستضعفین و محرومین ،آگاهی مدیران از آمارها و اطلاعات منطقه و رسیدگی و اصلاح عملکردها برشمرد.

اردوهای جهادی فرصتی برای خودسازی

 جوانان این مرز و بوم هر کدام در جبهه ای می جنگند ، برخی خط‌‌ ‌شکنان آتش به اختیار مانند محسن حججی برای حفظ ارزش‌ها  و دفاع از حریم و حرم کمر همت می بندند و خانواده و تمام تعلقات را رها کرده و صدها کیلومتر آن طرف تر سلاح جنگ به دست می‌گیرند و افتخار می‌آفرینند و عده ای از جوانان با الهام از همان مکتب فکری در داخل مرز ها برای رفع محرومیت وکمک به مردم ‌مستضعف و محروم در جبهه‌های جنگ اقتصادی و فرهنگی می جنگند.

رز‌مندگانی که شهر و دیار و زندگی و برنامه ها ی خود را برای مدتی رها کرده و خالصانه و عاشقانه به منطقه‌ای دور و محروم با هزینه‌های شخصی می‌روند با تمام توان و بضاعت خود مشغول خدمت رسانی و عمران و آبادانی و آموزش‌های علمی،فرهنگی و مذهبی به هر شکلی که امکان داشته باشد می‌شوند و هنگامی که از این سفر ‌جهادی برمی‌گردند دلتنگ منطقه و مردم با صفا‌یش می شوند  و گویی از زیارت آمده‌اند و حال و هوای معنوی خاصی آنها را فرا گرفته است.

 همانطور که خود جهاد‌گران اردوهای ‌جهادی می گویند و از شرح  حال آنها و آثار و عملکرد‌شان مشاهده می‌کنیم این جوانان مجاهدین فی سبیل‌الله و حرکت خود جو‌ششان فرهنگ ساز و جریان ساز و مصداق عملی  آموزه‌های دینی و اخلاقی و منویات رهبری است و می‌توان آنها را از رویش‌های انقلاب اسلامی ایران تلقی کرد.

 دوجهادگر  سید محمد حسینی و امین شیرازی که عصر روز شنبه در راه بازگشت از اردوی جهاد‌ی منطقه گیلانغرب به دلیل واژگونی خودرو  شهید شدند از خداوند منان بالاترین اجر و پاداش را مسئلت داریم. و برای سایرین همراه که مصدوم و آسیب‌دیده‌اند سلامتی و بهبودی کامل را خواستاریم.

 امید است که این حرکات  و خدمات با ارزش خود جوش جوانان منشا خیر و سر چشمه‌ای جوشان برای اهتمام و تلاش بیشتر مسئولان و مدیران کشوری برای  یاری رسانی به مردم ‌مستضعف و محرومیت زدایی در تمام نقاط کشور شود.

احدیان

 

بی شک یاد شهدای اردوی ‌جهادی در ذهن همگان و به خصوص قشر جوان و دانشجو و مردم مستضعف‌ مناطق محروم همیشه جاویدان و راهشان پر رهرو خواهد بود.