مهمترین علائم گرمازدگی

طاهر درودی جانشین مدیر عملیات پزشکی حج با اشاره  به خطر بالای بروز عوارض حاد برای بیماران قلبی و تنفسی در هوای گرم اظهار کرد: به مدیران کاروانها توصیه می شود به هیچ وجه زائرین دارای بیماریهای پرخطر را در هوای گرم ظهر برای طواف و یا زیارت به بیرون از هتل نبرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زائرین دارای بیماریهای قلبی و تنفسی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر گرمازدگی هستند، تاکید کرد:مهمترین علائم گرمازدگی را پوست خشک و داغ – عدم تعریق – تنفس کوتاه و سریع – نبض سریع و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – گشادی مردمک چشم است که در صورت مشاهده چنین حالتی در هر یک از زائرین خود ، به سرعت او را به نزدیکترین پزشک منتقل کنید.

پیرحسن کولیوند گفت : همه ساله و پیش از راه اندازی بیمارستان صحرایی هلال احمر در سرزمین عرفات و به منظور حفظ سلامت بیماران مراجعه کننده به این مراکز و کادر پزشکی شاغل در آنها این محلها سم پاشی می شوند.

او ضمن اشاره به اینکه برای تأثیرکافی آفت کش ها و جلوگیری از خطرات ناشی از آنها باید شرایط مناسب آب و هوائی در هنگام سمپاشی را نیز رعایت کرد، گفت : این عمل همه ساله چندروز پیش از ورود زائرین به این سرزمین صورت می گیرد.

کولیوند خاطرنشان کرد : علاوه بر سم پاشی و آفت کشی چادرهای محل استقرار بیمارستان صحرایی ، محل چادرهای جانبازان عزیز کشورمان را نیز انجام داده ایم.

این مقام مسئول همچنین از تامین برق این چادرها هم خبر داد و گفت : یکی دیگر از کارهای مهمی که پیش از راه اندازی چادرهای بیمارستانی انجام می دهیم ، تامین برق این چادرها است.

کولیوند برق این چادرها را برای استفاده ی تجهیزات پزشکی موجود در چادرها لازم و ضروی دانست و گفت : این کار را همه ساله تکنسینهای تاسیسات مرکز پزشکی انجام می دهند.