خواص بی نظیر سیر

سیر با نام علمی آلیوم ساتیوم، فواید بسیاری برای بدن دارد. همچنین هزاران سال است که از فواید دارویی این گیاه علاوه بر کاربردش در آشپزی استفاده می شود. حدود ۵ هزار است که در هند از سیر در آشپزی و پزشکی استفاده می شود. سیر در زمان جویدن، له یا خرد کردن باعث آزاد شدن ماده شیمیایی آلیسین می شود. آلیسین موجود در سیر سدی محکم در برابر بیماری ها به حساب می آید. سیر منیع خوبی از ویتامین A، B و C و همچنین مواد معدنی سلنیوم، آهن و کلسیم است. قبل از ابداع پنی سیلین از سیر به این عنوان استفاده می شد. سیر دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونت بوده و ممکن است در کمک به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی موثر باشد. قرص سیر همچنین باعث کاهش سطوح کلسترول، فشارخون بالا، جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی و سکته می شود.

فواید سیر

محافظت در برابر سرطان مغز

 

ترکیب موجود در سیر به نام DATS ممکن است نقش مهمی در کاهش رشد تومور در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما که نوعی تومور مغز بسیار کشنده است داشته باشد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله مغز و اعصاب انکولوژی، DATS ممکن است یک عامل درمانی موثر در آپوپتوز(مرگ برنامه ریزی شده سلول) و جلوگیری از پیشرفت تومور در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما باشد.

بهبود حافظه و یادگیری

 

با افزایش سن ممکن است تغییراتی در عملکرد شناختی و حافظه روی دهد. قسمتی از مغز با یادگیری، حافظه، برنامه ریزی و سایر عملکردهای شناختی در ارتباط است که با افزایش سن ممکن است این بخش کوچک شود. همچنین کاهش جریان خون به مغز به دلایلی مانند باریک شدن عروق، آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها و افزایش التهاب در مغز روی می دهد که همه ی این عوامل بر عملکرد شناختی تاثیرگذار است. سیر باعث کاهش التهاب می شود و ممکن است برای مغز مفید باشد. براساس مطالعه منتشر شده در انجمن امریکایی علوم تغذیه، عصاره سیر کهنه معروف به AGE ممکن است با توانایی در افزایش حافظه، عملکرد شناختی و طول عمر مانع از فقدان عملکرد مغز شود.

تنظیم جریان خون

 

ساخته شدن کلسترول می تواند موجب باریک شدن عروق شود که ممکن است با تغییر یا کاهش جریان خون و لخته شدن بیشتر خون همراه باشد. لخته شدن خون نیز ممکن است با انسداد عروق در قلب و تاثیر بر گردن یا مغز منجر به سکته شود. سیر یک رقیق کننده موثر خون بوده، به طوریکه عملکرد آن شبیه آسپیرین است و می تواند به تثبیت جریان خون در بدن کمک کند.

جلوگیری از بیماری آلزایمر

 

بیماری آلزایمر زمانی روی می دهد که سلول های مغزی می میرند. با پیشرفت این بیماری، بیماران از مشکلات شناختی از جمله فقدان حافظه رنج می برند، همچنین مشکلاتی در زمینه در صحبت کردن، تصمیم گیری و شناخت فامیل و دوستان را تجربه می کنند. براساس مطالعات، سیر به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماری آلزایمر کاربرد دارد.

فواید کپسول روغن سیر برای بانوان

 

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که سیر تازه روش بهتری برای بهره مندی از فواید آن است، اما کپسول های این ماده غذایی نیز به ویژه در صورت عدم تمایل به طعم و بوی سیر تازه، می تواند یک گزینه ی جایگزین باشد. کپسول حاوی پودر کنسانتره این ماده غذایی، روغن یا عصاره پودر سیر است. همچنین براساس برخی از تحقیقات ممکن است فواید ویژه ای برای بانوان داشته باشد.

خواص ضدقارچی

 

کاندیدیاز معروف به برفک یک عفونت قارچی بوده که ناشی از رشد زیاد کاندیدا آلبیکنس است. عفونت های قارچی می تواند در قسمت های مختلفی از بدن ایجاد شود، اما بانوان معمولا عفونت های قارچی واژینال را تجربه می کنند. براساس مطالعه منتشر شده در مجله ” تحقیقات گیاه درمانی”، سیر و پودر آن ترکیبات خاصی معروف به دی آلیل تری سولفید یا آلیسین، متیل آلیل تری سولفید و آلیل متیل تری سولفید با خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارند.

خواص ضدسرطانی

 

سیر ممکن است دارای خواص ضدسرطانی باشد. براساس انستیتوی ملی سرطان، این ماده غذایی به دلیل خواص ضد باکتری یا ضد سرطانی در کمک به جلوگیری از ابتلا به برخی انواع سرطان ها از جمله سرطان روده، سینه و معده موثر است. اگرچه انستیتوی ملی سرطان امریکا حامی مصرف هیچ گونه مکمل غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نبوده، اما براساس سازمان بهداشت جهانی، دوز روزانه ۲ تا ۵ گرم از این ماده غذایی تازه، ۰.۴ تا ۱.۲ گرم پودر آن به صورت خشک شده، ۲ تا ۵ میلی گرم روغن سیر، ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره ی آن با ۲ تا ۵ میلی گرم آلیسین برای تقویت سلامت عمومی برابر است.

کاهش کلسترول

 

براساس مطالعه منتشر شده در مجله “تغذیه”، کپسول های روغن سیر در کمک به افزایش کلسترول نوع خوب یا HDL و کاهش سطوح کلسترول تام در بانوان موثر است. همچنین طبق مطالعه ای در مجله “انجمن دیابت امریکا”، مکمل های این ماده غذایی به کاهش قابل توجه سطوح کلسترول تام در بانوان بعد از یائسگی کمک می کند.

ملاحظات

براساس انستیتوی لینوس پاولینگ در ایالات متحده، مصرف سیر به طور منظم ممکن است با فوایدی مانند پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان تا درمان عفونت ها همراه باشد. اما این موادغذایی علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارند ممکن است موجب برخی از مشکلات گوارشی شوند. بنابراین بهتر است در حد اعتدال از این موادغذایی استفاده کنید.

براساس انستیتوی لینوس پاولینگ، مصرف سیر ممکن است با گاز یا نفخ شکم همراه باشد. خوردن این ماده غذایی به صورت خام منجر به ایجاد گاز بیشتری نسبت به نوع پخته می شود. طبق مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ایجاد گاز بعد از مصرف سیر و سبزیجات دیگری از این خانواده ممکن است با نفخ همراه باشد. همچنین این ماده غذایی حاوی میزان بالایی فیبر بوده که می تواند موجب گاز شود.

مصرف بسیار زیاد این ماده غذایی ممکن است موجب اسهال شود. طبق توصیه وب سایت کلینیک کلوند، در صورت بروز اسهال از مصرف موادغذایی خام اجتناب کنید. همچنین برای رفع اسهال موادغذایی را انتخاب کنید که حاوی میزان بالایی از فیبر نباشد.

مصرف مقدار زیادی سیر ممکن است موجب حالت تهوع شود. همچنین اجتناب از موادغذایی سرخ شده و چرب و همچنین طبخ سیر به آرامی می تواند بدون حس حالت تهوع باشد. از طرفی براساس کلینیک کلوند، مصرف مقدار کمی از این موادغذایی به آرامی و به صورت منظم می تواند مانع از ایجاد حالت تهوع شود.