استقرار ۲۵ جایگاه در سطح شهر تهران جهت عرضه دام زنده

عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار در نشست خبری خود در راستای اجرای «طرح عرضه بهداشتی دام سال 96» اظهار کرد:  با توجه به بیماری مشترک بین دام و انسان تلاش می‌کنیم در راستای شعار سلامت‌محور امسال برنامه‌های ویژه‌ای را در خصوص عرضه دام زنده و همچنین ذبح آن در جایگاه‌های مدنظر انجام دهیم.

وی تصریح کرد: 75 درصد از بیماری‌ها منشاء دامی دارند و باتوجه به بیماری تب کریمه کنگو از شهروندان تقاضا می‌شود که دام موردنیاز خود را از جایگاه‌های عرضه دام در سطح شهر خریداری کنند. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار ادامه داد: شهروندان پس از ذبح دام در جایگاه‌ها جهت اطمینان باید 24 ساعت گوشت را در یخچال نگهداری و پس از آن مصرف کنند.

رحیمی با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ سودی را در خصوص طرح عرضه دام در جایگاه‌ها ندارد، گفت: این کار در راستای تامین سلامت شهروندان انجام می‌پذیرد و نه تنها سود برای شهرداری ندارد بلکه مدیریت شهری در این بخش هزینه هم می‌کند که البته این هزینه در تامین سلامت شهروندان خواهد بود. 

وی ادامه داد: انتظار داریم شهروندان تهرانی برای خرید دام مورد نیاز خود به جایگاه‌های در نظر گرفته شده در سطح شهر مراجعه کنند و از خرید دام‌های سرگردان در شهر جلوگیری کنند چرا که هیچ معاینات دامپزشکی در اینگونه دام‌ها انجام نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار ادامه داد: در سطح شهر تهران 22 جایگاه در 22 منطقه و همچنین 3 جایگاه ثابت در مناطق 4، 15 و 18 در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه بالغ بر 12 جایگاه نیز در مراکز خیریه اعم از مراکز کمیته امداد، بهزیستی و NGO ها در نظر گرفته شده است.

رحیمی با تاکید بر اینکه تمام خدمات در نظر گرفته شده در جایگاه‌های عرضه دام به صورت رایگان خواهد بود، گفت: در کنار این مراکز جایگاه‌ها، مکان‌های فرهنگی نیز برای شهروندان در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: مسئولیت بهداشت و رعایت مسائل آن در کلان به عهده سازمان دامپزشکی است اما چون کار بزرگی طی دو روز عرفه و عید قربان در سطح شهر درباره عرضه دام انجام می‌شود، شهرداری نیز بخشی از آن را به عهده گرفته است. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: بیش از 240 دامپزشک درگیر طرح اشاره شده هستند که این افراد دامها را قبل از ذبح و بعد از آن مورد معاینه قرار می‌دهند و علی‌القاعده این برنامه‌ها در راستای تامین سلامت شهروندان تهرانی خواهد بود. 

رحیمی اضافه کرد: از فردا صبح مراکز عرضه دام در سطح شهر تهران فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و شهروندان تهرانی می‌توانند از ساعت 8 صبح الی 20 با مراجعه به این مراکز دام موردنظر خود را خریداری و ذبح کنند. 

وی همچنین در خصوص قیمت در نظر گرفته شده برای عرضه دام، گفت: قاعدتا ما در این بخش نیز براساس قیمت عرضه و تقاضا و همچنین نظر اتحادیه مربوطه عمل خواهیم کرد و قیمت مصوب خواهیم داشت، ضمن اینکه قیمت در تمام جایگاه‌ها یکسان خواهد بود و سقف قیمت را رعایت خواهند کرد. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار بسته‌های سلامت شامل یک جفت دستکش و ماسک در جایگاه‌ها برای توزیع به شهروندان در نظر گرفته شده است که تمام این برنامه‌ها در راستای حفظ سلامت شهروندان خواهد بود. 

رحیمی از شهروندان تهرانی خواست تا ذبح دام خود را نیز در جایگاه‌های پیش بینی شده انجام بدهند.

وی در ادامه با بیان اینکه به طور متوسط در طول سال‌های گذشته در و روز عرفه و عید قربان 23 تا 25 هزار راس دام توسط شهروندان خریداری شده است، گفت: از این تعداد 11 هزار راس در جایگاه‌ها به طور متوسط ذبح شده است. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار از افزایش جایگاه‌های ثابت عرضه دام خبر داد و گفت: در این عرصه تلاش می‌کنیم که با کمک مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تعداد مراکز ثابت را از 3 به 5 مرکز افزایش دهیم. 

رحیمی همچنین با اشاره به جمع‌آوری دام‌های سرگردان (مراکز غیرمجاز) در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: کارگروهی در شهرداری متشکل از اداره کل دامپزشکی، شرکت شهربان و 22 منطقه تهران و نیروی انتظامی تشکیل شده است که اقدام به جمع‌آوری دام‌های سرگردان در شهر تهران خواهند کرد. 

وی گفت: غرفه‌هایی نیز برای این افراد در جایگاه‌ها در نظر گرفته شده است و می‌توانند با مراجعه به این غرفه‌ها دام خود را عرضه کنند.