استفاده از نیروهای جوان و باانرژی در امر تعلیم و تربیت

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌ و پرورش اظهار داشت: ارتقای معیشت که دغدغه بسیاری از فرهنگیان کشور است در قانون برنامه ششم و سند تحول آموزش‌ و پرورش مورد توجه قرار گرفته است و آنچه در قالب لایحه نظام پرداخت معلمان به مجلس ارسال می‌شود، موضوع سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای آنان است که متناسب با آن تفاوت‌هایی در نظام پرداخت ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تأثیرگذاری در فرآیند یادگیری و یاددهی در مدرسه از جمله مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که در نظام رتبه‌بندی معلمان دنبال خواهیم کرد.

بطحایی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق تعلیم و تربیت به‌ویژه در بخش عمومی، تعمیق روحیه انقلابی‌گری است، افزود: بر این اساس دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور باید با الگوی زندگی اسلامی ایرانی آشنا شوند و مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه این مهارت‌ها در آینده بیشتر تقویت خواهد شد، ادامه داد: فرزندان امروز که آینده انقلاب به دست آنان سپرده شده است، باید به‌گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند همواره روحیه انقلابی‌گری، گذشت و ایثار را در زندگی با خود داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از این مهارت‌ها در کتاب‌های درسی باید آماده شود و بخش دیگر در برنامه‌های آموزشی و تربیتی با تمرین و ممارست به دانش آموزان انتقال یابد.

وی با تأکید بر اینکه بانشاط سازی و جذاب سازی مدارس یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش است، افزود: باید بتوانیم با شیوه‌های مختلف، فضای مدرسه را برای پذیرش دانش‌آموزان، بانشاط کنیم و دانش آموزان باید با میل و رغبت بیشتری وارد مدرسه شوند که برای این منظور برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

بطحایی اظهار داشت: تقویت کانون مدرسه یکی از این برنامه‌هاست که نه‌تنها متوقف نخواهد شد بلکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته با حجم گسترده‌تری نسبت به گذشته ادامه خواهدیافت.

وی با اشاره به مدارس خشت و گلی باقیمانده در کشور، تصریح کرد: در خصوص بازسازی و نوسازی این مدارس اعتبارات و برنامه های خوبی در قانون برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ پیش‌بینی‌ شده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به تنوع انتخاب دانش‌آموزان نسبت به رشته های گوناگون تحصیلی گفت: در برخی مناطق که رشته‌ای خاص مورد توجه است نمی‌توان نیروی انسانی را انتقال داد، بنابراین در این مناطق، از نیروهای بازنشسته استفاده می‌کنیم.

وی از جوان‌گرایی در بدنه این وزارتخانه خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های ما استفاده از نیروهای جوان و باانرژی در امر تعلیم و تربیت است؛ البته این امر به معنای آن نیست که نباید از ظرفیت افراد باتجربه استفاده شود؛ باید به‌تدریج به سمتی برویم که نیروهای جوان در سطح مدیریت میانی بیشتر حضور یابند و در آینده مدیریت ارشد را عهده دار شوند.

بطحایی در خصوص بکارگیری نیروهای حق‌التدریس گفت: این امر نیازمند اعمال ملاحظاتی است که در صورت تصویب طرحی که در دستور کار مجلس قرار دارد، لازم‌الاجرا خواهد شد.

وی، یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش دولت دوازدهم را، نظام تضمین کیفیت عنوان کرد و گفت: تلاشمان آن است که آموزش‌ و پرورش را در حد استانداردی از کیفیت، تعریف کنیم.