جزئیات سیزدهمین جلسه دادگاه همدستان بابک زنجانی

سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(متهم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: حمید فلاح هروی، متهم به فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشارکت عامدانه و عالمانه نسبت به تشکیل شبکه کلاهبرداری و پولشویی و مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکت اچ کی به مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون یورو و کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی با استفاده از 5 فقره چک به مبلغ 444 میلیارد 2524 میلیون ین ژاپن و استفاده از عواید حاصل از جرم به مبلغ 148 میلیارد یورو پول متهم است.

قاضی مقیسه بر طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی در ادامه از متهم ردیف سوم در خواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و برابر با کیفر خواست از خود دفاع کند.

قاضی خطاب به فلاح گفت: شما در جلسات قبل در دفاع از خود مطالبی را مطرح کردید، لطفا قبل از شروع دفاعیات خود به حاشیه نروید و فقط به دفاع برابر با کیفرخواست بپردازید و اگر در این جلسه مطلبی باقی نماند ختم جلسه را اعلام می‌کنیم، اما اگر باز هم مطالبی باقی بماند هر چند جلسه که لازم باشد تشکیل می‌دهیم.

فلاح متهم ردیف سوم پرونده نفتی با قرارگیری در جایگاه دفاع بیان داشت: دو موضوع باقی مانده که خیلی وقت دادگاه را نمی‌گیرد، در بند 10 و 11 کیفرخواست به ارتباط بنده با شرکت نفت و باز شدن 11 فقره ال سی اشاره شده است و یکی از اتهاماتی که به من نسبت داده شده موضوع فروش نفت است، اما بنده با فروش نفت هیچ ارتباطی نداشتم و در هیچ جلسه‌ای شرکت نکردم.

وی ادامه داد: حتی شمس هم اقرار کرده که فلاح ارتباطی با نفت نداشته است، اما باز هم جای تعجب است که این اتهام را به بنده نسبت می‌دهید.

فلاح هروی ادامه داد: در تاریخ 93/07/19 زنجانی نامه‌ای می‌نویسد و در آن می‌گوید فلاح مرد خوبی است، اما بزرگترین اشتباه وی ارتباط با محراب است، فلاح هروی فرد خبرچینی است.

قاضی مقیسه بیان داشت:‌آقای فلاح این نامه برای آخر کار و زمانی که قرار بود بازداشت شوید است، این نامه زمانی ارسال شده که شما آخر کار غارت‌گری خود بودید، خواندن این نامه فقط رفتن به حاشیه است.

فلاح هروی گفت: زنجانی هم اقرار کرده که فلاح هیچ ارتباطی با موضوع نفت ندارد.

قاضی بیان داشت: بله اگر قرار بود شما نفت را به پول بگیرید و جا به جا کنید با نفت ارتباط داشتید، پس چون این کار را نکردید با فروش نفت ارتباطی نداشتید؟!

قاضی پرونده نفتی ادامه داد: شما یک میلیارد و 200 میلیون یورو پول فروش نفت را گرفتید، تمام این موارد مرتبط با فروش نفت است.

فلاح گفت: باز هم می‌گویم من ارتباطی با نفت نداشتم.

قاضی مقیسه بیان داشت: کسی که زنجانی را به شرکت نفت معرفی کرد شما و شمس بودید. شما سایه به سایه زنجانی را دنبال می‌کردید، چه کسی سهام بانک SIIB را به بانک ملت فروخت و مجدد با مبلغی گزاف‌تر آن را خریداری کرد؟ چه کسی یک فقره چک تامین اجتماعی را به 5 فقره تبدیل کرد؟ شما بودید.

در ادامه صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت HK گفت: دخالت فلاح در فروش نفت از باب معرفی زنجانی نیست، بلکه ال سی‌هایی برای فروش نفت باز شده که همه به امضای زنجانی و فلاح هستند. پول‌هایی هم که از بابت فروش نفت به شرکت‌ها آمده مدیرعامل آن فلاح هروی بود.

فلاح خطاب به قاضی گفت: آقای قاضی مثل اینکه صادقی قهاره در جلسات دادگاه حضور نداشتند که این صحبت‌ها را بیان می کنند.

قاضی گفت: نه مثل اینکه شما در دادگاه نبودید.

فلاح در دفاع از خود گفت: من مدیرعامل شرکت‌ها نبودم و فقط در چهار جلسه شرکت کردم.

قاضی خطاب به فلاح هروی گفت: پس شما فقط برای هواپیماسواری با زنجانی به مسافرت می‌رفتید و برای گشتن خیابان‌های مالزی با زنجانی سفر می‌کردید. اعمال شما باعث شده که امروز اینجا باشید.

فلاح هروی ادامه داد: در صفحه 171 کیفرخواست، زنجانی گفته است فلاح فقط باعث ضرر و زیان من بود، به همین دلیل وی را از شرکت خارج کردم. من هیچ ال سی را باز نکردم.

نجفی نماینده دادستان بیان داشت: متهم بحث باز شدن ال سی‌ها را مطرح می‌کند، اما برای باز شدن این ال سی‌ها نیاز به صورتجلسه‌هایی بود که اصل تمام این صورتجلسه‌ها به امضای فلاح است.

فلاح گفت: من این صورتجلسه‌ها را امضا نکردم، در رابطه با فروش نفت هم زنجانی را به هیچ جایی معرفی نکرده‌ام و فقط در زیر صورتجلسه باز شدن 11 فقره امضای بنده وجود دارد که بارها گفته‌ام این امضاها جعلی است و اسکن هستند.

قاضی خطاب به فلاح گفت: زنجانی بارها گفته تمام امضاهای اسکن شده با رضایت فلاح بوده.

فلاح هروی گفت: دروغ است، دروغ است.

قاضی خطاب به فلاح جواب داد: هر جا که شما می‌خواهید، صحبت‌ها زنجانی راست و هر جا که دلتان نمی‌خواهد دروغ است.

فلاح ادامه داد: صورتجلسه‌ها اشکالات زیادی دارند و اگر شخصی به امور شرکت‌داری آشنا باشد هیچ وقت آنها را امضا نمی‌کند.

وی گفت: تمام صورتجلسه‌هایی که برای باز شدن ال سی توسط شرکت ایزو صادر شده مربوط به یک تاریخ است و در همان تاریخ جلسه تشکیل و صورتجلسه امضا و دستور باز شدن ال سی ها صادر شده که این امکان ندارد.

وی بیان داشت: در تمام یازده جلسه بنده در مسافرت بودم و امضاها ایمیلی گرفته شده است.

قاضی خطاب به فلاح هروی گفت: آیا بازپرس پرونده شما را از قبل می‌شناخت و یا با شما دشمنی داشت?، دست خط شما در صورت جلسه‌ها آنقدر واضح است که جای سوال نیست، باز هم می‌گویید در زمان تشکیل جلسات در مسافرت بودید.

فلاح پاسخ داد: امضاها اسکن و جعلی هستند.

قاضی گفت: زمانی که شما با بابک زنجانی برای غارت کشور عقد اخوت بسته بودید، چرا به جعلی بودن امضاها اعتراض و شکایت نکردید?.

فلاح پاسخ داد: تمام صورت جلسه‌ها به گفته کارکنان زنجانی برای ارسال به مجلس شورای اسلامی تنظیم شده بودند و زمانی که آنها را به من نشان دادند و متوجه شدم امضاها جعلی است، در بازداشت بودم که سریع شکایت کردم.

قاضی گفت: سر باند شما زنجانی است که می‌گوید تمام امضاها با رضایت فلاح اسکن شده‌اند.

فلاح گفت: دروغ است، زیرا اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید تمام صورت جلسه‌ها یکی هستند و فقط تاریخ و اعداد آنها تغییر کرده و اگر کسی به ابتدایی‌ترین کار شرکت‌داری آشنا باشد، می‌تواند به اشکالات آن پی ببرد. این صورت جلسه‌ها اشکال دارند و بنده تقاضای کارشناسی امضاها را دارم.

وی ادامه داد: ایزو یک شرکت خارجی است و در ایران نمایندگی ندارد، پس باید تمام تاریخ‌ها میلادی باشند، اما با کمی دقت در صورت جلسه ها متوجه می‌شوید تمام تاریخ‌ها به شمسی درج شده‌اند.

قاضی خطاب به هروی گفت: خودت هم می‌دانی حرفی برای گفتن نداری، به همین دلیل به حاشیه می‌روی.

فلاح گفت: وقتی صورت جلسه‌ای به شرکتی می‌آید، باید موضوع آن مشخص باشد، اما با دقت در این صورت جلسه‌ها به موضوع پی نمی‌برید، به همین دلیل تمام این صورت جلسه‌ها جعلی هستند.

نماینده دادستان خطاب به هروی گفت: ما هم می‌گوییم این صورت جلسه‌ها جعلی هستند.

قاضی خطاب به هروی بیان داشت: یکی از اتهامات شما جعل است، خودتان هم اقرار می‌کنید که اسناد جعلی و صوری هستند، با این حال می‌خواستید آنها را به مجلس ارائه دهید.

فلاح در دفاع از خود گفت: در جلد هشت صفحه 142 خانم مهربانی مسئول دفتر زنجانی گفته 11فقره ال سی باز شده که این ال سی ها در زمان فروش نفت باز نشده‌اند، بلکه مربوط به بعد از آن است.

قاضی گفت: من زنجانی را به شعبه 28 احضار کردم و زنجانی تاکید کرد که تمام امضاها با رضایت فلاح گرفته شده است.

فلاح گفت: مهربانی نزدیک‌ترین فرد در امور بانکداری به زنجانی است که گفته ال سی‌ها در سال 92 باز شده و ما تاریخ آن را به سال 91 تغییر دادیم.

قاضی گفت: آیا مهربانی از شما به زنجانی نزدیک‌تر بود؟.

فلاح پاسخ داد: بله خیلی نزدیک‌تر، اگر نزدیک نبود نمی‌توانست من را به زندان بیاندازد.

فلاح ادامه داد: زنجانی در دادگاه اقرار کرده که بنده خود تمام کارها را انجام می‌دادم. قبلا هم با قرارگاه خاتم الانبیاء فعالیت داشتم و زمانی که قاسم رستمی به وزارت نفت رفت، من هم همراهش رفتم، به همین دلیل من زنجانی را به شرکت نفت معرفی نکردم و فقط در چند مسافرت همراهش بودم.

قاضی خطاب به هروی گفت: اگر شما همراه زنجانی نبودید،وی  قادر نبود حتی 50 هزار تومان از بیت‌المال را ببرد.

فلاح پاسخ داد: اگر ما قادر به انجام این کارها بودیم، برای خودمان انجام می‌دادیم.

قاضی گفت: چرا قادر نبودید؟ پس زندگی در انگلیس و دریافت این هدایا از زنجانی چیست؟.

فلاح در دفاع از خود بیان داشت: خانم دهقانی یکی از کارمندان زنجانی اقرار کرده که ما تمام کارها را به دستور زنجانی انجام می‌دادیم.

قاضی گفت: دهقانی کارمند زنجانی بود و از وی حقوق می‌گرفت، در نتیجه وظیفه‌اش بود که دستورات زنجانی را انجام دهد، اما شما با زنجانی شریک بودید.

حمید فلاح هروی پاسخ داد: من وقت دادگاه را نمی‌گیرم. اگر می‌گویم می‌خواهم پیش‌قضاوت نشود.

قاضی گفت: شما همین الان اعلام کردید که در 11 صورت جلسه امضا شده در سفر بوده‌اید.

فلاح هروی گفت: من چه زمانی گفتم؟ چرا به جملات من دقت نمی‌کنید. جمله من را اشتباه به خودم برمی‌گردانید.

قاضی مقیسه گفت: این مطلب ضبط شده و موجود است.

فلاح هروی گفت: من می‌گویم بازپرس به حرف ما توجه نکرده است.

قاضی مقیسه گفت: بازپرس هیچ غرضی نداشته است.

مهدوی وکیل شرکت نفت خطاب به فلاح گفت:شرکت اس تی تی بنکرز با یک میلیون تومان به ثبت رسیده است. آیا این شرکت امکان گشایش ال‌سی داشته است؟ و آیا شما از خرید نفت توسط بابک زنجانی اطلاع نداشته‌اید؟، سمت شما در شرکت‌های وی دکوری بوده یا واقعی بوده است، متأسفانه تجارب شما در خدمت دشمن و غارت بیت‌المال قرار گرفت.

فلاح هروی پاسخ داد: اولاً اس‌تی‌تی بنکرز ال‌سی صادر نکرده است و فقط هیئت مدیره امضا کرده است و من در جلسه نبودم و جعل صورت گرفته است.

مهدوی گفت: امضای شما اسکن شده، امضای الکترونیکی بوده است.

فلاح پاسخ داد: من امضا نکردم، صورت جلسه ساختگی است و بارها تقاضای کارشناسی کردم.

فلاح هروی در ادامه به پرونده بیمارستان پارسیان اشاره کرد، اما پیش از پرداختن به موضوع، قاضی خطاب به وی گفت: این مورد ربطی به پرونده ندارد و به آن نپردازید، بلکه نمونه‌ای از جعل بوده که در دادگاه رسیدگی می‌شود، اگر در صلاحیت بنده بود مفصلاً‌ به قضیه بیمارستان می‌پرداختم که چه کرده‌اید و چه مقدار غارت کرده‌اید، اما این قسمت ربطی به پرونده نفت ندارد و نمونه‌ای از جعلیات شماست که بر دادگاه عمومی مطرح شده است.

نجفی نماینده دادستان گفت: در بحث بیمارستان پارسیان طبق ردیابی‌های صورت‌گرفته 20 میلیارد پول به حساب وابسته‌های شما رفته است و مدارک آن موجود است.

متهم پاسخ داد: مدارک آن را ارائه دهید.

قاضی مقیسه گفت: آیا در این رابطه اصل ایمیل را قبول دارید؟

متهم پاسخ داد: بله اما ایمیل من را جعل کردند.