شرایط دریاچه ارومیه بستگی به میزان بودجه آن دارد

عیسی کلانتری  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره محصولات تراریخته و برنامه‌های سازمان محیط زیست اظهار کرد: مسائلی نظیر تراریخته‌ها، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری و پسماندها فرعی هستند و اولویت ما مسئله آب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد تلاش خود را برای حل مسئله آب خواهد گذاشت، تاکید کرد: اهتمام به مسئله آب باید به طور جدی انجام گیرد و به عنوان مثال مسئله حفظ یوز را نمی‌توان با مسئله آب یکی کرد، هر چند که حفظ این گونه‌ها  یا سایر گونه‌های گیاهی نیز اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به طور مثال آب را نباید قربانی  حفظ یوز و گونه‌های گیاهی و زیستی کنیم هر چند حفظ آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مسئله تراریخته نیز در مقابل آب بسیار اندک و جزئی است و باید مسائل را از یکدیگر جدا کنیم.

کلانتری افزود: مسائل زیست محیطی در هر منطقه از کشور با نقطه دیگر متفاوت است و اولویت‌های آن نیز به طور واضح باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن و پایدار باید مورد توجه محیط زیست واقع شود، گفت: سیاست سازمان محیط زیست نیز بر توسعه پایدار خواهد بود و به مسائلی همچون فرهنگسازی در حوزه محیط زیست و مشارکت عمومی توجه خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط زیست مجوز تولید انبوه محصولات تراریخته و ارزیابی مخاطرات آن را صادر کرده است یا خیر اظهار کرد: نمی‌خواهیم وارد موضوع تراریخته شویم چرا که از کارشناسان این حوزه در این نشست دعوت شده و آنها پاسخ لازم را ارائه خواهند کرد.

کلانتری تصریح کرد: درباره تراریخته‌ها وزارت بهداشت و درمان از چهار  سال قبل با توجه به توانمندیهای دانشگاه پزشکی یزد ماموریتی را برای ارزیابی مخاطرات برنج تراریخته صادر کرد.

نظر کارشناسی سلامت برنج تراریخته هفته گذشته اعلام شد

وی افزود: پس از نزدیک چهار سال بررسی، دانشگاه پزشکی یزد چهارشنبه هفته گذشته از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نظر سلامت برنج تراریخته را اعلام کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این پرسش که چرا نظر سلامت برنج تراریخته پس از نزدیک به چهار سال و در زمان حضور شما در راس سازمان محیط زیست صادر شده است، اظهار کرد: بهتر است این مطلب در مورد اعلام نظر سلامت برنج تراریخته از وزارت بهداشت بپرسید.

کلانتری نسبت به انتقادات اصحاب رسانه درباره محصولات تراریخته، سلامت برنج تراریخته، واکنش‌های موافقان تراریخته، توهین‌های موافقان تراریخته به کارشناسان محیط زیست و...  گفت: متخصصین تاکنون در این باره پاسخ‌های لازم را ارائه کردند و بهتر است در مورد زمان اعلام ارزیابی سلامت برنج تراریخته نیز از وزیر بهداشت سوال پرسیده شود.

وی تصریح کرد: مسئله محیط زیست کشور آنقدر بزرگ است که تراریخته بخشی از آن محسوب می‌شود، رادیو و تلویزیون نیز در این باره دنبال جنجال سازی و خبرسازی کرده بودند.

فردی که سمتی در سازمان محیط زیست ندارد

وی در باره اینکه بهزاد قره‌یاضی که به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در برنامه تلویزیونی شبکه خبر حاضر شده بود چه سمتی در سازمان محیط زیست دارد، اظهار کرد: آقای قره‌یاضی سمتی در سازمان محیط زیست ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی حضور قره‌یاضی در مناظره تراریخته آری یا خیر، گفت: وی به این علت در مناظره شرکت کرد که جزو صاحبنظران این حوزه بوده  و از طرفی تولید کننده برنج تراریخته است.

کلانتری تصریح کرد: سابقاً سازمان محیط زیست نماینده‌های متخصص در حوزه تراریخته نداشته است و به همین علت که این فرد صاحب نظر بوده در برنامه حضور یافته است.

وی  درباره برنامه‌های سازمان متبوعش درباره مدیریت آلودگی کلانشهرها اظهار کرد: خوشبختانه با انتخاب شهردار جدید تهران هماهنگی‌های بیشتری در این زمینه با محیط زیتست صورت می‌گیرد.

کلانشهرها کشش این همه آلوده کننده را ندارند

رئیس سازمان محیط زیست، آلودگی هوا را مشکل کلانشهرهای کشور دانست و گفت:  کلانشهرها کشش این همه آلوده کننده را ندارند و علت برخی از مشکلات به صنعت خودرو، حضور ماشین‌های سنگین در طول شبانه‌روز، وارونگی هوا و مشکلات ناشی از آن در فصل زمستان برمی‌گردد.

کلانتری با بیان اینکه سازمان محیط زیست توان علمی برای حل مشکلات نظیر آلودگی هوا را ندارد، توضیح داد: ما به اندازه کافی متخصص در سازمان محیط زیست نداریم که به همین منظور قرار است بخشی از وظایف حاکمیت خود را به دانشگاه‌های کشور واگذار کنیم.

وی افزود: یعنی دانشگاه‌های معتبر کشور  ناظرهایی را بر خودروسازهاییها و پالایشگاه‌های تولید سوخت می‌گذارند و به فعالیت آنها نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بیش از نیمی از مشکلات آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند تهران به سبب تردد کامیونهای سنگین در طول شبانه‌روز است.بنابر این نباید کامیونهایی با سن بالا وارد کلانشهرها شوند.

کلانتری عنوان کرد: یکی دیگر از آلودگی هوای تهران مربوط به نیروگاه شهید رجایی است چرا که این نیروگاه در طول زمستان به جای گاز از مازوت استفاده می‌کند و به همین سبب 20 درصد بر آلودگی هوای تهران اضافه خواهد شد.

وی افزود: درباره آلودگی نیروگاه شهید رجایی صحبت‌های با وزیر نفت انجام گرفته است که وی نیز قول داده تا امسال گاز شهید رجایی در فصل زمستان قطع نشود و به همین منظور یکی از علت آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست درباره خودروسازی‌ها و مشکلات زیست محیطی آنها اظهار کرد: در این مورد چیزی نمی‌توانیم  بگوییم چرا که اطلاعات نسبت به میزان آلودگی خودروسازی‌ها ندارم.

کلانتری افزود: باید برای بحث نظارت در صنعت خودروسازی از نیروی انسانی توانمند و علمی کمک بگیریم و برنامه‌هایی برای این منظور خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نیروی انسانی و علمی لازم را ندارد به عنوان نمونه سه سال قبل نامه‌ای درباره انتقال آب حوزه شماره یک به حوزه شماره دو دریاچه ارومیه نوشتم اما جوابی از سوی سازمان محیط زیست داده نشد.

رئیس سازمان محیط زیست  با اشاره به ارزیابی‌های سازمان محیط زیست در پروژه‌های مختلف گفت:‌طبق مصوبه دولت اگر سازمان محیط زیست جواب لازم را به دستگاه درخواست کننده ندهد آن دستگاه اجرایی می‌تواند پس از سه ماه از بی‌جواب ماندن فعالیت خود را آغاز کند.

90 درصد مشکلات استانها سازمانی است

کلانتری با بیان اینکه یکی از مشکلات مدیران استانها با سازمان و مرکز است، گفت: مشکلات مدیران استانی را به طور کامل شنیده‌ایم و اختیارات لازم را به آنها برای انجام فعالیت‌های زیست محیطی صادر کرده‌ایم.

وی افزود: مدیران استانی باید نسبت به مسائل پیرامونی خود اشراف کامل داشته باشند و از ارسال درخواست بیهوده به سازمان پرهیز کنند و به صورت کارشناسی برنامه‌ها را مدنظر قرار دهند.

رئیس سازمان محیط زیست به مشکلات جاده پارک گلستان اشاره کرد و گفت: بنده به خانم ابتکار پیشنهاد داده بودم که اگر مشکل پارک ملی گلستان جاده است بهتر است در زمان حضور حیوانات از زیرگذر و روگذر و یا فنس‌کشی استفاده کنیم؛ البته از دوستان محیط زیست خواستم که به این موضوع توجه کنند که البته آنها نظرات خود را در این باره داشتند.

کلانتری  با بیان اینکه سازمان محیط زیست در ارزیابی‌ها و برنامه‌های خود با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید پاسخ لازم را ارائه دهد، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم دستگاه‌های اجرایی را بی پاسخ بگذاریم چرا که می‌خواهیم محیط زیست با مجلس، دولت و مردم آشتی دهیم.

وی  با بیان اینکه محیط زیست باید در ارزیابی و  پاسخ درخواست‌ها سرعت عمل داشته باشد، گفت: زمانی که می‌تواند درخواستی اصلاح شود باید اصلاحات مدنظر قرار گیرد، ما نمی‌توانیم جلوی توسعه کشور را بگیریم بنابراین باید همه در این مورد دست به دست هم دهند و سازمان را یاری کنند.

آب مسئله اصلی کشور است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه آب مسئله اصلی کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: اگر آب نداشته باشیم حیات وحش، حیات سبز و محیط زیست به خطر می‌افتد بنابراین بنده نیز 70 درصد وقت خود را بر روی مسئله حل آب خواهم گذاشت چون می‌دانیم اگر رسیدگی به آب صورت نگیرد کشور دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.

کلانتری تصریح کرد: طبق قانون بین‌المللی نمی‌توانیم بیش از چهل درصد از آبهای تجدیدپذیر خود را استفاده کنیم اما ما نزدیک به صددرصد این آبهای تجدیدپذیر را مصرف کرده‌ایم و باید فشارهای لازم و فرهنگسازی درباره مصرف آب انجام بگیرد.

با سدسازی در شمال کشور موافق هستم

وی درباره این پرسش که آیا موافق سدسازی هستید یا خیر، اظهار کرد: سدسازی در یک منطقه مناسب و در یک منطقه نامناسب است ؛ به عنوان نمونه سدسازی در ارومیه نامناسب بوده و جلوی آن را گرفته‌ایم اما با سدسازی در شمال کشور موافق هستم.

رئیس سازمان محیط زیست  افزود: به عنوان نمونه برای حفظ جنگلهای هیرکانی و گسترش آن که تا حدود زیادی از بین رفته است نیز برنامه‌هایی را ارائه کرده‌ایم و می‌توانیم با گسترش جنگلهای هیرکانی مشکلات مناطق شمالی را کاهش دهیم و از بحرانهای این منطقه بکاهیم.

نظر کلانتری درباره شکار

کلانتری درباره موضوع شکار نیز اظهار کرد: شکار حساب شده باید باشد و اگر به صورت حساب شده‌ای صورت نگیرد گله از بین می‌رود؛ اگر شکار اتفاق نیفتد نرها و ماده‌‌ها برابر می‌شوند و گله‌ها دچار مشکلاتی خواهند شد، البته اگر شکار کل پیر نیز انجام نگیرد جوانها نمی‌توانند جفت‌گیری کنند و در آن صورت نیز شاهد آسیب‌هایی خواهیم بود.

وی درباره این پرسش که تاکنون شما فقط از مسئله آب سخن گفته‌اید و حتی یک بار از حیات وحش و محیط طبیعی یا حفظ یوزپلنگ صحبتی نکرده‌اید، گفت: هر کس که در محیط زیست فعالیت کرده باشد حفظ مسئله آب را اولویت می‌داند و بدین مهم توجه خواهد کرد.

من متخصص حیات وحش نیستم

رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به انتقاد اصحاب رسانه نسبت به مواضع‌اش درباره حیات وحش گونه‌های جانوری و حیات طبیعی گفت: من متخصص حیات وحش نیستم و خود را در این حوزه صاحب نظر نمی‌دانم اما تصمیم دارم از آقای دکتر نمکی که در حال حاضر در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کنم در محیط زیست طبیعی بهره بگیرم چرا که وی را یکی از صاحبنظران این حوزه می‌دانم و بهتر است تا دو ماه دیگر که زمان حضور وی خواهد بود صبر کنیم.

کلانتری درباره این پرسش که گفته می‌شود آقای دکتر نمکی که قرار است در راس معاونت محیط طبیعی مشغول به فعالیت شود جزو شکارچیان بوده اظهار کرد: ایشان شکارچی بوده است اما در حال حاضر اینگونه نیست و یکی از کارشناسان خبره در این حوزه محسوب می‌شود؛ وی در سالهای گذشته مشاور حیات وحش بوده و در این حوزه فعالیت کامل داشته است.

کلانتری  تاکید کرد: قرار است در سازمان محیط زیست هر تخصصی به فرد متخصص و آگاه آن حوزه سپرده شود و از افراد صاحب نظر در حوزه‌های مختلف استفاده خواهیم کرد.

وی  تصریح کرد: بنده نیز تاکنون حتی یک گنجشک هم شکار نکرده‌ایم و از حیات وحش هم سر در نمی‌آورم اما از افراد متخصص بهره خواهم برد.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: بیش از 70 درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور خالی است و می‌توانیم از افراد متخصص و کارآمد در حوزه محیط زیست استفاده کنیم؛ بنده خودم کاره‌ای نیستم اما تخصص‌های لازم باید حضور داشته باشند تا در راستای محیط زیست و توسعه پایدار فعالیت کنند.

کلانتری  تصریح کرد: به مدیران استانی تاکید کرده‌ایم که از دانشگاه‌های استانها برای حفظ محیط زیست استفاده کنند و این به معنای خرید خدمات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نگاهی سختگیرانه نسبت به محیط زیست داشته باشند گفت: رسانه‌ها نظرات و برنامه‌های زیست محیطی خود را ارائه کنند که به طور حتم از آنها استفاده خواهیم کرد و آن را جزئی از راه خود قرار می‌دهیم.

موظف به نشان دادن راه هستیم

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید با وزارتخانه‌ها و سازمانها در ارزیابی‌های زیست محیطی تعامل داشته باشیم، گفت: محیط زیست نباید به گونه‌ای رفتار کند که مانعی برای وزارتخانه‌ها محسوب شود بلکه باید تعامل و همراهی لازم را داشته باشد و به همین سبب ما موظف به نشان دادن راه هستیم.

کلانتری افزود: راه باید به گونه‌ای نشان داده شود که هم توسعه اتفاق بیفتد و هم حداقل خسارتهای زیست محیطی ایجاد شود.

بودجه محیط زیست ضعیف است

کلانتری  با بیان اینکه بودجه محیط زیست کل کشور ضعیف است، تصریح کرد: یکی از علت ضعف در سازمان محیط زیست به سبب بودجه این سازمان است و به عنوان نمونه بودجه آن از دو منطقه آزاد کشور نیز کمتر است بنابر این باید به موضوع بودجه توجه ویژه‌ای صورت گیرد. 

وی  با بیان اینکه تمامی حرف‌های ما باید به صورت علمی باشد گفت: بنده در حوزه مدیریتی فعالیت خواهم کرد و البته هیچگونه توان پاسخگویی علمی مسائل زیست محیطی را تا 5 درصد نیز ندارم.

عملکرد چیت‌چیان در وزارت نیرو بسیار مناسب بود

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به عملکرد بسیار مناسب چیت‌چیان در وزارت نیروی دولت یازدهم گفت: هیچ کدام از افراد فهم چیت‌چیان را در وزارت نیرو نداشتند و ما ضرر کردیم که وی وزیر نمایند.

کلانتری  عنوان کرد: آقای چیت‌چیان حق‌آبه تالابها و دریاچه‌هایی مانند ارومیه، گاوخونی، کارون و... را به طور کامل اختصاص داد و امیدواریم در اینده نیز به این مهم توجه شود.

وی درباره وضعیت تالابها و برنامه‌ آنها توضیح داد: حق‌آبه تالابها با سیلاب تعیین می‌شود و هیچگاه آبهای جریانی اردیبهشت‌ماه به تالابها نمی‌رسد؛ متاسفانه سدهایی که احداث شده باعث مهار سیلابها و نامناسب شدن وضعیت تالاب‌ها شده است.

شناسایی 28 کانون گرد و غبار در داخل و خارج کشور

رئیس سازمان محیط زیست کشور  درباره موضوع گردوغبار در بخشهای مختلف کشور اعم از استان خوزستان گفت: 28 کانون گرد و غبار در عراق و ایران شناسایی شده که 4 کانون آن د رایران و 24 کانون در عراق و حتی سوریه قرار دارند.

کلانتری افزود: متاسفانه چهار کانونی که در ایران وجود دارند معادل 24 کانون کشور عراق و سوریه به تولید گرد و غبار می‌پردازند و بخش عمده‌ای آن ناشی از خشکی تالاب‌ها، اراضی شخم خورده و کشت نشده و مناطق رمی‌مانچای نفتی است که برنامه‌های مناسبی برای آن در نظر داریم.

وی   با اشاره به کانون گرد و غبار کشور عراق گفت: بخش‌های عمده کانون گرد وغبار در اختیار گروه تروریستی داعش بود و اکنون با سرکوب شدن این گروه تروریستی قولهایی از سوی مقامات عراقی برای بهبود این کانونها داده شده است.

رئیس سازمان محیط زیست  افزود: قرار است مراکز آموزش و تحقیقات مرتبط با گرد و غبار و ریزگردها نیز در نجف تاسیس شود که آموزشهای لازم برای کنترل ریزگردها و گردو غبار منتقل خواهد شد.

کلانتری  با بیان اینکه دادن حق‌آبه زیست محیطی می‌تواند باعث بهبود وضعیت تالابها و کاهش گرد و غبار شود، گفت: باید حق‌آبه زیست محیطی مدنظر رعایت شود و احتمالا بهبود این وضعیت سه سال به طول می‌انجامد.

شرایط دریاچه ارومیه بستگی به میزان بودجه آن دارد

وی درباره این پرسش که گفته می‌شود حال دریاچه ارومیه نامناسب است و چه برنامه‌ای برای آن خواهید داشت گفت: وضعیت دریاچه ارومیه بستگی به میزان بودجه و تخصیص آن دارد.

رئیس سازمان محیط زیست  افزود: راه حل مشکلات دریاچه اورمیه مشخص شده و نسخه‌های آن نوشته شده اما اگر منابع داده شود دریاچه در حد  اکولوژیک احیا خواهد شد که باید توجه لازم در بودجه آن صورت پذیرد.

کلانتری  تصریح کرد: مسئله احیای دریاچه ارومیه به گونه‌ای است که تثبیت صورت گرفته اما هر چه پول کمتر ارائه شود دیرتر شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خطر احیای دریاچه ارومیه از بین رفته است گفت: تثبیت صورت گرفته اما در احیا اتفاق جدیدی رخ نداده چرا که منابع مالی به طور کامل ارائه نشده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور  با بیان اینکه  در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه گرد و غبار نمکی پدید می‌آمد گفت: گرد و غبار نمکی یکی از مشکلات دریاچه اورمیه بوده که تا 70 درصد مهار شده و عملکرد مناسبی را در حوزه  تثبیت وضعیت این دریاچه شاهد هستیم.

کمک خارجی‌ها به دریاچه ارومیه در حد نمایش

کلانتری درباره کمک برخی کشورها و شرکت‌ها همانند ژاپنی‌ها به دریاچه ارومیه اظهار کرد: کمک ژاپنی‌ها تاکنون دو میلیون دلار بوده است در حالی که هزینه احیای دریاچه ارومیه 20 هزار میلیارد تومان است بنابر این کمک خارجی‌ها در حد شو و آموزش است و پول واقعی را باید دولت ارائه کند.

وی تاکید کرد: مشکلات دریاچه ارومیه بر سر جای خود باقی است اما از خطر خشکیدگی کامل گذشته‌ایم. و اگر منابع مالی نیز به اندازه داده شود دریاچه احیا خواهد شد والا احیایی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: هزینه احیای دریاچه ارومیه 20 هزار میلیارد تومان است اما تاکنون 2500 میلیارد تومان کمک هزینه شده است که امیدواریم بودجه‌های مطرح شده به موقع ارائه شود.

اظهار نظر مشاور کلانتری درباره برنج تراریخته

همچنین نیره خوش خلق سیما - مشاور رئیس سازمان محیط زیست در حوزه بیوتکنولوژی نیز در این نشست ضمن توضیح درباره محصولات تراریخته درباره برنج تراریخته اظهار کرد: وجبی برنج تراریخته در کشور تولید نمی‌شود، ما حتی گیاه تراریخته نیز در کشور نداریم.

وی تصریح کرد: البته مجوز تولید پنبه تراریخته از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که در حال بررسی ریسک آن هستیم؛ اگر وزارت بهداشت برای تولید پنبه تراریخته مجوز ندهد کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی هم مجوزهای لازم را صادر نمی‌کند پس در نتیجه ما باید به توافق علمی کامل برسیم.