دستور ویژه رییس قوه قضاییه درباره حوادث جاده‌ای

رئیس قوه قضاییه، با تأکید بر لزوم کاهش عوامل مربوط به خطاهای انسانی در تصادفات، به دادستان کل کشور دستور داد که به همراه وزرای مربوطه به موضوع سوانح جاده ای ورود پیدا کند تا علاوه بر رسیدگی های احتمالی قضایی، نقاط آسیب برای پیشگیری از حوادث مشابه و کاهش تلفات جاده ای شناسایی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک ولادت دهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام هادی (ع) و همچنین با اشاره به در پیش بودن عید سعید غدیر خم تصریح کرد: حسب برخی روایات، اعظم اعیاد مسلمین و بالاخص شیعیان به شمار می رود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حادثه غدیر به صورت متواتر از طرق متعدد نقل شده است، افزود: فارغ از جهت تاریخی و اعتقادی این حادثه برای ما شیعیان و بلکه همه مسلمین، آنچه باید به آن توجه ویژه ای شود ابعاد حقیقی و واقعی امامت و ولایت است که به نیازهای جهان امروز مرتبط می شود. یعنی علاوه بر جهت اعتقادی حادثه غدیر که مورد توجه عامه و خاصه است، باید توجه کنیم که امامت و ولایت یک موضوع انسانی، الهی و وجودی است و آنچه بیش از ابعاد سیاسی، اجتماعی و تعلیمی امام اهمیت دارد، شأن وجودی امام معصوم و ولی در عالم هستی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه «امام شناسی» کلید «انسان شناسی» است، اظهار کرد: توجه به جهات هستی شناسی امام، فارغ از واقعیات دیگر نظیر جنبه تعلیمی و معرفتی وجود امام یا محبت دوسویه شیعیان و اهل بیت (ع) به یکدیگر، حائز اهمیت است و در مورد خود حق تعالی نیز به همین ترتیب است. گاهی ما صرفاً به وجود حق تعالی معتقدیم، به او محبت و علاقه داریم و تسلیم امر او هستیم اما زمانی به آن حقیقت مطلق که همه عوالم به او قائم است توجه می کنیم. وقتی به جهت وجودی حق تعالی می اندیشیم و به تعبیر صحیح‌تر توجه شهودی می‌کنیم همه قالب ها از جمله قالب خود انسان فرو  می ریزد و آنجاست که مفهوم « هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ » برای انسان آشکار می شود.

رئیس دستگاه قضا  با بیان اینکه در لایه های زیرین اعتقادی ما یک معنای هستی شناسی نهفته است که در اعتقاد ما موثر است و موجب یافتن راههای جدید می شود خاطرنشان کرد: باید دید که در حادثه غدیر چه حقیقتی محقق می شود که خداوند پس از گذشت سالیان طولانی تبلیغ از سوی رسول مکرم اسلام (ص)، می فرمایند « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا». چه رویدادی اتفاق افتاده است که موجب شده دین از ناحیه حق تعالی، اکمال و اتمام یابد و موجبات رضایت حق تعالی از دین را فراهم آورد؟

آیت الله آملی لاریجانی در توضیح این سخن افزود: بی تردید حقیقتی بزرگ در پس پرده این حادثه نهفته بود که خداوند با عباراتی محکم، مهم و تکان دهنده، رسول خود را که همواره با زبان اعزاز با او سخن گفته بود، مورد خطاب قرار داد. چنانکه برخی از مفسرین اشاره کرده‌اند لحن حق تعالی در آیه شریفه « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»  با لحن پروردگار در موارد دیگر فرق دارد و لحن محکمی است که دلالت بر سخت بودن ابلاغ این امر برای پیامبر دارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه این امر بزرگ و مهم، حسب شأن نزول تاریخی و روایات متعدد همان ولایت امیرالمومنین علی (ع) است، به زیارت جامعه کبیره و فرازهای نورانی آن در تبیین ابعاد وجودی اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی اصرار دارند که سند زیارت جامعه کبیره معتبر نیست. در حالیکه این زیارت را شیخ صدوق که فردی اهل تقوا است و حساسیت زیادی  در امر غلو دارد در کتاب «من لایحضره الفقیه» نقل کرده است و علمای بعداز ایشان نیز بنا را بر قبول آن گذاشته اند. نقل است جمع کثیری از علما از جمله شیخ انصاری نسبت به این زیارت مداومت داشتند و علت تشکیک ها پیرامون این زیارت آن است که اصل ریشه های اعتقادی را درست نکرده ایم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در این زیارت، اشاره های وجودی و آنتولوژیکی در مورد نحوه وجود ائمه اطهار (ع) به چشم می خورد و صرفاً توصیف اهل بیت براساس علاقه و محبت نیست، تصریح کرد: در همان اول زیارت جامعه می خوانیم که «السَّلامُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ وَ مَسَاکِنِ بَرَکَةِ اللَّهِ». در زیارت جامعه کوتاه نیز که در «من لا یحضره الفقیه»، «تهذیب» و «کافی» آمده است از عبارت «مساکن ذکر الله» استفاده شده که نشان می دهد ذکر خدا جز الفاظ و آنچه که از ذهن انسان می گذرد، وعائی دارد که آن وعاء، قلب نورانی امام است. همینکه بدانیم ائمه اطهار (ع)، بَدو و ختم هستند بسیاری از روایات از جمله اینکه امیرالمومنین می فرماید من با انبیای الهی بوده ام برای انسان هضم می شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم کار علمی در باب حقیقت ولایت و معارف اهل بیت (ع) در این زمینه، اظهار کرد: بحث «ولایت» علاوه بر ثمرات اعتقادی، حرفهایی نو در روزگار ما برای بشر دارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با طلاب فرمودند که جهان تشنه حرفهای نو است و اسلام حرفهایی نو دارد. یکی از این حرفهای نو، بحث ولایت است و می تواند سرمنشأ سخنانی نوین برای بشر امروزی باشد. چنانکه به عنوان مثال برای فردی مثل پروفسور کُربَن که در زمینه فلسفه و عرفان شیعی کار می کرد، مباحث مربوط به ولایت بسیار اعجاب آور بود و این مبانی برای بسیاری از اندیشمندان جهان می‌تواند دارای اهمیت باشد.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مناسک حج، بر لزوم توجه هرچه بیشتر به وحدت جهان اسلام و مبارزه با فتنه انگیزی های دشمن تأکید کرد و گفت: دشمنان جهان اسلام انواع فتنه گری ها را برای ایجاد شکاف در بین مسلمانان صورت می دهند که در رأس آنها اقدامات خصمانه و خباثت بار آمریکاست. دولت آمریکا به ظاهر در مقابل تروریست ها قرار دارد اما رسماً و در باطن برای ایجاد شکاف در جامعه مسلمین از تروریست ها حمایت می کند و آنها را مقابل جهان اسلام قرار می دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به انواع جنایات در یمن، فلسطین ، میانمار، سوریه، عراق و افغانستان با حمایت های تسلیحاتی و سیاسی آمریکا اظهار کرد: واقعاً دستگاه های عریض و طویل حقوق بشری باید به دلیل سکوتشان در برابر این جنایات به چالش کشیده شوند.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: امروز، روز همگرایی مسلمین است و باید ندای وحدت در برابر فتنه انگیزی های دشمن بلند شود. باید کسانی را که به راه دشمن می روند از خودمان جدا کنیم و با همفکری همه علمای جهان اسلام، راهکارهای اساسی برای برون رفت از چالش های موجود بیابیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تأسف از حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر هرمزگانی در شهرستان داراب، این حادثه دلخراش را به خانواده های داغدیده تسلیت گفت و تأکید کرد: با وجود تلاش همه دستگاهها از جمله نیروی انتظامی برای کاهش تلفات جاده ای، میزان این تلفات زیاد است و باید موارد مربوط به خطای انسانی در وقوع این حوادث به طور جدی کاهش یابد؛ گرچه طبیعی است که میزان تصادفات را نمی‌توان به صفر رساند. بر همین اساس از آنجا که موضوع، مربوط به حقوق عامه است از دادستان کل کشور می خواهم که با همراهی وزرای مربوطه به این موضوع ورود کند تا علاوه بر رسیدگی های احتمالی قضایی، با چاره اندیشی و همفکری نقاط آسیب برای پیشگیری از حوادث مشابه و کاهش تلفات جاده ای شناسایی شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: جهات انسانی این حوادث باید مورد توجه قرار گیرد. چرا باید عده ای دانش آموز در یک اردوی دانش آموزی که برنامه ضروری و واجبی هم نبوده است براثر بی تدبیری و سهل انگاری یا خواب آلودگی یک راننده از بین بروند. گرچه رئیس جمهور محترم دستورات لازم را برای پیگیری این موضوع صادر کردند و ظاهراً وزیر محترم آموزش و پرورش نیز فعلاً دستور به لغو اردوها داده اند اما به هر حال پاک کردن صورت مسئله چاره کار نیست بلکه باید بحث امنیت حمل و نقل در جاده های کشور به شکل جدی و آسیب شناسانه ای مورد بررسی و توجه قرار گیرد تا از موارد مشابه جلوگیری شود. در کنار این موارد اگر کوتاهی هایی نیز محرز شد قطعاً دستگاه قضایی در چارچوب قانون با آن برخورد قضایی مناسب خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به 14 شهریور سالروز شهادت شهید قدوسی اظهار کرد: شهید قدوسی هم در دستگاه قضایی خدمات ارزنده ای داشتند و هم در حوزه با ایجاد مدارس نوین و ایجاد برنامه های جدید، اقدامات بسیار مثبتی را انجام دادند. ایشان فردی متقی و اهل فکر بودند و علاوه بر مجاهدتها  و تلاشهایی که در دوران انقلاب داشتند، زمانی در دستگاه قضایی قبول مسئولیت کردند که مشکلات فراوانی وجود داشت و اقدامات قابل تقدیر فراوانی را انجام دادند که امیدواریم خداوند روح این عزیز را با ارواح طیبه شهدا و اهل بیت (ع) محشور گرداند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اقداماتی نظیر راه اندازی امضای الکترونیک و ابلاغ الکترونیکی که موجب کاهش بسیاری از مفاسد و همچنین افزایش تکریم شهروندان می شود، از تلاشهای مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه قدردانی و بر لزوم ادامه یافتن این اقدامات با قوت هرچه بیشتر تأکید کرد.

براساس این گزارش، بحث و بررسی پیرامون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.