کاهش 50 درصدی تعداد فوتی‌های حوادث با ارائه آموزش‌ کمک‌های اولیه

 سید حمید جمال الدینی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در نشست خبری روز جهانی کمک‌های اولیه که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: از سال 2000 میلادی تاکنون دومین شنبه ماه سپتامبر(18شهریور ماه) روز جهانی کمک های اولیه نام گذاری شده است تا جنبشی برای ارائه آموزش هایکمک های اولیه باشد، کشور ما نیز همانند سایر کشورها به این جنبش پیوسته است.

وی افزود: در سال 2016 روز جهانی کمک های اولیه با شعار کمک های اولیهبرای کودکان نام گذاری شد و امسال بر اساس اولویت مقرر شد تا شعار این روز کمک های اولیه برای حوادث خانگی نام گذاری شود.

معاون آموزش،پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر بیان داشت: به دلیل اینکه یکی از 15 سنجه سازمان هلال احمر، آمادگی خانواده ها است، به همین دلیل شعار امسال روز جهانی هلال احمر با برنامه های سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد.

جمال الدینی افزود: به لحاظ اینکه هر ساله در کشور ما تعداد زیادی جان خود را از دست می دهند و آمارها نشان می دهد تنها 10.6 درصدتلفات حوادث رانندگی در شهریور ماه رخ می دهد که این میزان معادل 21 هزار نفر است، در این راستا اهمیت آموزش های امداد و نجات به افراد بیشتر نمود پیدا می‌کند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر ادامه داد: یکی از مهمترین علل مرگ در تصادفات جاده‌‌ای انسداد راه هوایی است که اگر در 4 دقیقه برای فرد این مسأله اتفاق افتد، جان خود را از دست می‌‌دهد، از طرفی آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور بالا بوده و همه این مسائل مؤید ضرورت توجه به آموزش کمک‌های اولیه به مردم است.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه آموزش کمک‌های اولیه به مردم می‌تواند در هر ثانیه مصدومان تصادفات با سایر حوادث را از مرگ نجات دهد، گفت: در کشور ما حدود 25 میلیون خانوار وجود دارد که اگر آموزش این افراد را مورد توجه قرار دهیم و طی 5 سال شاخص‌های آموزشی در حوزه کمک‌های اولیه را در آنها ارتقا دهیم، می‌توانیم تا حدودی به تحقق شعار آموزش در همه و برای همه دست یابیم.

وی به یادآوری و بازآموزی آموزش‌های کمک‌های اولیه گفت: فاصله 6 تا 12 ماه زمان مناسبی برای بازآموزی است، البته این موضوع وابسته به نیاز کشورها است و حتی برخی از کشورهای توانمند با آموزش صحیح و دقیق این زمان را برای بازآموزی افزایش داده‌اند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر با اشاره به اقدامات قانونی آموزش‌های کمک‌های اولیه گفت: در کشور ما مطابق ماده 16 بند «پ» فصل 4 آموزش‌های راهنمایی و رانندگی گذراندن دوره 4 ساعته آموزش کمک‌های اولیه جزء ملزومات برای دریافت گواهی‌نامه پایه یک است.

کاهش 50 درصدی تعداد فوتی‌های حوادث با ارائه آموزش‌ کمک‌های اولیه

جمال‌الدینی بیان کرد: با آموزش کمک‌های اولیه می‌توان آمار فوتی‌های پس از حوادث را کاهش داد،گفت: با آ‌موزش همگانی کمک‌های اولیه این آمار حداقل 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی در مورد تولید مدارک علمی با موضوع کمک‌های اولیه گفت: در سال گذشته در کل جهان رشد 3 درصدی تولید مدارک علمی را داشتیم که البته نرخ رشد آن منفی بود و از عدد پایه نسبت به سال میلادی قبل از آن کمتر شده بود، همچنین کشورهایی همچون آمریکا، انگلستان، آلمان و استرالیا بیشترین رشد این تولید را داشتند و استرالیا جزء متخصص‌ترین‌ها در حوزه کمک‌های اولیه است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر افزود: در ایران علی‌رغم افزایش تعداد مدارک علمی در حوزه کمک‌های اولیه طی سال گذشته رتبه ما تنزل پیدا کرده و از رتبه 30 به 35 رسیده است که این مسأله نشان می‌دهد کشورهای دیگر با سرعت رشد بالاتری تولید مدارک علمی را به خود اختصاص داده‌‌اند.

وی بیان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور رغبت چندانی به حوزه تولیدات علمی در زمینه کمک‌های اولیه نشان نمی‌دهند، در حالی که این موضوع در همه جوامع به ویژه کشورهایی که بیشتر دچار حوادث و بلایا هستند، کاربرد دارد و دانشگاه‌هایی مانند هاروارد در این حوزه بسیار فعال هستند.

جمال‌الدینی در ادامه به موضوع جستجوی واژه کمک‌های اولیه در اینترنت گفت: بیشترین جستجو در اصفهان، تهران و فارس صورت گرفته و جعبه کمک‌های اولیه و آموزش کمک‌های اولیه بیشترین نکات مورد جستجو بوده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر، ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر روزانه به 800 تا 1000 نفر در کشور آموزش کمک‌های اولیه به صورت حضوری و نیمه‌حضوری ارائه می‌دهد و پس از این جمعیت جهاد دانشگاهی بیشترین آموزش‌ها را در حوزه کمک‌های اولیه داشته است.

وی به آموزش دانش‌آموزان در این حوزه اشاره کرد و گفت: طرح دادرس بر همین اساس شکل گرفته و در قالب آن تعیین شده در سال 400 هزار دانش‌آموز تحت پوشش این آموزش‌ها قرار بگیرند که خوشبختانه موفقیت‌های زیادی نیز در این زمینه حاصل شده است.