تهرانی‌ها با ناراحتی به استقبال مهر می روند

 با آغاز فصل پاییز و نیمه دوم سال و آغاز سال تحصیلی جدید، حجم ترافیک شهر تهران نزدیک به 30 درصد افزایش می‌یابد. هم اکنون که مهر فرا نرسیده، مردم شهر تهران هر روز صبح، عصر و شب با ترافیک سنگین در بسیاری از معابر و بزرگراه‌های اصلی شهر مواجه هستند.

 با اضافه شدن حجم 30 درصدی ترافیک در مهرماه ، به مراتب مشکلات بیشتری برای تردد و زندگی روزمره پایتخت‌نشینان ایجاد می‌شود، از این رو  باید تمام مسئولان مربوطه برای ترافیک شهری برنامه‌ریزی کرده و چاره ای برای این معضل اساسی بیندیشند.

در همین راستا با مصوبه شورای چهارم شهر تهران در سال گذشته قرار شد ستادی به نام "استقبال از مهر" تشکیل و چاره‌اندیشی برای مدیریت ترافیک تهران را بر عهده بگیرد.  این ستاد متشکل از مسئولان حوزه های مختلف از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و مدیران معاون حمل و نقل ترافیک شهری است.

این کمیته 22 مرداد سال جاری اولین نشست خود را برگزار کرد و مصوباتی نیز داشت.

افزایش 30 درصدی حجم ترافیک همزمان با آغاز مهر

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ، پنج‌شنبه نهم شهریور ماه از افزایش 30درصدی حجم ترافیک همزمان با آغاز مهر و شروع فعالیت آموزش و پرورش و آموزش عالی خبر داد.

سردار مهماندار از بکارگیری نیروهای راهور به طور برنامه‌ریزی شده و برخورد جدی با متخلفان رانندگی در معابر شهری ( که به گفته وی بیشترین تاثیر در جلوگیری از ایجاد ترافیک را دارد)، آموزش رانندگی سرویس‌های مدارس و استفاده از ظرفیت‌ خود دانش‌آموزان به عنوان پلیس مدارس را از برنامه‌های پلیس راهور برای روان‌سازی ترافیک در ابتدای مهر ماه اعلام کرد.

رئیس پلیس راهور پایتخت همچنین به والدین دانش‌آموزان گوشزد کرد فرزندان خود را به سرویس‌های دارای مجوز و برچسب مخصوص که قابل اعتماد بوده و آموزش‌های لازم را دیده و از فیلترهای مختلف گذشته‌اند، بسپارند.

وی متذکر شد: سرویس‌های فاقد برچسب مخصوص، اجازه تردد ندارند و در صورت مشاهده اعمال قانون خواهند شد.

سردار مهماندار از همه دستگاه‌های مسئول شهری به خصوص شهرداری خواستار همکاری دقیق و تنگاتنگ شد.

پیشنهاد تغییر ساعت و شروع به کار ادارات و ارگان‌ها

در نخستین جلسه ستاد "استقبال از مهر" مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد داد ساعات شروع به کار ادارات  در صورت امکان تغییر کند تا از حجم ترافیک صبحگاهی با شروع سال تحصیلی کاسته شود.

وی تصریح کرد:  ساعت آغاز به کار ادارات یک ساعت عقب بیافتد تا والدین بعد از رساندن فرزندان به مدارس به محل کار خود مراجعه کنند چرا که به این ترتیب از تراکم تردد و ترافیک جلوگیری می شود.

البته لازم به ذکر است که این پیشنهاد همان طور که خود مازیار حسینی مطرح کرد نیاز به بررسی کارشناسی دارد و ممکن است تاثیری در حجم ترافیک نداشته و یا حتی به آن بیافزاید.

فعالیت‌های عمرانی شهرداری در سطح شهر و ایجاد مانع در تردد خودروها

فعالیت‌های مختلف عمرانی مثل احداث شبکه آب و فاضلاب شهری و کندن معابر شهری در مناطق مختلف تهران سبب ایجاد ترافیک و مانعی برای تردد خودروها و در نتیجه افزایش ترافیک می شود.

  محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به مصوبه شورای چهارم شهر تهران با عنوان «استقبال از مهر»اظهار داشت: در این مصوبه به جهت افزایش حجم ترافیک شهری در ابتدای مهرماه، دستگاه های مربوطه موظف هستند تا هماهنگی های لازم را برای مدیریت و کاهش ترافیک داشته باشند و این موضوع در حال اجرا است.

وی با اشاره به افزایش حجم ترافیک همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ادامه داد: در ابتدای مهر ماه، والدین علاوه بر رفتن به محل کار خود، فرزندان را نیز به مدارس می رسانند و این مسئله باعث تردد بیشتر در خیابان ها و به تبع آن افزایش حجم ترافیک شهری می شود.

عضو شورای پنجم تهران اضافه کرد: اگر شهرداری و سایر دستگاه‌ها هم پروژه هایی در سطح شهر داشته باشند و باعث ایجاد مانع در معابر شوند، ترافیک را تشدید می‌کنند.

ممنوعیت فعالیت های عمرانی در معابر تهران از اول مهر

علیخانی عنوان کرد:در جلساتی که با اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک داشتیم، در صورتی که تا ابتدای مهرماه پروژه ای نیمه کاره بماند و به اتمام نرسد، پیشنهادما متوقف کردن آن است، چنانچه مواردی داشتیم که شهرداری در برخی از ایام سال کندن معابر و پروژه‌های اجرایی در سطح معابر را متوقف کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ما هنوز آمار دقیقی از پروژه های در حال اجرا و نیمه تمام در دست نداریم، اما اگر پروژه ای باشد، باید یا تسریع و تکمیل و یا متوقف شود تا در ایام مهر و آغاز دانشگاه ها و مدارس به حجم ترافیک نیافزاید.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما ایجاد فاصله زمانی بین ساعت آغاز کار مدارس و ادارات است که حداقل یک ساعت تغییر و فاصله ایجاد کنیم تا خانواده ها بتوانند فرزندان خود را به مدرسه برسانند و سپس به محل کار خود بروند تا تراکم ترافیک تقسیم و کاهش یابد.

علیخانی با اشاره به زحمات پلیس راهور در کنترل ترافیک بیان کرد: همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی در کنار برنامه ریزی های شهرداری در نظم دهی و روان سازی ترافیک بسیار تاثیر گذار است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران خبر داد: برای مدیریت پیک ترافیک باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و از شدت آن بکاهیم.

مشارکت همه جانبه جهت کند کردن شیب افزایش حجم ترافیک

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مدیریت ترافیک مهرماه در پایتخت صرفا توسط مسئولین سازمان‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی امکان‌پذیر نیست و مشارکت همه جانبه همراهی خود مردم را می‌طلبد.

رانندگان با رعایت قوانین راهنمایی رانندگی، والدین و سایر مردم با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در صورت امکان می توانند به کاهش ترافیک آزار دهنده و تسهیل در رفت و آمد خود و دیگران تاثیرگذار باشند.

البته وضعیت ترافیک در شهر در کنار شرایط نامناسب آب و هوایی نیاز به چاره‌اندیشی و تدابیر اساسی از سوی مسئولان ذیربط دارد که به عنوان نمونه می‌توان به افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی از جمله مترو اشاره کرد که در گزارش دیگر به آن خواهیم پرداخت اما بررسی و کنترل افزایش 30 درصدی حجم ترافیک در مهر ماه به دلیل فرصت کم و ضرب‌الاجلی بودن آن لازم و ضروری است که امید است با برنامه‌ریزی، تلاش و مشارکت همه جانبه شهرداری، پلیس راهور و مردم عزیزمان وضعیت بهتری را در آغاز پاییز سال جاری از نظر ترافیک در شهر تهران نسبت به سال‌های گذشته تجربه کنیم.