مهمترین منطقه تاریخی طهران

می‌توان  گفت تقریباً نیمی از بازار طهران را موقوفات متصرفی و غیر متصرفی تشکیل داده است. البته موقوفات انتفاعی  یا همان مساجد، نیز  به حدود ۲۰۰ مکان می رسد و تعداد ۱۰  امامزاده واجب التعظیم نیز در این محدوده موجود است که هریک به نوعی تاریخ و ارزش معنوی و میراثی خاص خود را دارد.                                                                                                                                                                             

تقریباً  دو سال پیش بود که  با  جناب آقای عابد ملکی، شهردار  قبلی منطقه آشنا شدم. از همان ابتدا و بعد گفتگوهای فی مابین، ایشان در حوزه احیاء و عمران موقوفات  علاقه و تأکید ویژه ای داشته و به همین علت، برگزاری جلساتی را هر دو هفته یک بار  برای رسیدگی به موقوفات را پیشنهاد دادند. بعد از برپایی جلسات اولیه و همچنین  تماس های دیگری که با هم داشتیم، خیلی زود متوجه شدم  اخلاقشان  نیز رنگ و بوی  نامشان  را دارد و در برطرف نمودن مشکلات مردم سعی فراوان داشته و نه تنها  رسیدگی به موقوفات که خدمت به مردم را نوعی فرصت تلقی می نمودند.

همان طور که می دانیم یکی از مهمترین آموزه های قرآن و اهل بیت علیهم السلام خدمت  به مردم است و البته که حد و مرزی هم ندارد. با حضور ایشان در این  منطقه و اقداماتشان، حدیثی زیبا از امام حسین(ع)  در ذهنم تداعی نمود که می‌فرمایند: بدانید نیازمندیهای مردم که به شما مراجعه می‌کنند از نعمت های الهی است پس نعمتها را افسرده نسازید.

جناب ملکی از جمله کسانی بودند که در این شهر، به نیازها و فرصت ها همین گونه نظر می افکندند. البته این امر را باید اضافه کرد که خدمت رسانی هرکس به اندازه معرفت اوست و تمام  امور زندگی و فلسفه خلقت انسان برای وصول به همین مقام است؛ بدون تردید جناب آقای عابد ملکی  و اقداماتش  به همین منوال بود.                                                                                           

به حول و قوه الهی، در دورۀ مدیریت ایشان نه تنها بقاع متبرکه و موقوفات بلکه برخی محلات  و اماکن  منطقه جان و روحی دوباره یافتند. از جمله می توان به محله هرندی، خانه اتحادیه، بازاچه عودلاجان و شب های خیابان سی تیر در این زمینه اشاره نمود.

به طور کلی، در دوره  مدیریت این جوان خوش فکر و تحول گرا،  منطقه تاریخی طهران جان دوباره گرفت.                                                                                             

امید است با انتصاب دوست عزیزم جناب آقای دکتر پیمان حسین محسنی، به ریاست شهرداری این منطقه تاریخی و ارزشمند، نیز  این روند همچنان ادامه یابد و ما شهروندان این منطقه نیز با همین سرعت شاهد پیشرفت رو به جلو و احیاء منطقه باشیم.

در پایان آرزومندم  جناب آقای نجفی همانگونه که  در برنامه هایشان اعلام نموده بودند در  نگاه مدیریت ی شان،  نگاه به چپ و راست معنایی ندارد  و شایسته سالاری مورد توجه است، از  وجود چنین نیروی ارزشمندی در مدیریت شهری استفاده نمایند.

درآخر با این یک بیت شعر زیبا از حضرت حافظ عرایض خود را به پایان میرسانم و از خداوند متعال توفیق روزافزون برای خدومین شهر را خواستارم.

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که دوست خود روش بنده پروری داند