سن بیماری قلبی مردان به 30 رسید؟!

مسعود قاسمی در حاشیه نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق افزود: در همایش امسال بخش ویژه‌ای برای داروهای درمان چربی خون و پرفشاری خون فراهم می‌شود و روش‌های پیشرفته درمان کم تهاجمی نارسایی قلبی نیز ارائه می‌شود.

وی گفت: متأسفانه سن بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در آقایان به ۳۰ سالگی رسیده است و اگر چه بیماری‌های قلبی در همه جای جهان به سنین پایین‌تر نیز تسری پیدا کرده، اما روش‌های تشخیصی هم افزایش یافته است که این دو عامل در کنار هم آمار بیماران را تخمین می‌زند.

رئیس نوزدهمین همایش بین المللی تازه‌های قلب و عروق با بیان اینکه تغییراتی که در سبک زندگی رخ داده در بروز بیماری‌های قلبی بسیار مؤثر بوده است ادامه داد: تمرکز بر طب پیشگیری از کودکی تا بزرگسالی در آگاهی جامعه در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی اثر مستقیم دارد و عوامل خطرساز از جمله بیماری قند، فشار خون، چاقی، کم تحرکی و تغذیه در جامعه ایرانی باید اصلاح شود.

قاسمی با اشاره به اینکه بروز دیابت نوع ۲ در کودکان بسیار خطرساز است گفت: در دو دهه گذشته آمار چاقی به ویژه در کودکان بسیار پایین بوده است و بر اساس آمار ۱۵ درصد نوجوانان زیر میزان استاندارد تحرک و فعالیت بدنی دارند.

رئیس نوزدهمین همایش تازه‌های قلب و عروق ادامه داد: فشار خون در بیشتر موارد بی علامت است و افراد مبتلا نسبت به آن بی اطلاع هستند همچنین کنترل و درمان چربی‌های خون نقش مؤثری در کاهش بروز نارسایی قلبی دارد، بنابراین برنامه صحیح زندگی از کودکی و به صورت دراز مدت می‌تواند الگوی بروز بیماری‌های قلبی را در کشور تغییر دهد.

وی با اشاره به بروز ۲ برابری نارسایی قلبی در بیماران دیابتی افزود: در افراد دیابتیک علائم قلبی و عروقی ظاهر می‌شود و برخی علامت‌ها عادی به نظر می‌رسد بنابراین توصیه ما این است این افراد ضمن کنترل قند خون و داشتن معاینات منظم سبک زندگی خود را به گونه‌ای اصلاح کنند تا از خطر بیماری‌های قلبی در امان بمانند.