مراکز عرضه محصولات ارگانیک در سطح شهر تهران بیشتر می شود

  عبدالحسین رحیمی با اشاره به اینکه انجمن ارگانیک در کشور از سال 85 فعالیت خود را به طور گسترده در داخل و بین‌المللی آغاز کرده، اظهار کرد: محصولات ارگانیک مورد علاقه مردم در تمام دنیاست چرا که محصولات قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: بحث تولیدات محصولات ارگانیک و فراهم کردن بازار آن یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده و در این بخش اقداماتی را در سال‌های اخیر انجام داده است. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در بحث تولیدات محصولات ارگانیک باید به چند بخش توجه شود، گفت: ابتدا باید به تولیدکنندگان، فرهنگسازی و همچنین فراهم نمودن بازار برای عرضه تولید محصولات توجه شود. 

رحیمی افزود: ما در کشور شرایط خوبی را برای توسعه محصولات ارگانیک داریم به طوری که هم منابع این موضوع را در اختیار داریم و هم فصل‌های آن را، ضمن اینکه در این زمینه مردم نیز علاقه‌مند به مصرف محصولات ارگانیک هستند. 

وی با اشاره به مصوبه شورای سوم در خصوص محصولات ارگانیک بیان کرد: در آن مقطع شورای شهر مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن مدیریت شهری ملزم به برگزاری نمایشگاه سالانه محصولات ارگانیک به منظور ترویج و آشنایی مصرف‌کنندگان و مشتریان با این نوع محصولات و تشویق تولیدکنندگان را مصوب کرد. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران افزود: این مصوبه پشتوانه مناسبی برای سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شد و سازمان به عنوان متولی برگزاری جشنواره ارگانیک و حامی تولیدکنندگان با جدیت بیشتر در این مقوله گام برداشته است که براین اساس تا به امروز 9 دوره جشنواره را با مشارکت نهادهای دولتی، بخش خصوصی و همچنین با مشارکت جدی انجمن ارگانیک ایران برگزار نموده است. 

رحیمی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 45 هکتار از سطح زمین کشاورزی به محصولات ارگانیک اختصاص دارد که در مقابل جمعیت کشور این رقم بسیار ناچیز است و باید در این بخش تلاش گسترده‌ای صورت گیرد. 

وی افزود: ما در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ایجاد فضا و سهم بازار برای محصولات ارگانیک نداریم و این در حالی است که این موضوع یکی از مطالبات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز است. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر 30 جایگاه در شهر تهران اقدام به توزیع عرضه محصولات ارگانیک در سطح شهر می‌کنند که البته ما باید بتوانیم این جایگاه‌ها را افزایش دهیم.

رحیمی گفت: هم‌اکنون 230 بازار عرضه محصولات میوه و تره‌بار در شهر تهران فعال است که این رقم تا آبان‌ماه به 243 جایگاه خواهد رسید و ما نیز باید بتوانیم در هر منطقه یک جایگاه عرضه محصولات ارگانیک را فراهم کنیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز دولت حمایت‌هایی را از محصولات ارگانیک داشته است که امیدواریم این حمایت با سرعت بیشتری در ادامه صورت گیرد. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تصریح کرد: در سال گذشته و در نهمین جشنواره محصولات ارگانیک در شهر تهران 110 غرفه دایر شده بود که امسال بنا داریم در دهمین جشنواره ارگانیک این تعداد را افزایش دهیم. 

رحیمی افزود: بحث ارگانیک در کشور نوپاست و باید موردتوجه دستگاه‌های مسئول و بویژه دولت قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، نورانی - رئیس انجمن محصولات ارگانیک کشور ضمن تشکر از شهرداری، سازمان میادین، اتاق بازرگانی ایران و تهران اظهار کرد: در سال‌های گذشته با تعامل این دستگاه‌ها اقدامات خوبی در توسعه ارائه محصولات ارگانیک صورت گرفته است. 

وی ضمن انتقاد از دولت برای حمایت از بخش ارگانیک گفت: در سال‌های اخیر حمایتی از دولت در این بخش ندیده‌ایم که امیدواریم دولت دوازدهم به این موضوع توجه داشته باشد.

وی  افزود: یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم پیشگیری است که این موضوع می‌تواند در حوزه سلامت نیز مورد توجه قرار بگیرد و انتظار ما از دولت در بخش ارگانیک این است که برای جلوگیری از سایر بیماری‌ها توجه ویژه‌ای به محصولات ارگانیک داشته باشند.

نورانی ادامه داد:  تولید و عرضه محصولات ارگانیک می‌تواند به لحاظ مادی برای کشور موثر باشد که البته این موضوع مستلزم حمایت دستگاه‌های مسئول است.

وی همچنین از سران 3 قوه درخواست کرد که توجه ویژه ای به محصولات ارگانیک و سالم‌سازی محصولات کشاورزی داشته باشند. 

رئیس انجمن محصولات ارگانیک کشور افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در شهرستان‌ها، استان‌ها و شهرها بخش دیگری از اقدامات انجام شده از سوی انجمن ارگانیک بوده که در ادامه نیز این دوره‌ها برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست، حکم عبدالحسین رحیمی - مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به عنوان نماینده شهرداری تهران در مجمع شهرداری‌های آسیایی حامی توسعه کشاورزی ارگانیک داده شد.