٣٠ زائر ایرانی در حج امسال فوت کرده اند

حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی پس از ورود به ایران در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: امسال حجاج ایرانی توانستند حج شان را عزتمندانه انجام دهند و به شعار اقتدار ملی و هم بستگی اسلامی جامه عمل بپوشانند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: تدابیری که از طرف رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اندیشیده شده بود با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: تعداد حجاجی که در مکه هستند ٢٣ هزار زائر است چراکه بیش از ٦٠ درصد حجاج به ایران بازگشته اند.

قاضی عسکر بیان کرد: حجاج ایرانی معنویات رهبری را به اجرا گذاشتند چراکه ما شاهد صف های بزرگ نمازهای جماعت بودیم هم چنین جلسات انس و معرفت گاهی با تعداد٢ هزار و ٥٠٠ نفر برگزار می شد .

وی افزود: مراسم دعای کمیل با اینکه در هتل ها بر گزار می شد ولی با استقبال زیاد حجاج همراه بود.

قاضی عسکر با اشاره به بحث اقتدار ملی تصریح کرد: قبل از برگزاری حج تاکید کردیم که اگر شرایط ما برای حج عزت مندانه محقق نشود در حج امسال شرکت نخواهیم کرد ولی خوشبختانه با ضعف های کمتری نسبت به گذشته حج امسال را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: در اقیانوس بی کران حج، ایرانیان توانستند به زیبایی بدرخشند و پاسخ گوی شبهاتی که قبل از حج نسبت به ایرانیان مطرح شده بود باشند.

 سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان کرد: من از بسیاری بعثه ها در عربستان شنیدم که سال گذشته که ایرانیان در حج حضور نداشتند احساس غربت زیادی کرده اند.

قاضی عسکر ادامه داد: در سال ٩٤ تعداد ٦٤ هزار زائر داشتیم ولی امسال حدود ٨٦ هزار نفر از حجاج ما در حج تمتع شرکت کردند که از این تعداد حدود ٣٠ نفر فوتی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه آمار فوتی هایمان امسال نسبت به سال های قبل پایین آمده است گفت: امسال با اینکه بیش از ٢ هزار زائر بالای ٨٠ سال داشتیم ولی تعداد فوتی هایمان بسیار کم بود.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: من بارها خود به هتل ها سرکشی می کردم تا از حال حجاج جویا شوم هم چنین امسال توانستیم تا حدی رضایت زائران را محقق سازیم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: امسال من زودتر به حج رفتم و دیرتر برگشتم یعنی حدود ٤٥ روز در عربستان بودم هم چنین برای همدلی بیشتر با حجاج به مسجدالحرام می رفتم و در کنارشان می نشستم.

وی افزود: از تمام حجاج و خبر گزاری ها که اخبار را به سرعت منتشر کردند کمال تشکر را به جا می آورم.

قاضی عسکر بیان کرد: یکی از برکاتی که فضای مجازی داشت این بود که وقتی حجاج با خانواده هایشان در ارتباط بودند، خانواده هایشان هم با دیدن عکس ها در جریان امور قرار می گرفتند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان کرد: نواقصی هم در امور حج امسال وجود داشت که هم به ما و هم به کشور میزبان مربوط می شد که در پی آن هستیم نواقص را بررسی و به آن ها منتقل کنیم تا بتوانیم با وزیر حج عربستان به یک توافق پایدار دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به شناسایی هویت شهدای حادثه منا گفت: به من و رئیس سازمان حج و زیارت از طرف عربستان قول هایی داده شده است هم چنین خانواده های ٨ نفر از شهدای منا که جنازه عزیزانشان را دریافت نکرده اند تست دی ان ای دادند که جواب آن تا هفته آینده مشخص می شود.

قاضی عسکر افزود: خانواده های مصیبت دیده حادثه منا که شهدایشان  در مقبره الشهدای عربستان خاک هستند توانستند در آنجا حضور پیدا کنند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان کرد: در مورد حادثه منا به کمیسیون تحقیق رجوع کردیم و امیدواریم به زودی نتایج خوبی بگیریم.

وی با اشاره به اتحاد شیعه و سنی در حج امسال گفت: حدود ١٥ هزار زائر اهل سنت در مجموعه ٨٦ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت کردند که در بسیاری از هتل ها شیعه و سنی کنار هم  در همایش ها حضور می یافتند.

قاضی عسگر با اشاره به وضعیت حج عمره اظهار کرد: با وزیر حج عربستان مذاکراتی را انجام دادیم ولی باید زمان بگذرد و به توافقی که مدنظر داریم برسیم .

سرپرست حجاج ایرانی افزود: باید تا یک ماه آینده کار کارشناسی انجام دهیم تا وضعیت حج عمره مشخص شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که حج امسال درگیر آن بوده است گفت: ما یک سلسله مشکلاتی داشتیم از جمله اینکه دیر فعالیت خود را در زمینه  کارهای اجرایی آغاز کردیم یعنی زمانی وارد عمل شدیم که تنهاحدود٤٠   درصد از هتل هایمان جدید بودند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: اگر از اکنون فعالیت خود را در زمینه فعالیت های حج شروع کنیم مطمئنا فرصت های از دست رفته را باز می یابیم.

وی بیان کرد: ایجاد خط ریل از مکه به مدینه و برعکس هم چنین ایجاد ساختمان های جدید از جمله اقدامات عربستان برای  بهبود وضعیت حج است .

قاضی عسگر افزود: در سال های قبل ٦٠ قلم کالا را از ایران به عربستان می بردیم ولی امسال فرصتی برای این کار نداشتیم.

وی بیان کرد: وزیر حج عربستان از ما تشکر می کرد و اظهار می داشت که حج ایرانیان نسبت به کشورهای دیگر ممتاز بوده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به روابط سیاسی با عربستان بعد از حج تمتع خاطرنشان کرد: مبتنی بر نظر رهبری، کشور ما باید با همسایگان بهترین ارتباط را داشته باشد و اگر اختلاف نظری در حوزه سیاست وجود  دارد ممکن است کاهش پیدا کند.

قاضی عسگر افزود: حالا که حج برقرار شده  است ان شاالله شاهد  توسعه روابط  و کاهش تنش ها بین دو کشور باشیم.