نمایش جدید لاکچری ها در فضای مجازی

 طبقه پولدار ایرانی در جامعه ای که بیش از 74 میلیون نفر از جمعیت 79 میلیون نفری آن خود را مستحق دریافت یارانه می دانند، همواره خبرساز می شوند. اینجاست که کالاهای مصرفی این طبقه بازتاب خبری وسیعی را از آن خود می کند. داستان اما داستان رژ لب 200 هزار تومانی و عطر 10 میلیون تومانی و ساعت 200 میلیونی تومانی نیست؛ قصه وقتی به قسمت جذاب خود می رسد که نه کالایی مصرفی اما ماندگار که کالایی با ماندگاری اندک ، قیمتی سرسام آور از آن خود می کند. کمتر کسی است که آوازهبستنی 400 هزار تومانی برج میلاد را که با ورقه طلای خوراکی سرو می شد، را نشنیده باشد.

Image result for ‫بستنی های  با ورقه طلا‬‎

همان بستنی ای که در هجوم بهت و حیرت شهروندان، خیلی سریع جای خالی داد و تنها به مثلی در محاوره های مردمی تبدیل شد. هر چند شهرداری تهران ساعاتی پس از آنکه خبر فروش بستنی 400 هزار تومانی در برج میلاد از قول مسئول رستوران گردان برج میلاد روی خط خبرگزاری اصولگرای فارس رفت، واکنشی شدید نشان داد و خوردن طلا را دارای حرمت شرعی دانست و تاکید کرد از این اقدام پیشگیری خواهد شد اما خبر کار خود را کرده بود. مردمی که کم کم به دامان تحریم می خزیدند، سال پس از انتشار این خبر، یعنی سال 1391، بیش از پیش داستان را با آب و تاب تعریف می کردند گویی عده ای را در حال خوردن بستنی های چهار صد هزار تومانی رویت کرده بودند.

در همین شرایط است که تلاش های دولت برای نپرداختن یارانه به حداقل بیست میلیون نفر از چمعیت ایران با بن بست روبرو می‌شود و تمایل اجتماع ایران به دریافت یارانه چنان بالاست که برخی عوارض حذف را از مواهب آن بسیار بیشتر می دانند.


همبرگر 250 هزارتومانی

Image result for ‫بستنی های  با ورقه طلا‬‎

این بار اما خبر فروش همبرگر 250 هزار تومانی در لواسان است که کاربران شبکه های اجتماعی را به خود مشغول کرده است. یک همبرگر استثنایی، در حالی که گران ترین همبرگر ها در تهران، این کلان شهر مملو از فست فود در حدود 20 هزار تومان قیمت دارد.

سازنده این همبرگر تاکید دارد برای خرید این همبرگر گران قیمت، باید از روز قبل سفارش داده شود. این بار اما خاویار است که مهمترین دلیل گرانی است.

محتویات این ساندویچ لاکچری را 12 گرم خاویار، تخم بلدرچین، پنیر پنیر بولچز , پنیر پرولون، جوانه شبدر و سس مخصوص و ... تشکیل می دهد.

همبرگر 250 هزار تومانی؛به این ترتیب یک ساندویچ قیمتی برابر با یارانه بیش از 5 نفر در ماه را دارد و حالا صفی که مقابل این ساندویچ فروشی تشکیل می شود، به مراتب خبری مهم تر از فروش آن در همین نزدیکی هاست.به نظر می رسد مشتریان همبرگر 250 هزار تومانی به مراتب جذاب تر از خود آن هستند . کسانی که جامعه ایران همواره با حساسیت و نوعی عصبیت اخبار مربوط به آنها را دنبال می کند.

قصه خورد و خوراک لاکچری تنها به همبرگر 250 هزار تومانی ختم نمی شود. میوه فروشی های لوکس شمال و غرب تهران را بگردید به نمونه های عجیب بر می خورید. کاهوهای فرانسوی با قیمت هایی استثنایی؛ یک تکه کاهوی دو رنگ فرانسوی بیش از 30 هزار تومان قیمت دارد.

وزن این تکه نیز به مراتب کمتر از یک کیلوست. سوپرمارکت ها در این دست از مناطق شهری دست پرتری دارند. شیشه های کوچک مربا با قیمت هایی در حدود 35 هزار تومان؛ در کشوری که خود داعیه تولید مربا و ترکیباتی از این دست را داراست.
آب معدنی‌های لاکچری

اگر به رستوران های لوکس تهران سری بزنید ، می توانید آب معدنی های لاکچری که بعضا تا 60 هزار تومان در هر بطری قیمت دارند را ببینید. ماجرا وقتی جالب تر می شود که مقایسه ای میان قیمت آب معدنی ایرانی با مشابه نروژی سوییسی آن صورت گیرد. آب معدنی های کوچک در بازار ایران به قیمتی در حدود 700 تا 1500 تومان فروخته می شود و بطری بزرگ نیز بین هزار تا 1500 تومان، بستگی به محل عرضه قیمت دارد.

بعدی ویژه از زندگی لاکچری در تهران طعنه با پول آتش زدن می زند؛ سیگاری با روکش طلا در بازار تهران وجود دارد که نخی 60 هزار تومان قیمت دارد. قیمت یک پاکت از این سیگار به حدود 800 تا یک میلیون تومان می رسد.

Image result for ‫سیگار با روکش طلا‬‎

آنها که روزگاری ساعت های چند صد میلیونی و خانه های قصر گونه و خودروهای لوکس زیرپایشان برای طبقه متوسط و جامعه ایران خبر بود، امروز حالا خورد و خوراکشان زیر ذره بین قرار گرفته است. موضوع مهم اینجاست که کالاهای پیش گفته در هر شرایطی قابلیت تبدیل به پول را دارند اما همبرگر 250 هزار تومانی و آب معدنی 60 هزار تومانی و دویست گرم مربای 35 هزار تومانی امکان تبدیل دوباره به پول را ندارند .

ارزیابی های مراکز معتبر اقتصادی در سطح بین الملل حکایت از آن دارد که بازار ایران مستعد افزایش قابل توجه فروش کالاهای مصرفی لوکس در سال های پیش روست. لاکچری ها دیگر به خانه و ماشین و لباس و ساعت بسنده نمی کنند؛ آن ها در خورد و خوراک نیز باید تفاوت هایشان را به رخ بکشند.