وزن کیف کلاس اولی ها چه قدر باید باشد؟

دکتر علی صالح آبادی با اشاره به وضعیت کوله پشتی های دانش آموزان گفت: با توجه به فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی،بسیاری از دانش آموزان اقدام به خرید وسایل مورد نیاز خود می کنند که کوله پشتی و کفش از مهم ترین این وسایل هستند.

وی ادامه داد: والدین باید در انتخاب کوله پشتی مخصوصا در مقطع دبستان نهایت دقت را به کار ببرند زیرا هنوز دانش آموزان به بلوغ اسکلتی نرسیده اند و انتخاب کوله پشتی نامناسب می توان به ستون فقرات آن ها آسیب جدی وارد کند.

یک متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی گفت: در حال حاضر تنوع کیف و کوله پشتی در بازار بسیار است و ممکن است دانش آموزان تمایل داشته باشند از کوله پشتی های یک بنده و کیف های یک طرفه استفاده کنند،در چنین شرایطی وزن کوله پشتی به یک طرف بدن وارد می شود و در دراز مدت باعث کج شدن ستون فقرات و افتادگی شانه ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا توصیه می شود دانش آموزان از کوله پشتی های 2 بنده استفاده کنند تا وزن کوله پشتی به طور مساوی تقسیم شود،همچنین بهتر است بندهای کوله پشتی پدگذاری شده باشد تا فشار زیادی بر شانه آن ها وارد نشود. برخی از کوله پشتی ها نیز بند کمری دارند اما دانش آموزان تمایل کمتری برای استفاده از آن نشان می دهند، اما بستن این بند موجب می شود فشار کوله پشتی به بر تمامی نقاط بدن به طور یکسان وارد شود.

دکتر صالح آبادی بیان کرد: به طور علمی ثابت شده است وزن کیف دانش آموزان نباید بیش از 20 درصد وزن‌شان باشد، در همین راستا اگر میانگین وزن یک پسر 7 ساله را 23 کیلوگرم در نظر بگیریم،نباید وزن کوله پشتی او از 4.600 کیلوگرم بیشتر شود بر همین اساس می توان گفت میزان وزن کوله پشتی یک دختر 7 ساله نیز نباید از 4.400 کیلوگرم بیشتر باشد.

وی تاکید کرد: هر دانش آموز به طور معمول هر روز ممکن است 3-4 کتاب و حداقل یک یا 2 دفتر را با خود حمل کند،علاوه بر آن تغذیه روزانه ، جامدادی و لوازم التحریر نیز دارای وزن خاصی هستند که به وزن خود کیف افزوده می شود و دانش آموزان در هر روز باید این وزن را تحمل کنند. در چنین شرایطی بهتر است یک کمد برای دانش آموزان در مدرسه در نظر گرفته شود که برخی از کتاب و لوازم خود را در آن قرار دهند تا مجبور نباشند هر روز چنین وزنی را در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس تحمل کنند.