لزوم حمایت از حوزه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان، در برنامه پرسشگر با اشاره به جایگاه تربیت بدنی برای تربیت نسل آینده کشور، اظهار داشت: ما برای یک دوره نسبتاً طولانی اهمیت و توجه لازم را به تربیت بدنی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان درگیر شدن مردم و حضور در فعالیت‌های ورزشی افت قابل توجهی داشته است و بر اساس آمار، حدود 21 درصد مردم در فعالیت‌های ورزشی مشارکت دارند و با وضع مطلوب که باید به بالای 50 تا 60 درصد برسد، فاصله قابل توجهی داریم.

معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به عوامل مختلف در کم‌توجهی به تربیت بدنی در آموزش و پرورش، عنوان کرد: طی 20 تا 25 سال گذشته آموزش و پرورش به آموزش‌محور بودن و توجه به دروس تئوری و نظری بیشتر تمرکز پیدا کرده است و حجم آن رو به تزاید بوده است و شرایط مدرسه به شکلی پیش رفت که دانش‌آموز به جای برخورداری متعادل از برنامه‌ها، به سمت بحث‌های نظری سوق داده شد.

احمدی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان بسیار درگیر آموزش‌های نظری بوده‌اند، گفت: زندگی دانش‌آموزان از این نظر تحت‌الشعاع بوده است؛ ضمن اینکه زندگی شهری و ماشینی شدن نیز در این خصوص نقش داشته است. 

وی با اشاره به اقدامات وزارتخانه‌های ورزش و امور جوانان و آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در مدیریت ورزشی نیز دارای اشکالاتی بوده‌ایم و نگاه یک‌بُعدی و تمرکز صفر به ورزش قهرمانی و کم‌توجهی به توسعه ورزش همگانی معضلی بوده است که در دو دهه گذشته با آن مواجه بوده‌ایم. 

معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مسئولیت دولت این است که به ورزش همگانی توجه کرده و آن را در اولویت قرار دهد، یادآور شد: در حال حاضر باید در سیاست‌ها و برنامه‌ها توازن ایجاد کنیم .

احمدی بیان داشت: باید حوزه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش حمایت شود و امکانات و زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شود؛ البته این کار نیاز به زمان‌بندی مناسب 5 تا 10 ساله و حمایت همه‌جانبه برای رسیدن به شرایط مطلوب را دارد.

وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده در خصوص گسترش ورزش، متذکر شد: باید بیش از 80 درصد اعتبارات در حوزه ورزش همگانی صرف شود؛ البته در 3، 4 سال گذشته اهتمام جدی به توسعه ورزش همگانی شده است.

معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه وظیفه وزارت ورزش این است که به توسعه ورزش عمومی اهتمام کند، یادآور شد: باید ورزش قهرمانی به بخش خصوصی برود و اولویت، ورزش همگانی باشد.

احمدی ابراز داشت: 51 فدراسیون ورزشی داریم که باید این فدراسیون‌ها به سمت ورزش همگانی حرکت کنند؛ ضمن اینکه در وزارت ورزش و جوانان، 60 درصد بودجه به ورزش همگانی و 40 درصد به ورزش قهرمانی اختصاص دارد.

وی در خصوص اهمیت ارائه خدمات وزارت ورزش در خصوص تربیت بدنی به وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: باید از حجم آموزش‌های نظری کم کنیم و توازن لازم بین آموزش نظری و حرکتی برقرار شود؛ ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در راستای همکاری‌های موردنیاز در امر تربیت بدنی صورت گرفته است و برنامه‌های خوبی در این خصوص داریم.