پهپادها سیم کارت خور می‌شوند!

به نقل از zdnet، «هکان اریکسون» سرپرست بخش فنی شرکت Telstra اعلام کرد که این شرکت مخابراتی می‌تواند شبکه‌ای برای هواپیماهای بدون سرنشین تهیه کند که نگرانی‌های نظارتی مربوط به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط افراد عادی را حل خواهد کرد.

«اریکسون» در کنفرانس سالانه Telstra Vantage در ملبورن گفت: «ما می‌توانیم سرویس ویژه هواپیماهای بدون سرنشین را تهیه کنیم که در آن هر پهپاد مانند یک تلفن همراه در حال پرواز است. کافی است یک سیم کارت در آنها قرار دهید تا هویت داشته و قابل کنترل و ردیابی باشند. در این صورت اگر این پرنده‌های کوچک از قوانین تخطی کنند، می‌توان به آنها اخطار داد».

همچنین مواردی مانند تعداد هواپیماهای بدون سرنشین که مجاز هستند در یک ناحیه پرواز کنند، ساعت و مسیری که باید در آن حرکت کنند، ساختمان‌هایی که نباید به آنها نزدیک شوند و بسیاری از مسائل مهم دیگر از این طریق قابل برنامه ریزی و کنترل است.

به عنوان مثال اگر یکی از این پهپادهای سیم کارت خور از قوانین تخطی کرد و وارد یک منطقه ممنوعه شد، مسئولان نظارتی می‌توانند با صاحب آن گفت‌وگو کنند و یا حتی جلوی پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را بگیرند.

اریکسون در خصوص فواید این پهپادهای سیم کارت خور افزود: «همچنین مشخصات صاحبان هواپیماهای بدون سرنشین، مجوزهایی که کسب کردند و جزئیات فنی پهپاد می‌تواند در پایگاه داده این سیستم قرار داده شود».

وی تاکید کرد: «افراد در این شبکه باید برای به پرواز در آوردن پهپاد خود گواهینامه‌های مخصوص را کسب کنند ضمن آنکه این شبکه به مسئولان این امکان را می‌دهد تا مقررات منسجمی را در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین تدوین و اجرا کنند».

شبکه مخابراتی Telstra می‌تواند به راحتی پرواز پهپادها را در تمام مناطق حتی در خارج از کشور کنترل کند و با توجه به اینکه این هواپیماهای بدون سرنشین کوچک تا ارتفاع ۱۵۰ متری پرواز می‌کنند، مشکلی در کنترل آنها به وجود نمی‌آید.

این روزها کاربردهای زیادی برای پهپادها ایجاد شده است و از این هواپیماهای بدون سرنشین کوچک برای موارد مفیدی چون سم‌پاشی در کشاورزی، فیلمبرداری، مدیریت بحران، رساندن سریعتر اجناس و غیره استفاده می‌شود که نبود ابزاری برای کنترل و ایجاد نظم یکی از چالش‌های مهم برای گسترش آن است.