تنوع نوع هواپیما در ایرلاین‌ها محدود ‌می‌شود

محمدجواد تقوایی در هفدهمین جلسه ماهانه معاونان و مدیران شرکت‌های هواپیمایی با معاونت استاندارد پرواز و مدیران ذیربط این سازمان بیان کرد: در حال بررسی و تدوین مقررات جدیدی جهت ایجاد محدودیت در تنوع تایپ هواپیما در شرکتهای هواپیمایی هستیم زیرا تنوع تایپ می‌تواند مشکلات بسیاری در ساختار مدیریتی و تامین ایمنی و کیفیت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده و فرآیندهای مهندسی و تعمیرات، لجستیک و تضمین مرغوبیت و بازرگانی شرکت هواپیمایی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ضمن اشاره به خطرات و مشکلات تنوع تایپ هواپیما گفت:‌ مشاهده می شود شرکتی ٨ فروند هواپیما ‌از ٥ تایپ متفاوت در ناوگان خود دارد، که خود معضل بزرگی‌ است در این خصوص در صدد هستیم که براساس دستورالعمل جدید تنوع تایپ را متناسب با تعداد ناوگان یک شرکت محدود کنیم، بدین ترتیب شرکت‌های هواپیمایی فعال و در شرف تاسیس باید در روند برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و توسعه ناوگان خود به این مهم توجه داشته باشند. تقوایی از معلق شدن مجوز بهره‌برداری خطوط هواپیمایی در صورت عدم اثربخشی نظام کیفی و ایمنی آنها خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران کیفی و ایمنی گفت: در برخی موارد شاهدیم که به موضوع ایمنی و تضمین مرغوبیت در خطوط هوایی توجه شایسته نمی‌شود، مدیران کیفی و ایمنی باید به عنوان بازوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی باشند و بهبود مستمر در سیستم کیفی مشخص کننده وضعیت خط هوایی خواهد بود. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در صورت عدم اثربخشی سیستم تضمین مرغوبیت و ایمنی، یافته سطح١ به شرکت هواپیمایی گرفته شده و بلافاصله عملیات پروازی آن متوقف و تعلیق خواهد شد.

در ادامه این جلسه ‌مجید حسنلو قائم، مقام معاون استاندارد پرواز، در خصوص اهمیت نظام ایمنی و تضمین کیفیت مطابق مقررات CAO.IRI AIR OPS توضیحاتی را ارائه داد و بر سطح١ بودن یافته ی عدم اثربخشی نظام کیفی تأکید کرد. وی بیان کرد: یافته سطح١ به این مفهوم است که هر عدم تطابق جدی با مقررات که حتما ایمنی پرواز را به خطر می اندازد و مطمئناً ریسک خطر آن در سطح غیر قابل قبول است. وی افزود: هر شرکتی که تضمین مرغوبیت (کیفی) آن تأثیرگذار و بهبود پذیر نباشد، مشمول یافته سطح١ است.