بهترین میان وعده برای دانش آموزان

زهرا مجدی کارشناس سازمان غذا و دارو در خصوص اهمیت میان وعده گفت: میان وعده یک وعده غذایی بسیار مهم است که نقش بسزایی در سلامتی بدن و علی الخصوص رشد کودکان دارد. مصرف میان وعده‌ها برای تمامی افراد لازم است، اما کودکان، نوجوانان، ورزشکاران و همچنین افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بیشتر از سایرین باید به آن توجه کنند و میان وعده های مناسب را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

این کارشناس سازمان غذا و دارو گفت: میان‌وعده ایده‌آل با فاصله 3-2 ساعت بعد یا قبل از هر وعده غذایی خورده می‌شود. این موضوع به شما کمک می‌کند در حجم کمتر و سالمتر غذا بخورید و برای انجام فعالیت‌های روزانه احساس ضعف نداشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: میان‌وعده‌های سالم باید بخشی از برنامه روزانه کودکان مدرسه‌ای نیز باشد، چون انرژی مورد نیاز بدن آنان را تامین می‌سازد و از پُرخوری کودکان در وعده‌های اصلی غذایی جلوگیری می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: انتخاب نوع میان وعده مصرفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استفاده از غلات کامل، میوه ها و سبزیها، دانه ها و مغز های خوراکی و لبنیات کم چرب از جمله میان وعده های سالم و مناسب است.

مجدی در ادامه بیان داشت: برخی مواد غذایی مانند انواع پفک، چیپس، شکلات، شیرینی‌ها، پیراشکی، نوشابه‌های گازدار، برخی آب میوه‌های صنعتی، انواع ساندویچ‌های سوسیس، کالباس، همبرگر آماده و پیتزا، که متاسفانه به دلایل مختلف تقاضای مصرف آن ها در بین کودکان و نوجوانان بالاست، همگی جزو خوراکی‌ها و غذاهایی هستند که انرژی زیاد داشته ولی از لحاظ تغذیه ای کم ارزش هستند و بجز تأمین میزان زیادی انرژی و برطرف کردن حس گرسنگی، کمکی به برآورده شدن سایر نیازهای رشد و سلامت دانش آموزان نمی‌کنند؛ حال آن که استفاده از مواد غذایی مفید و مناسب در میان وعده‌ها، به خوبی بخشی از نیاز رشد و سلامت تغذیه ای دانش‌آموزان را تامین می‌کنند.