این مواد غذایی سرشار از ویتامین دی هستند

تابستان به پایان می رسد و روزها کوتاه تر می شوند. این به معنای صرف زمان کمتر در نور مستقیم آفتاب و کاهش سنتز ویتامین دی از طریق خورشید است.

این در حالی است که ویتامین دی از حفظ سلامت استخوان ها گرفته تا عملکرد مغز، بسیار ضروری است و مصرف کافی آن منجر به جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت، و ... می شود. در عوض فقر ویتامین دی منجر به افسردگی بخصوص در فصول سرد سال خواهد شد.

میزان نیاز روزانه به ویتامین دی در افراد معمولی و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد است. با این حال منابع شناخته شده غنی از ویتامین دی از این قرارند:

ماهی های چرب: ماهی های چرب از قبیل قزل آلا، ماهی تن و ماهی ساردین منابع غنی از ویتامین دی هستند. هر سه اونس از فیله ماهی قزل آلا، شامل ۴۵۰ واحد بین المللی ویتامین دی است ضمن این که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن پاداشی برای حفظ سلامت قلب است.

ماهی تن: هر ۴ اونس از این نوع ماهی، ۱۵۰ واحد ویتامین دی دارد.

قارچ: قارچ ها به طور طبیعی به خاطر قرارگیری در معرض آفتاب حاوی مقادیر زیادی ویتامین دی هستند و به اندازه مکمل ویتامین دی، نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کنند. محققان توصیه می کنند که نیم تا یک ساعت قبل از مصرف قارچ، آن را در معرض نور خورشید به طور مستقیم می توانید قرار دهید. چون قارچ همانند پوست انسان ویتامین دی را از طریق نور خورشید سنتز می کند. مصرف یک پرس قارچ ۴۰۰ واحد از ویتامین دی بدن را تامین می کند.

شیر غنی شده: تقریبا تمام محصولات شیر گاو غنی شده با ویتامین دی در هر ۸ اونس، حداقل ۱۰۰ واحد از میزان نیاز به این ویتامین را تامین می کنند. برخی از انواع شیر سویا و شیر برنج نیز با ویتامین دی غنی شده اند.

برخی از انواع آب پرتقال: یک لیوان ۸ اونسی از آب پرتقال غنی شده، ۱۰۰ واحد ویتامین دی دارد.

مکمل های ویتامین دی: در مصرف این مکمل ها البته باید احتیاط کنید و با پزشک تان مشورت نمایید چون مصرف بیش از حد ویتامین دی می تواند سمیت ایجاد کند. میزان نیاز روزانه به ویتامین دی در افراد معمولی و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد است.

زرده تخم مرغ: استفاده از این خوراکی یک راه مناسب برای جذب ویتامین دی مورد نیاز است. یک عدد زرده تخم مرغ حاوی ۴۰ واحد ویتامین دی است البته نباید سعی کنید کل نیاز روزانه خود به ویتامین دی را از طریق خوردن زرده تخم مرغ جبران کنید. چون یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است و توصیه انجمن قلب آمریکا این است که روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول برای حفظ سلامت قلب، دریافت نشود.

غلات غنی شده: غلات کم کالری غنی شده مانند دانه ها، در هر یک فنجان و نیم، حاوی ۹۰ واحد ویتامین دی هستند و می توان آنها را با شیر و یا آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی مصرف کرد.

جگر گاو: هرچند جگر گاو منبع غذایی جذابی برای همه افراد نیست، اما هر وعده ۳,۵ اونسی از آن به صورت پخته شده، حاوی ۵۰ واحد ویتامین دی و چندین ماده غذایی دیگر مانند ویتامین آ، آهن و پروتئین است. با این حال جگر گاو کلسترول بالایی دارد و نمی توانید از آن به عنوان تنها منبع ویتامین دی استفاده کنید.

روغن ماهی: روغن کبد ماهی که با طعم ‌دهنده ‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌ های مکمل ارائه می ‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌ آید.