عروس دریایی ثابت کرد خوابیدن به مغز نیاز ندارد

سه دانشجوی فارغ التحصیل از موسسه فناوری کالیفرنیا(caltech) ثابت کردند که حداقل یک گروه از عروس‌های دریایی نیاز به خواب دارند.

این اولین بار است که خوابیدن حیوانات بدون مغز اثبات و تایید می‌شود.

عروس‌های دریایی موجوداتی با یک شبکه عصبی منتشر شده هستند که یک سیستم از نورون‌ها است که در سراسر اندام این موجودات توزیع شده، نه این که این شبکه عصبی در یک مغز سازمان یافته باشد.

عروس دریایی گونه‌ای از بی‌مهرگان است که در شاخه مرجانیان طبقه‌بندی می‌شود. این موجودات قادر به شنا کردن می‌باشند. گونه‌های متفاوتی از این جاندار وجود دارد.

عروس دریایی در همه اقیانوس‌ها یافت می‌شود. گونه‌ای از آنها در آب شیرین زندگی می‌کنند که اندازه‌ای کمتر از نیم اینچ و رنگی سفید و روشن دارند. این گونه نیش ندارد.

در بسیاری از مناطق عروس‌های دریایی را در آکواریوم نگهداری می‌کنند.

عروس‌های دریایی از قدیمی‌ترین موجودات زنده دریایی‌اند که از 650 میلیون سال پیش تاکنون در دریاها زیست می‌کنند. عروس‌های دریایی از نظر شکل، اندازه و رنگ‌های متنوع به گونه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند.

یک گونه بدوی عروس دریایی بدون مغز، موسوم به "Cassiopea" به نظر می‌رسد شب‌ها رفتاری مشابه خواب، مانند آنچه در انسان دیده می‌شود، از خود بروز می‌دهد.

تلاش برای فهمیدن این موضوع زمانی شروع شد که "کلیر بدبروک"، مایکل آبرامز" و "راوی نث" بحث کردند که آیا موجودات نیاز به خواب دارند یا خیر.

"بدبروک" گفت که عروس دریایی نمی‌خوابد، چرا که خواب با حافظه و چرخه "REM" در مغز سر و کار دارد. بنابراین بدون مغز، عروس دریایی نباید نیاز به خواب داشته باشد.

تحقیق بر سر این موضوع ماهها طول کشید، اما این سه نفر در نهایت مقاله‌ای در این زمینه در "زیست شناسی کنونی" منتشر کردند.

این مطالعه تفکر "بدبروک" را تغییر داد؛ عروس دریایی ظاهرا می‌خوابد یا حداقل "Cassiopea" می‌خوابد.

"Cassiopea" که در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس زندگی می‌کند، زیاد شنا نمی‌کند و اغلب کف اقیانوس می‌مانند.

محققان دوربین‌ها را در یک مخزن برای ثبت فعالیت‌های عروس دریایی در طول 24 ساعت قرار دادند و دریافتند که در زمان‌های خاصی در شب، میزان ضربان قلب آنها به 39 بار در دقیقه کاهش می‌یابد درحالیکه روزها 58 بار در دقیقه می‌تپید.

عروس دریایی همچنین در این زمان در پاسخ به محرک‌ها ضعیف عمل کرد و واکنش‌های منفی نسبت به عواملی که مزاحم خوابش می‌شد از خود نشان داد.

بنابراین تحقیق نشان داد که چتر دریایی بی‌مغز نیز می‌خوابد.

نتایج مطالعه نشان داد که مسئله خواب، به عنوان یک رفتار حتی زمانی که موجوداتی مانند عروس دریایی که مغز ندارند نیز مطرح است و عمیقا در زیست شناسی زمین ریشه دارد.

با دانستن این که عروس دریایی نیز به خواب نیاز دارد، سوالات بیشتری در مورد هدف خواب مطرح شده است. اگر عروس دریایی، بدون مغز می‌خوابد، آیا این به این معنی است که نیاز به خواب با وجود نورون‌ها ایجاد می‌شود؟ و اگر موجودی بدون مغز نشان داده که نیاز به خواب دارد، دیگر موجودات زنده مانند گیاهان نیز ‌می‌خوابند؟

درک اینکه چرا عروس دریایی به خواب نیاز دارد، می‌تواند پاسخ به این سوال باشد که چرا انسان نیز زمانی که می‌تواند وقت با ارزش خود را به انجام کارهای دیگر اختصاص دهد، به آن نیاز دارد.