افزایش مصرف مواد غذایی ارگانیک در کانادا

 «انجمن تجارت ارگانیک کانادا»(canadian Organic Trade Association) در گزارشی با اشاره به این مطلب که 66 درصد از مصرف‌کنندگان کانادایی بودجه هفتگی خود را صرف خرید مواد ارگانیک می‌کنند خبر از افزایش 10 درصدی رویکرد مصرف کنندگان به این گونه از مواد غذایی نسبت به سال گذشته داد.

بر اساس گزارش وبگاه این انجمن ،  به گفته Tia Loftsgard مدیر اجرایی این انجمن "مواد غذایی ارگانیک سریعترین رده در حال رشد را در بخش کشاورزی کانادا داشته است."

مدیر اجرایی انجمن تجارت ارگانیک کانادا، در بیانیه‌ای گفت: "این مسئله رشد کلی فروش را در تمامی رده‌های محصولات ارگانیک را در پی داشته است."

وی افزود:"کانادایی‌ها خواستار تنوع هرچه بیشتر در  زمینه کالاهای ارگانیک خود هستند که این موضوع را برای حفظ آرزوهای نسل‌های بعدی برای زندگی طبیعی‌تر با محصولات ارگانیک بسیار مهم می‌دانند."

طبق این گزارش، میوه و سبزیجات با 76 درصد بیشترین میزان مواد غذایی خریداری شده را به خود اختصاص داده است و در این رتبه‌بندی، گوشت قرمز یا گوشت مرغ با رشد 28 درصدی در رتبه دوم قرار دارد یعنی رشدی 4 امتیازی را نسبت به سال 2016 نشان می‌دهد.

محصولات لبنی نیز در این رتبه‌بندی با رشد 27 درصدی حائز مقام سوم شده است که آن هم نسبت به سال گذشته(2016) یک امتیاز رشد نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه در این گزارش رویکرد نسل هزاره به استفاده از مواد ارگانیک است و  83 درصد از هزاره‌ها در خرید مواد غذایی و نوشیدنی‌های ارگانیک و طبیعی از هر نسلی پیش‌گام‌تر هستند.

نسل هزاره؛ نسل وای یا نسل Y که با نام نسل هزاره نیز شناخته می‌شود، به نسلی می‌گویند که پس از نسل X و پیش از نسل Z زاده شده‌اند. بر سر این موضوع که تولّد نسل Y در چه زمانی آغاز شده و کی به پایان رسیده‌است، اجماعی وجود ندارد. برخی صاحب‌نظران بر این باورند که تولّد این نسل در جایی در اواخر دهه 1970 یا اوایل دهه 1980 آغاز شده و در اوایل دهه 2000 به پایان رسیده‌است که در ایران برابر با شروع دهه شصت میلادی تا آغاز دهه هشتاد است.دهه شصتی‌ها اولین نسلی هستند که والدینشان از آن‌ها کمک و آموزش می‌گیرند. برای نمونه پدر خانواده در انتظار فرزندش است تا وی برای او DVD پلیر را راه اندازی کند.

طبق گزارش انجمن صنایع غذایی ارگانیک کانادا، خانواده‌هایی که یک یا چند فرزند دارند نیز نسبت به استفاده از مواد غذایی طبیعی بیش از سایر خانواده‌ها اصرار می‌ورزند.

این در حالی است که 19 درصد از صورتحساب مواد غذایی روزانه برای خانوارهای با کودک در اقلام ارگانیک اختصاص داده شده بود و در مقایسه این رقم برای خانوارهای بدون فرزند  12 درصد بود.

نکته مهم در این بین موضوع بهداشت و شفافیت است که تقریبا 55 درصد از مصرف‌کنندگان گفتند که بر اساس توصیه‌های یک متخصص بهداشت، تصمیم گرفته‌اند از محصولات ارگانیک و طبیعی استفاده می‌کنند.

در این رابطه "کتیلین راس" معاون رئیس‌جمهور کانادا اینگونه اظهار نظر کرده است "ما در عصر شفافیت زندگی می‌کنیم؛ عصری که در آن مصرف‌کنندگان علاقه خاصی به غذایی که می‌خورند دارند و نسبت به ان حساسیت نشان می‌دهند."

وی افزود:"ما شهروندانمان را دوست داریم و می‌خواهیم درباره محصولاتی که از ما خریداری می‌کنند، احساس خوبی داشته باشند."

انجمن تجارت ارگانیک کانادا نتایج گزارش فوق را در یک مطالعه تحقیقاتی که به صورت پرسش آنلاین از مصرف‌کنندگان و با استفاده از پانل Ipsos I-Say انجام داد به دست آورده است.

در این نظرسنجی که در تاریخ 30 مه تا 4 ژوئن سال جاری انجام شده است، 1،002 شرکت کننده در رده سنی 18 سال به بالا  حضور داشتند.