چه کسی رئیس هلال احمر می شود؟

امیر محسن ضیائی که حدود 4 سال قبل به ریاست سازمان هلال احمر رسیده بود صندلی خود را در آینده ای نزدیک به یکی از این دو نفر خواهد سپرد؛ مصطفی محمدیون ، علی اصغر پیوندی.

در  حدود چهار سالی که از ریاست سید امیر محسن ضیائی بر سازمان هلال احمر می گذرد به شهادت مسئولین، توانسته است منشاء خدمات ارزنده ای طی دورۀ مدیریتی خود باشد. به طوریکه نمایندۀ ولی فقیه در سازمان هلال احمر، در جلسۀ شورای عالی هلال احمر، روز (یکشنبه دوم مهر) گفت: "دکتر ضیائی شخصیتی علمی بوده و در دوره ریاست خود در هلال احمر به مسائل بین الملل توجه ویژه داشت، به طوریکه در این دوره، جایگاه هلال احمر ایران در سطح دنیا ارتقا پیدا کرد"همچنین رحمانی فضلی وزیر کشور در این جلسه اظهار داشت: «به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران کشور شهادت می دهم مدیریت هوشمندانه، روابط بسیار خوب و اشتیاق و روحیه ایثارگرانه خدمت دکتر ضیائی در طی مسئولیت‌ ایشان مثال زدنی است و از ایشان تقدیر و تشکر می کنم، چرا که با وجود همه مشکلات موجود بخصوص در بحث بودجه، مدیریت بسیار خوبی در زمینه ارائه خدمات و مدیریت بحران داشت و این مطالب می تواند به عنوان سخنان بنده در جایگاه مسئولیتی مدیریت بحران ثبت شود»

ضیائی در دورۀ خود با کمبود بودجۀ شدید مواجه بود و توقعات مالی او در دولت یازدهم فراهم نشده بود به طوریکه نمایندۀ ولی فقیه در سازمان هلال احمر با اشاره به همزمانی حضور خود و ضیائی در سازمان گفت:«علی رغم اینکه در این دوره به دلیل مشکلات دولت، هلال احمر در مضیقه مالی قرار داشت و تعبیر همیشگی بنده این است که ما در خشکسالی آمدیم، اما رئیس جمعیت هلال احمر به امور مربوط به امدادگران، جوانان و داوطلبان هلال احمر، توجه ویژه داشت»متاسفانه او دیگر بار نتوانست  بر مسند مسئولیت باقی بماند و برای تصدی ریاست در دورۀ جدید سازمان هلال احمر افراد دیگری مطرح شدند.

بعد از گمانه زنی های اولیه، روز یکشنبه طی جلسه ای که در شورای عالی هلال احمر برگزار شد، از بین نامزدهای مطرح شده مصطفی محمدیون و علی اصغر پیوندی با کسب بیشترین آرا، برای تکیه بر صندلی ریاست هلال احمر واجد شرایط تشخیص داده شدند.

در این جلسه که به هر یک از 16 عضو شورای عالی حق رأی دهی به دو نامزد داده شد، علی اصغر پیوندی  11 و مصطفی محمدیون 9 رأی بدست آوردند که برای کسب این سمت به رئیس جمهور معرفی شدند. در این بین سیدرضا رئیس کرمی با 6 رأی مأخوذه نتوانست نظر شورای عالی هلال احمر را جلب کند.

 اما اینکه رئیس جمهور از بین نامزدهای نهایی کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد گمانه زنی هایی مطرح شده است. اگر چه  در کارنامه علی اصغر پیوندی اثری از فعالیت در رابطه با جمعیت هلال احمر به چشم نمی خورد اما به دلیل تجارب مختلفی که در سمت های قبلی مثل ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور، رئیس مرکز تحقیقات شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرپرست مرکز تحقیقات و تشخیص میکروسکوپی سازمان پزشکی قانونی کشور وغیره داشته اند، از این رو از اقبال بیشتری برای ریاست بر سازمان هلال احمر برخوردارند.

 بعضی دیگر از گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که احتمال انتخاب پیوندی به سمت ریاست جمعیت هلال احمر به دلیل آنکه همشهری رئیس جمهور است به مراتب بیشتر از محمدیون ، دیگر رقیب او است. 

البته باید در نظر داشت محمدیون به دلیل حضور در جمعیت هلال احمر و سمت دبیرکلی آن شناخت بیشتری به مسائل آن حوزه داشته که می تواند عامل پیش برنده ای برای تصدی سمت ریاست سازمان هلال احمر  باشد.

در حال حاضر محمدیون دبیرکل جمعیت هلال احمر و پیوندی رئیس هیأت مدیرۀ نظام پزشکی تهران است.