مددجویان کمیته امداد چگونه شناسایی می شوند؟

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با اشاره به روند شناسایی مددجویان توسط کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، اظهار داشت: شناسایی مددجویان روند منطقی دارد که به نظر می‌رسد در این باره کمیته امداد به اطمینان می‌رسد و در مرحله نخست افراد نیازمند با خود اظهاری به کمیته امداد مراجعه می‌کنند که در خوداظهاری الزامی به مراجعه حضوری افراد نیست.

وی افزود: سیستم‌های الکترونیکی سایت این امکان را به افراد می‌دهد که با مراجعه به سایت درخواست کمک کنند و هیچ وقت هیچ شخصی متوجه نمی‌شود که چه افرادی به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند.

*بخشی از مددجویان کمیته امداد از طریق ائمه جمعه و نمایندگان مردم معرفی می‌شوند

فتاح با بیان اینکه بخشی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از طریق اهل خیر، مساجد، ائمه جمعه و نمایندگان مردم معرفی می‌شوند، ادامه داد: هر گاه بنده به مجلس مراجعه می‌کنم یک کیف نامه به همراه خود می‌برم، چرا که نماینده‌های مردم به بنده مراجعه و افراد نیازمند را معرفی می‌کنند.

وی یادآور شد: البته بیشتر نیازمندان توسط ائمه جمعه و امام جماعت مساجد معرفی می شوند، چراکه مردم و علما از گذشته افراد نیازمند را معرفی می کردند و اکنون نیز همانند گذشته این افراد را کمیته امداد معرفی می کنند.

*کمیته امداد موظف به حفظ اسامی افراد است 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با اشاره به گروه سومی که استطاعت مالی ندارند و به کمیته امداد نیز معرفی و مراجعه نکرده اند، افزود: باید گفت تعداد این افراد زیاد نیست، البته وظیفه کمیته امداد بوده که به سراغ این افراد برود و این یک توصیه قرآنی است، لذا مددکاران کمیته امداد به سراغ آنها می روند و گاهی افرادی شرطی مبنی بر اینکه کسی نداند تحت پوشش کمیته امداد هستند دارند، که تعداد آنها نیز کم نیست.

وی ادامه داد: کمیته امداد موظف به حفظ اسامی افراد است و در کمیته امداد گفته شده که تنها یک موضوع محرمانه وجود دارد که آن اسامی افراد است که نمی توان به کسی داد، لذا اینکه گاهی گفته می شود که چرا اسامی و آدرس به ما داده نمی‌شود، به دلیل محرمانه بودن آن است.

*آمار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی حتی به یک دهک نیز نمی‌رسد

فتاح با بیان اینکه آمار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اگر روی هم قرار داده شود بیش از 6 میلیون نفر نمی شود، اظهار کرد:یک دهک جمعیتی حدود 8 میلیون نفر است و آمار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی حتی به یک دهک نیز نمی رسد، لذا به مجلس و دولت پیشنهاد شده که یارانه دو دهک بالا قطع شود و به سه دهک پایین جامعه پرداخت شود که جمعیت 24 میلیونی را شامل می شود.

وی افزود: افراد نیازمند جزء دهک چهارم نمی شوند، لذا دولت با این اقدام تمام افراد نیازمند را تحت پوشش قرار می‌دهد و خیال تمامی اقشار از بابت افراد نیازمند نیز راحت می‌شود، که این امر قطعا امکان پذیر است.

*آمادگی کمیته امداد برای تحت پوشش قرار دادن افراد بی‌شناسنامه در صورت تصویب قانون

فتاح با بیان اینکه شناسنامه نداشتن افراد غیر ایرانی قانون است، ادامه داد:کمیته امداد بر اساس قانون عمل می کند چون یک نهاد است و از دولت و مجلس بودجه می‌گیرد و نمی تواند خلاف قانون عمل کند، لذا اگر قانونی تصویب شود که افرادی که شناسنامه نداشته و ایرانی نیستند و یا اگر یکی از زوجین ایرانی باشد را کمیته می تواند تحت پوشش قرار دهند، این اقدام می تواند توسط این نهاد صورت گیرد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه اگر ایراد قانونی تحت پوشش قرار ندادن افراد بی شناسنامه رفع شود کمیته امداد برای تحت پوشش قرار دادن آن‌ها مشکلی ندارد، تصریح کرد: ممکن است این افراد ١٠ هزار نفر شوند و برای کمیته هزینه داشته باشد، کمیته می‌تواند در کنار چند میلیون خانواده این افراد را تحت پوشش قرار دهد و آمادگی خود را بر اساس قانون در این باره اعلام کرده است.