شرایط نابسامان مدارس روستایی در استان کرمان

شهباز حسن‌پور بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات آموزشی حوزه انتخابیه خود، اظهار داشت: آموزش و پرورش با چالش‌های بسیاری روبه‌روست و یکی از آنها این است که ادارات آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها، اختیارات محدودی در تصمیم‌گیری دارند که نیاز به تمرکززدایی از ستاد در برخی زمینه‌ها به شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به پررنگ بودن مسائل سیاسی در آموزش و پرورش بیان داشت: به دلیل ملاحظات سیاسی، برخی افراد بدون صلاحیت، مناصبی دارند و بعید به نظر می‌رسد در دوره جدید هم اجازه اعمال نظر و تغییرات به وزیر جدید داده شود.

حسن‌پور بیگلری با اشاره به شرایط نابسامان مدارس روستایی در استان کرمان، اضافه کرد: به من اطلاع دادند در روستای قلعه عسکر در بخش لاله‌زار شهرستان بردسیر، 40 دانش‌آموز در 6 پایه تحصیلی باهم در یک کلاس و با یک معلم درس می‌خوانند!

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی شرایط بد مدارس روستایی را نتیجه متمرکز شدن بر سیاست روستامرکزی و تجمیع مدارس دانست و ادامه داد: مدارس روستاها به حال خود رها شده‌اند و در برخی روستاها به دلیل نبود امکانات، دانش‌آموزان از تحصیل باز مانده‌اند.

وی افزود: با وجود تأکید بر مشارکت و مدرسه‌سازی در آموزش و پرورش، از خیرین به خوبی استقبال نمی‌شود و سنگ‌هایی پیش پای آنها انداخته می‌شود.

حسن‌پور بیگلری با اشاره به روند سخت صدور مجوز تأسیس مدارس غیردولتی، اظهار داشت: فردی در استان کرمان چند سال است که به دنبال مجوز تأسیس مدرسه غیردولتی در روستای محمود آباد بخش زیدآباد شهرستان سیرجان است اما دائم او را به بهانه‌‌های مختلف سر می‌دوانند و حتی زمینی که برای ساخت مدرسه می‌خواهد را 3 تا 4 برابر، قیمت‌گذاری می‌کنند.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسئله در حالی است که دائماً به گسترش مشارکت مردمی توصیه می‌شود اما در عمل جلوی پای مردم برای مشارکت سنگ انداخته می‌شود در حالی که باید تسهیلاتی برای تأسیس مدارس داده شود.

وی خاطر نشان کرد: وقتی اراده‌ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش نیست و کار آموزش و پرورش سیاسی‌کاری شده است چطور بودجه بیشتری به آن بدهیم؟ چگونه چهره‌های سیاسی و استاد دانشگاه، معاون وزیر می‌شوند و افرادی که اهلیت آن را دارند، کنار گذاشته می‌شوند؟